Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om IPv6 Men kan någon förklara vad skillnaden är? Förutom att det kommer finnas fler IP adresser om jag fattat den saken rätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erciz:

Det är nog inte mycket som är rätt på den där listan. Telia stöder INTE IPv6 för t.ex. ADSL-kunder. Se https://forum.tewss.telia.se/topic/108-ipv6/page__st__30

Är lite skillnad mellan att stödja det och erbjuda det...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonglass:

Kanske var lite otydlig, menade mer: Vad tjänar jag personligen på att byta ISP för att IPv6 i dagsläget?

Att du kan kommunicera med datorer som bara har en IPv6-adress utan att krångla med en massa tunnlar och krångligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Är lite skillnad mellan att stödja det och erbjuda det...

Och levererar man inte så kvittar det ju lika.
Man kan faktiskt inte heller leverera riktig IPV6 till företag heller, allt man erbjuder är tunnlar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

TS har för lite fritid.
Man vinner ingenting på detta, förutom vadå, bragging rights? Stoppa i signaturen på sweclockers? :/

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

TS har för lite fritid.
Man vinner ingenting på detta, förutom vadå, bragging rights? Stoppa i signaturen på sweclockers? :/

Eh, nej, du slipper en massa krångel med tunnlar när du ska komma åt en server som bara använder IPv6.

Permalänk
Avstängd

Varför byta till en längre ip adress? mkt skönare att ha en kortare. Vill du kanske att din hemadress ska vara 'Sten8&//88/SAX7883738PÅSE89273mmcm3483 8882838383838383'?

Kanske skulle byta namn till 'Jonas karl Erik Fredrik Åke Lisa Fredriksson Kalle Banan Åke Gunnarsson Höglund Mohammed Mohammed Mohammed Mohammed Chuck Norris' hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Man kan faktiskt inte heller leverera riktig IPV6 till företag heller, allt man erbjuder är tunnlar.

Handlar nog om efterfråga, vilket den här tråden möjligen kan hjälpa med. Men uselt av dem att inte kunna leverera något annat än tunnel för företag.

Skrivet av silicon111:

Varför byta till en längre ip adress? mkt skönare att ha en kortare. Vill du kanske att din hemadress ska vara 'Sten8&//88/SAX7883738PÅSE89273mmcm3483 8882838383838383'?

Kanske skulle byta namn till 'Jonas karl Erik Fredrik Åke Lisa Fredriksson Kalle Banan Åke Gunnarsson Höglund Mohammed Mohammed Mohammed Mohammed Chuck Norris' hahah

Så att de räcker åt alla internetuppkopplade enheter kanske? Sen kan man även skriva ipv6 adresser ganska mycket kortare än en ipv4, ::1.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Vad sitter du ansluten om de inte kan leverera ipv6?

Permalänk
Medlem

Gissar att carrier grade NAT kommer slå stort, i början ingår riktig IP i de dyrare abonnemangen, efter ett tag blir det tilläggstjänster som kostar extra.

Något större ramaskri lär det inte bli heller, då 90% inte vet eller ens märker/bryr sig om skillnaden.
Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Skrivet av depeo:

Gissar att carrier grade NAT kommer slå stort, i början ingår riktig IP i de dyrare abonnemangen, efter ett tag blir det tilläggstjänster som kostar extra.

Något större ramaskri lär det inte bli heller, då 90% inte vet eller ens märker/bryr sig om skillnaden.
Trist.

Går dock ingen större nöd på oss svenskar, våra operatörer har gott om adresser för den överskådlig framtiden och vi blir inte direkt fler här i europa heller och den mobila revolutionen har redan vart.

Permalänk
Medlem

Ingen här som skulle ha direkt nytta av ipv6. Det kommer när det kommer.
Sen tror jag att ipv6 kommer slå först i mobilnäten inte i nätutaget hemma,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Sen tror jag att ipv6 kommer slå först i mobilnäten inte i nätutaget hemma,

Det ser jag fram emot, dock tror jag inte mobilen är en ipv6 enabler heller. Tror nått helt nytt behövs.

Permalänk
Medlem

Vad förväntar du dig för effekter av att byta ifrån 4 till 6?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av maniak:

Sen kan man även skriva ipv6 adresser ganska mycket kortare än en ipv4, ::1.

