Fråga angående RAID 1

Permalänk
Medlem

Fråga angående RAID 1

Hej!

Jag sålde nyligen min gamla dator där jag körde 2st 2TB diskar i raid 1. Dessa diskar plockade jag ur innan jag sålde datorn och nu undrar jag hur fasen ska få in denna raid conf i min nya burk?

Måste jag formatera diskarna och börja om på nytt för att kunna köra en raid 1 igen?
Eller är det bara att koppla ihop att sätta upp en raid 1 i windows igen?

Går det att lösa utan att rensa datan på mina diskar?

Stort tack på förhand!

Med Vänliga Hälsningar

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken kontroller/moderkort körde du på? Körde du mjukvaru-RAID? Har man exempelvis Intels ICH-kontroller kan man få tillbaka sin array vad jag vet. Är det mjukvaru-RAID är det bara att koppla in diskarna och importera array:en i Windows Diskhantering.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vilken kontroller/moderkort körde du på? Körde du mjukvaru-RAID? Har man exempelvis Intels ICH-kontroller kan man få tillbaka sin array vad jag vet. Är det mjukvaru-RAID är det bara att koppla in diskarna och importera array:en i Windows Diskhantering.

Moderkortet jag körde RAID:en på var M4A78-E. Jag antar jag körde mjukvaru raid. Jag satt bara in diskarna och startade upp och raidade sedan diskarna i diskhanteringen i Windows. Gjorde alltså inte inställningar i BIOS.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Om den är speglad är det väl bara att boota på rätt disk och sedan få den nya raid-kontrollern att göra om kloningen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om den är speglad är det väl bara att boota på rätt disk och sedan få den nya raid-kontrollern att göra om kloningen?

Nej, han körde mjukRAID

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, han körde mjukRAID

Ja? Det går väl att boota på den disken med bootsektorn iaf? Jag har för mig att jag har gjort det iaf och sen rebuildat den nya raid-konfigurationen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stylaren:

Moderkortet jag körde RAID:en på var M4A78-E. Jag antar jag körde mjukvaru raid. Jag satt bara in diskarna och startade upp och raidade sedan diskarna i diskhanteringen i Windows. Gjorde alltså inte inställningar i BIOS.

Bara att importera array:en i diskhanteringen i så fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja? Det går väl att boota på den disken med bootsektorn iaf? Jag har för mig att jag har gjort det iaf och sen rebuildat den nya raid-konfigurationen.

Nja, kanske, men han skall tydligen fortsätta med mjukRAID å då skall RAID-kontrollern inte användas till RAIDen.