Permalänk
Medlem

PCI-e 6pin till 8 pin

snabb fråga köpte nytt gkort.. och såg efter.. (så jävla klumpigt av mig att missa) kortet behöver 2x 8pin och jag har bara 1x 6pin, 1x 8pin. Och med kortet fick jag en sån där Y adapter (2x 6pin till 1x 8pin) frågan är nu.. går det att bara använda den ena 6pin på den kabeln och koppla på min enda 6pin från nätaggregatet.. eller måste jag köpa en 1x 6pin till 1x 8pin kabel?

Permalänk
Medlem

Du får köpa en 2x molex till 6pin, sen koppla in dina 2x 6pin till 8pin där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Du får köpa en 2x molex till 6pin, sen koppla in dina 2x 6pin till 8pin där.

Skickades från m.sweclockers.com

nää, det är väll ändå molex till 6pin eller 2x molex till 8pin
då det du kan göra är att köra molex > 6pin + andra 6pin > 8 pin
eller 2x molex till 8 pin ( är ju lättare om du har denna möjlighet )

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem

Instämmer med det NiklasM säger. Du bör använda en 2 x molex(flat 4-pin) -> 6-pin och sedan använda din Y-kabel.

http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrote:

nää, det är väll ändå molex till 6pin eller 2x molex till 8pin
då det du kan göra är att köra molex > 6pin + andra 6pin > 8 pin
eller 2x molex till 8 pin ( är ju lättare om du har denna möjlighet )

fel där

En 6-pin PCIe har 3st 12v-linor, och molex kan bara ge en, därför måste man ha två molex. Samma sak gäller 8-pin(3x12v + 5xjord).

Ska även tillägga att det därför inte är världens bästa idé med såna här adaptrar. Vanligtvis är det ingen fara, men jag skulle inte vilja plugga in ett överklockat 6990 eller liknande med en adapter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueb02:

snabb fråga köpte nytt gkort.. och såg efter.. (så jävla klumpigt av mig att missa) kortet behöver 2x 8pin och jag har bara 1x 6pin, 1x 8pin. Och med kortet fick jag en sån där Y adapter (2x 6pin till 1x 8pin) frågan är nu.. går det att bara använda den ena 6pin på den kabeln och koppla på min enda 6pin från nätaggregatet.. eller måste jag köpa en 1x 6pin till 1x 8pin kabel?

Att nätagget inte har fler PEG-anslutningar är en indikation att det inte finns mer effekt i nätagget, även om etiketten anger 120000W. Visst, kör du med en celeron eller annan strömsnål processor finns det lite överskott därifrån som du kan utnyttja till grafikkortet om du köper en adapter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

wow nu vart det lite överkurs för mig =P inte riktigt så duktig...

Här är nät delen iaf
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168173410...

jag har ju en pci 6 pin och pci 6+2 pin.. jag ska altså inte dra på 6->8pin pci på den?

Så här
------|---- pci 6pin -> (pci 6pin to pci 8 pin) -> g-kort
PSU |
____|---- pci 6+2pin -> g-kort

är jag ute och cyklar då??

ps: så jävla gym ritning va? (helt värdelös på att förklara) =P

Permalänk
Medlem

Ajdå. Ingen höjdare.
http://www.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream...

8-pin >>>------------------------------------------------------> grafikkort

2x molex >>----> 6-pin \
. . . . . . . . . . . . . . . . .>>----> 2x 6pin till 8-pin >>-----> grafikkort
6-pin >>-----------------/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

eftersom det är modulärt nätagg så är det väl bara å sätta i ena Y änden i pci 6pin och den andra y direkt in i agget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

fel där

En 6-pin PCIe har 3st 12v-linor, och molex kan bara ge en, därför måste man ha två molex. Samma sak gäller 8-pin(3x12v + 5xjord).

Ska även tillägga att det därför inte är världens bästa idé med såna här adaptrar. Vanligtvis är det ingen fara, men jag skulle inte vilja plugga in ett överklockat 6990 eller liknande med en adapter.

ahjo, det blev nå glapp i hjärnan lr så

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk

Bör man inte ha koll på vilka 12v rails som används?
Brukar väl inte va rekommenderat att blanda rails?
http://www.ocztechnology.com/images/awards/mxsp_wattage_chart...

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

hittade denna
http://www.ocztechnology.com/res_old/manuals/psu/OCZMXSP500-7...

ser ut som att cpun kör på 12v1 och molex kontakter inkl pcie power kontakterna kör på 12v2 så då ska det ju inte va nån fara att blanda pcie med molex

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

men du.. nu när man kollar på den där "charten" så ser man ju at min 6pin är en 8pin från agget.. som sen går ner till 6 pin.. borde det inte bara vara å stoppa i en 8 pin (som man får köpa då) och byta ut den då? efter som på uttagen på agget så är det ju 2x 8 pin.. men bara en kabel som går ner till 6 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueb02:

men du.. nu när man kollar på den där "charten" så ser man ju at min 6pin är en 8pin från agget.. som sen går ner till 6 pin.. borde det inte bara vara å stoppa i en 8 pin (som man får köpa då) och byta ut den då? efter som på uttagen på agget så är det ju 2x 8 pin.. men bara en kabel som går ner till 6 pin

Vad snackar du om...? Bara gör som jag skrev (köp kabeln som Deathdancer länkade) i första svaret så kommer det funka. Är det nåt annat problem eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

tänkte om det va smartare.. blir ju massa skarrvande PSU -> 6pin till 2x molex-> 2x molex till 6pin pci -> 2x 6pin pci till 8pin pci -> g-kortet.
eftersom det är ett sånt där modul nätagg.
och det är ju 2 "dedikerade" uttag till g-kort märkta på nätagget.. (dom 2 vänstra på nintrance's bild 8pin) och jag såg att den ena av dom behåller 8 pin ut till kortet men andra kabeln går ner till 6 pin. men nvm ni vet mer än mig va mer bara som en sen notering av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueb02:

tänkte om det va smartare.. blir ju massa skarrvande PSU -> 6pin till 2x molex-> 2x molex till 6pin pci -> 2x 6pin pci till 8pin pci -> g-kortet.
eftersom det är ett sånt där modul nätagg.
och det är ju 2 "dedikerade" uttag till g-kort märkta på nätagget.. (dom 2 vänstra på nintrance's bild 8pin) och jag såg att den ena av dom behåller 8 pin ut till kortet men andra kabeln går ner till 6 pin. men nvm ni vet mer än mig va mer bara som en sen notering av mig.

Ah nu hänger jag med. Ja det är nog en besparing från nätaggets tillverkare att inte skicka med dubbla 6+2 pin. Jag håller med om att blir mycket extra sladdar, jag kör själv dubbla 2x molex till 6pin eftersom jag kör SLI på Corsair TX650W, och det agget har bara två 6+2 pin, jag behöver fyra till mina kort

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

så det är din variation jag ska köra med fortfarande?.. eller behöver jag bara köpa en vanlig 8-pin pci kontakt och sen kasta gammla (8-pin to 6-pin).?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueb02:

så det är din variation jag ska köra med fortfarande?.. eller behöver jag bara köpa en vanlig 8-pin pci kontakt och sen kasta gammla (8-pin to 6-pin).?

Japp det jag sa från början funkar. Köp denna:

http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Koppla in den, sen din 2x 6pin till 8pin och det är klart, du har nu två 8pin som du behöver till ditt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

okey tack för hjälpen