Så länge allt man behöver surfa till är sin egna TCP/IP-stack så fungerar det ju.....men nollkomprimering i all ära, finns inte en frisk människa som skulle tycker IPv6 med sin hexadecimala talbas och 8 "oktetter" är lättare än IPv4 med sin binära talbas och 4 oktetter.

2001:0db8:0000:0000:0000:0000:1428:07ab/64 är en normal IPv6 adress, och kan som kortast komprimeras till 2001:db8::1428:7ab/64 vilket förvisso fungerar någorlunda bra, men då nollkomprimering endast får nyttjas på ett ställe i adressen så blir adressen t.ex. 2001:0db8:0000:0001:0000:0000:1428:07ab/64 komprimerad till 2001:0db8:0000:0001::1428:07ab/64 vilket inte är lika smidigt osv. Så lycka till att memorera dessa som du kan med IPv4-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

http://operatorchan.org/n/arch/src/n116491_1691244-not_sure_i...

Så länge allt man behöver surfa till är sin egna TCP/IP-stack så fungerar det ju.....men nollkomprimering i all ära, finns inte en frisk människa som skulle tycker IPv6 med sin hexadecimala talbas och 8 "oktetter" är lättare än IPv4 med sin binära talbas och 4 oktetter.

2001:0db8:0000:0000:0000:0000:1428:07ab/64 är en normal IPv6 adress, och kan som kortast komprimeras till 2001:db8::1428:7ab/64 vilket förvisso fungerar någorlunda bra, men då nollkomprimering endast får nyttjas på ett ställe i adressen så blir adressen t.ex. 2001:0db8:0000:0001:0000:0000:1428:07ab/64 komprimerad till 2001:0db8:0000:0001::1428:07ab/64 vilket inte är lika smidigt osv. Så lycka till att memorera dessa som du kan med IPv4-adresser.

Påvisade att det inte behöver vara en svårare adress att komma ihåg.

Den adressen kan man skriva som 2001:db8:0:1::1428:7ab/64.

En mer normal skulle kunna vara 2001:abc:1:1003::1/64

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Påvisade att det inte behöver vara en svårare adress att komma ihåg.

Den adressen kan man skriva som 2001:db8:0:1::1428:7ab/64.

En mer normal skulle kunna vara 2001:abc:1:1003::1/64

I båda fallen utgår du ifrån att det är 16 nollor på rad i adressen, nåt jag starkt betvivlar stämmer överens med verklighetens standardadresser.

Min länklokala IPv6-adress på datorn jag skriver ifrån är: fe80::d909:71d:c50b:%10, endast 16 tecken, men jag skulle för mitt inte kunna memorera den i huvudet, medans jag i sömnen vet vilka IPv4-adresser jag har på olika enheter i mitt nätverk.

Såvida du inte är Rainman själv, är det inte lika lätt att memorera IPv6-adresser. Absoluta majoriteten som jobbar med nätverk kan utan och innan IPv4-adressering och finner det mycket lättare. Dessa är inga åsikter, det är fakta. Att som du påstå att IPv6 skulle vara kortare och därmed lika lätt eller lättare att memorera är helt enkelt bara löjligt och fel. I den absoluta majoriteten av fall kommer en IPv6 adress bli långt längre än en IPv4-adress.
Att du sedan bestred och på nåt magiskt sätt fick mitt inlägg till nåt stöd för din teori visar ju bara att du inte ser på detta objektivt.

Men för att en gång för alla krossa dina illusioner:
En IPv4-adress kan maximalt innehålla 12st siffror (nätmask & punkter exkluderat).
En IPv6-adress kan maximalt innehålla 32st tecken (nätmask & kolonseparering exkluderat).
En IPv4-adress innehåller 10 olika värden (0-9).
En IPv6-adress kan innehålla 16 olika värden (0-F).
I en IPv4-adress vet du vart punkterna sitter, i en IPv6-adress är dessa variabla med nollkomprimering.
I en IPv4-adress vet du variabeln för värdet (0-255) för varje oktett, i IPv6 har säkert också nåt men jag har ingen aning, och ändå har jag ett CCNA.

