Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Pruta, är det möjligt?

Hej,
Nu är det dags för en ny lur och jag är mycket intresserad utav en SGS2. Saken är den att jag nu tänjt på min budget till max, började från 1500 men har nu bestämt mig för att lägga 4000kr på sin höjd. SGS2:an går för 4499kr i de billigaste butikerna på min ort.

Nu till frågan, är det möjligt att pruta ner detta priset hos de större etablerade återförsäljarna så som Elgiganten etc? Om det är möjligt, hur mycket är man då villig att sänka priset på en populär produkt så som SGS2:an? Vilka förutsättningar ger mest utrymme för prut, ska man köpa den kontant eller med abonnemang tex, spelar detta någon roll? Helst vill jag ju köpa den kontant.

Är väldigt nyfiken på detta och det vore roligt om ni kan dela med er utav era egna erfarenheter av detta, du kanske till och med jobbar som säljare för en stor återförsäljare och kan ge en inblick i hur man resonerar? Själv är jag väldigt dålig på att pruta så det skulle ju även vara bra med lite info om hur man på bästa sätt går till väga för att göra säljaren medgörlig, har du lyckats, hur gjorde du? Finns det någon återförsäljare som är mer benägen att gå ner i pris?

Jag uppskattar all hjälp och info jag kan få här, alla tips är välkomna, så varsågod att diskutera detta och allt kring "prut" hos de större mobil återförsäljarna!

//
Garrdakk

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är väldigt tveksamt, margininalerna på elektronik är jätteliten.
Troligare att det går att få tillbehör billigare.

Varför inte köpa med abonnemang?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av garrdakk:

Hej,
Nu är det dags för en ny lur och jag är mycket intresserad utav en SGS2. Saken är den att jag nu tänjt på min budget till max, började från 1500 men har nu bestämt mig för att lägga 4000kr på sin höjd. SGS2:an går för 4499kr i de billigaste butikerna på min ort.

Nu till frågan, är det möjligt att pruta ner detta priset hos de större etablerade återförsäljarna så som Elgiganten etc? Om det är möjligt, hur mycket är man då villig att sänka priset på en populär produkt så som SGS2:an? Vilka förutsättningar ger mest utrymme för prut, ska man köpa den kontant eller med abonnemang tex, spelar detta någon roll? Helst vill jag ju köpa den kontant.

Är väldigt nyfiken på detta och det vore roligt om ni kan dela med er utav era egna erfarenheter av detta, du kanske till och med jobbar som säljare för en stor återförsäljare och kan ge en inblick i hur man resonerar? Själv är jag väldigt dålig på att pruta så det skulle ju även vara bra med lite info om hur man på bästa sätt går till väga för att göra säljaren medgörlig, har du lyckats, hur gjorde du? Finns det någon återförsäljare som är mer benägen att gå ner i pris?

Jag uppskattar all hjälp och info jag kan få här, alla tips är välkomna, så varsågod att diskutera detta och allt kring "prut" hos de större mobil återförsäljarna!

//
Garrdakk

http://www.phonecenter.se
Samsung GT-i9100 Galaxy S II 3999:-

Adress:
Phonecenter
Friggagatan 13A
411 01
Göteborg
Telefon:
031-155414
Fax:
031-155414

Permalänk
Medlem

Good luck säger jag bara. Dom stora kedjorna MediaMarkt & ElGiganten ligger redan så pass lågt i pris att dom i många fall redan går back på det dom säljer. I början då MediaMarkt slog upp dörrarna här ute i Örebro visade en undersökning att dom gick åtskilliga miljoner i förlust i början, låga lockpriser för att få till en kundkrets och för senare börja smyghöja priserna till humana nivåer så dom kan börja plocka ut vinst. Dom har nämligen stora investmentbolag i ryggen som backar upp dom. Anyway, nu ligger dom redan så pass billigt till (oftast) att dom nog inte är villiga att sälja billigare.
Som en annan sa, spara en 500 lapp till, eller varför inte abonnemang?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator

Prutmån på plomberade varor hos större återförsäljare existerar ej. Det finns inga marginaler till detta och prut som fenomen är väldigt sällsynt i sverige. Köper du redigt många varor och det finns marginaler i affären finns det ofta möjlighet att få till en snyggare deal, men inte en chans på en lös telefon där ÅF har nollmarginal, om ens det.
Det du kan göra är fråga om de exempelvis har någon återköpt/reparerad telefon och isåfall köpa den billigare, alternativt spräcka din budget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konkurrens

Misstänkte nästan att det var som ni säger, för små marginaler, men då vet man hur det ligger till i alla fall, blir väll till att antingen spräcka budgeten eller ta en resa till Göteborg. Stort tack till er som tog er tid att svara:)

Permalänk

Precis, pruta i affärer går om det är en liten butik och man visar att man faktiskt är intresserad av att vara en återkommande kund där man har en mer personlig relation till säljarna.

