Permalänk
Medlem

Luftflöde i 500r

Sitter och monterar ihop min nya rigg och funderade lite på hur fläktarna skall monteras.

Det ser för tillfället ut såhär:
http://ladda-upp.se/bilder/futfuoiuwkqbe/

fram: 2 x 120 mm insug
sidan: 200 mm insug(på grafikkorten)
bak: 120 mm insug till radiator
uppe: 2 x 120 mm utblås

Har en corsair h60 som kyler cpu:n, och enligt corsair skall fläkten monteras som insug mot radiatorn.
Kommer inte det här ge mig ett övertryck i burken?

200mm blåser just nu på de tänka CF 6950(ej referenskylare). Bör jag vända på den som utblås?

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem

Personligen placerar jag alltid fläktar på radiatorer som utsug. Jag vill inte ha in varm luft i chassit. Detta tycker jag du ska göra också, du ser ut att ha tillräckligt med insug som det är.

Permalänk
Medlem

Sätt sidofläkten som utblås, blir oftast bättre om du inte har referenskylare som blåser ut luften på baksidan utav chassit. Insug spelar nog ingen roll på radiatorn, kan bli bättre sämre, kan vara bättre. Men testa dig fram och se hur varmt det blir som utblås respektive insug.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Övertryck i burken är inte nödvändigtvis dåligt, det hjälper bland annat att hålla damm ute, om man har fläktfilter på alla in fläktar. Sen ska man väll ha någotsånär balans mellan in och utflöde, luften måste ju ha någonstans att ta vägen.

Däremot så är det ofta osmidigt att ha intag bak på chassit då man nästan alltid har nätagget som blåser ut varm luft alldeles bredvid och det är stor risk att man helt enkelt suger in varm luft som just gick genom nätagg/lådan. Förstår inte varför man kör med så korta slangar på kompakt vatten kylarna att man inte kan montera radiatorn i fronten, som man ofta gör med "riktig" vattenkylning, är den optimala placeringen om du frågar mig. Då behåller man det normala flödet av luft genom burken, in front och botten ut topp/bakkant.

Skrivet av Zelloxy:

Personligen placerar jag alltid fläktar på radiatorer som utsug. Jag vill inte ha in varm luft i chassit. Detta tycker jag du ska göra också, du ser ut att ha tillräckligt med insug som det är.

Vad tjänar du mest på, några grader kallare CPU eller någon grad kallare minnen och grafikkort? CPU:n svarar normalt bättre på sänkt temperatur, vilket möjliggör högre spänning och överklockning, grafikkort minnen och NB/SB är ofta skit samma om det blir någon grad varmare de klockar inte sämre för det. Så om det går är det faktiskt bättre att ta kall luft utifrån genom radiatorn och in i lådan, det blir ju inte sämre än om man kört med en luftkylare i alla fall. Förutsatt att man inte helt ställer till luftflödet i burken.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Däremot så är det ofta osmidigt att ha intag bak på chassit då man nästan alltid har nätagget som blåser ut varm luft alldeles bredvid och det är stor risk att man helt enkelt suger in varm luft som just gick genom nätagg/lådan.

Beror lite på var han har nätagget och de flesta nya chassin placerar det i nedre delen av chassit då det bör vara en variabel som man kan räkna bort. DVS om han nu har ett chassi med nätagg i botten av chassit...

Skrivet av lideri:

Vad tjänar du mest på, några grader kallare CPU eller någon grad kallare minnen och grafikkort? CPU:n svarar normalt bättre på sänkt temperatur, vilket möjliggör högre spänning och överklockning, grafikkort minnen och NB/SB är ofta skit samma om det blir någon grad varmare de klockar inte sämre för det. Så om det går är det faktiskt bättre att ta kall luft utifrån genom radiatorn och in i lådan, det blir ju inte sämre än om man kört med en luftkylare i alla fall. Förutsatt att man inte helt ställer till luftflödet i burken.

Man måste dock tänka på att ju varmare grafikkorten blir, desto varmare blir det ju i sin tur för CPU'n men det är nog ganska liknande resultat oberoende utav om han sätter sidofläkten som in/ut-sug. Men det är ju högst ett fall till fall scenario då olika kretsar blir olika varma beroende på kvaliteé och liknande, det bästa är att testa sig fram helt enkelt.

I övrigt så gör inte några grader hit och dit någon skillnad om nu de inte är jättevarma.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"