Mot bakgrund av detta påstå att det skulle vara kortare att uttrycka sig med IPv6 är befängt.

IPv6 är på många områden "bättre" än IPv4, det du har snöat in dig på är inte ett av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

I båda fallen utgår du ifrån att det är 16 nollor på rad i adressen, nåt jag starkt betvivlar stämmer överens med verklighetens standardadresser.

Min länklokala IPv6-adress på datorn jag skriver ifrån är: fe80::d909:71d:c50b:%10, endast 16 tecken, men jag skulle för mitt inte kunna memorera den i huvudet, medans jag i sömnen vet vilka IPv4-adresser jag har på olika enheter i mitt nätverk.

Såvida du inte är Rainman själv, är det inte lika lätt att memorera IPv6-adresser. Absoluta majoriteten som jobbar med nätverk kan utan och innan IPv4-adressering och finner det mycket lättare. Dessa är inga åsikter, det är fakta. Att som du påstå att IPv6 skulle vara kortare och därmed lika lätt eller lättare att memorera är helt enkelt bara löjligt och fel. I den absoluta majoriteten av fall kommer en IPv6 adress bli långt längre än en IPv4-adress.
Att du sedan bestred och på nåt magiskt sätt fick mitt inlägg till nåt stöd för din teori visar ju bara att du inte ser på detta objektivt.

Men för att en gång för alla krossa dina illusioner:
En IPv4-adress kan maximalt innehålla 12st siffror (nätmask & punkter exkluderat).
En IPv6-adress kan maximalt innehålla 32st tecken (nätmask & kolonseparering exkluderat).
En IPv4-adress innehåller 10 olika värden (0-9).
En IPv6-adress kan innehålla 16 olika värden (0-F).
I en IPv4-adress vet du vart punkterna sitter, i en IPv6-adress är dessa variabla med nollkomprimering.
I en IPv4-adress vet du variabeln för värdet (0-255) för varje oktett, i IPv6 har säkert också nåt men jag har ingen aning, och ändå har jag ett CCNA.

Mot bakgrund av detta påstå att det skulle vara kortare att uttrycka sig med IPv6 är befängt.

IPv6 är på många områden "bättre" än IPv4, det du har snöat in dig på är inte ett av dessa.

Handlar till stor del om vana också, klart även jag har problem med att memorera v6 adresser, men inte så konstigt när det tex går flera veckor mellan någon kund som ens vill ha ipv6.

Om vi tar 2001:abc:1:1003::1/64 som exempel.

2001 - Kommer inte direkt ändras.
abc - en del av din isps del, lär inte ändras.
1 - nån logisk separering i ispens nät, lär inte heller ändras.
1003 - din del i ispens nät
resten av /64an är ditt, kan du köra som 1234:1234:1234:1234 eller bara ::1.

Dock var min poäng att ipv6 adresser inte alltid MÅSTE vara svårare att komma ihåg, även om det ofta är det.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hittade denna utbildning om IPv6 på .SE:s site. https://www.iis.se/internet-for-alla/ipv6/e-utbildning
Mycket informativ om varför man bör börja med IPv6.;-)

Permalänk
Avstängd

Jag har ipv6, dunno om jag är mycket gladare för det dock

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

http://operatorchan.org/n/arch/src/n116491_1691244-not_sure_i...

2001:0db8:0000:0001::1428:07ab blir dock 2001: db8:0:1::1427:07ab.
Alla nollor som inte är signifikanta kan tas bort.

Sedan förstår jag inte varför någon skulle memorera någon annans adress.. DynDNS, någon??
Och sin egna adress är det bara 4 grupper om 4 hexadecimala tecken man behöver komma ihåg, eftersom de 4 sista grupperna genereras utifrån mac-adressen alternativt slumpas fram (för att inte läcka avslöjande information).
Så med andra ord kommer varje hushåll i princip få ett /64 nät... och ett gigantiskt företag kommer inte behöva mer än vad som delas ut till varje hushåll. (även om de kanske får mer än ett /64-nät. )

Helt sjuk waste kommer det bli.. men å andra sidan 6,7*10^17 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta... låt oss säga att det finns utrymme.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.