I stora butiker är dels säljarna många fler och har kunder som köper för det priset som är satt så om man börjar pruta där blir man lite mer ointressant som kund.

Det är väl generellt så i sverige men det är fortfarande fult att pruta här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Good luck säger jag bara. Dom stora kedjorna MediaMarkt & ElGiganten ligger redan så pass lågt i pris att dom i många fall redan går back på det dom säljer. I början då MediaMarkt slog upp dörrarna här ute i Örebro visade en undersökning att dom gick åtskilliga miljoner i förlust i början, låga lockpriser för att få till en kundkrets och för senare börja smyghöja priserna till humana nivåer så dom kan börja plocka ut vinst. Dom har nämligen stora investmentbolag i ryggen som backar upp dom. Anyway, nu ligger dom redan så pass billigt till (oftast) att dom nog inte är villiga att sälja billigare.
Som en annan sa, spara en 500 lapp till, eller varför inte abonnemang?

Hehe, eller så har dom sitt säte utomlands och köper in för samma pris som de säljer och slipper således betala mycket av Sveriges höga bolagsskatt.. Gör istället högre vinst i "ursprungslandet" istället..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hehe, eller så har dom sitt säte utomlands och köper in för samma pris som de säljer och slipper således betala mycket av Sveriges höga bolagsskatt.. Gör istället högre vinst i "ursprungslandet" istället..

Har man verksamhet i Sverige så betalar man hyra i Sverige och löner i Sverige. Så marginal måste men fortfarande ha om inte "ursprungslandet" ska behöva täcka förluster konstant. Sen vet jag inte vad du får din information ifrån, mig veterligen ligger snittet i västeuropa på omkring 26% på bolagsskatt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grottbert:

Precis, pruta i affärer går om det är en liten butik och man visar att man faktiskt är intresserad av att vara en återkommande kund där man har en mer personlig relation till säljarna.

I stora butiker är dels säljarna många fler och har kunder som köper för det priset som är satt så om man börjar pruta där blir man lite mer ointressant som kund.

Det är väl generellt så i sverige men det är fortfarande fult att pruta här

Alltså, då är jag väldigt osvensk ska jag säga. Jag prutar på mycket.

I våras prutade jag på en mobil när jag hävdade att samma telefon fanns inne i stan 400 kr billigare. Butiken hävdade att dem inte kunde sänka priset men gav mig 300 rabatt om jag köpte med en mobilhållare till bilen för 600 kr.

Igår köpte jag en soffgrupp på europa-möbler (EM) i Bromma. Hävdade att jag hade varit inne på EM på söder och fått 10% rabatt om jag köpte hela soffgruppen. Säljaren sa direkt "det ska jag kunna matcha". 10% fick jag i rabatt.

Man ska vara slug när man handlar. Många butiken har stoooora marginaler. Jag har själv bekanta som jobbar i butik, och vet vilka påslag som finns.

De finns butiker som har små marginaler är t.ex. inet eller mediamarkt som redan har "marknadens lägsta priser" ...dessa låga priser kan hållas för att dem tar in så jävla stora kvantiteter. Där försöker jag inte ens pruta.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av garrdakk:

Misstänkte nästan att det var som ni säger, för små marginaler, men då vet man hur det ligger till i alla fall, blir väll till att antingen spräcka budgeten eller ta en resa till Göteborg. Stort tack till er som tog er tid att svara:)

Är det inte bättre att fråga i butikerna än att fråga här, de borde ju kunna ge ett ganska exakt besked hur de ställer sig till att sänka priset.

Permalänk

Jag var otydlig när jag skrev generellt, menade förstås elektronikfirmor som inte har några marginaler.

Sen har man ju hört att många butiker har en inofficiell prisgaranti med, om en butik bredvid ligger 10% under så brukar dom kunna matcha det när man för det på tal.

Pruta kanske har blivit mer av en prisgaranti i lilla landet brunsås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grottbert:

Pruta kanske har blivit mer av en prisgaranti i lilla landet brunsås?

Helt klart!

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q