Alla fyndtips från mellandagsrean

iPhone 4 vs. Samsung Galaxy SII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av potatis mos:

Även om själv inte har någon av telefonerna så vet jag väll att SGS II har stöd för minnens kort, (vilket i4 inte har) iPhonen kräver också iTunes för att kunna synkronisera musik mm

Helt rätt är iPhone har inte stöd för minneskort, men däremot så har du valet att köpa en med större minne än Galaxy S II på en gång som t.o.m läser snabbare, det blir varken bättre eller billigare att köpa ett minneskort

Däremot förstår jag inte detta agg mot att man måste synka mot iTunes för att lägga in musik, inget som direkt stör då det bara är att koppla in en sladd i datorn, samma sak oavsett du har en Galaxy S II eller någon annan...och varför gnälls det inte lika mycket på PC Companion & Media Go från Sony Ericsson som är ÄNNU krångligare

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Screw those! Motorola Razr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Helt rätt är iPhone har inte stöd för minneskort, men däremot så har du valet att köpa en med större minne än Galaxy S II på en gång som t.o.m läser snabbare, det blir varken bättre eller billigare att köpa ett minneskort

Däremot förstår jag inte detta agg mot att man måste synka mot iTunes för att lägga in musik, inget som direkt stör då det bara är att koppla in en sladd i datorn, samma sak oavsett du har en Galaxy S II eller någon annan...och varför gnälls det inte lika mycket på PC Companion & Media Go från Sony Ericsson som är ÄNNU krångligare

För att man inte måste använda PC Companion & Media Go för att föra över musik och filer till telefonen?

Permalänk
Medlem

s2 lätt!!! den är tunnare lättare och helt enkelt bättre om du tappar iphone så är det kört, för att då måste du byta skärmen eller något men det gör inte man när man har s2 ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

s2 lätt!!! den är tunnare lättare och helt enkelt bättre om du tappar iphone så är det kört, för att då måste du byta skärmen eller något men det gör inte man när man har s2 ;D

LOL, på vilket sätt är det kört om man tappar sin iPhone? Har tappat min flera gånger både i golvet och på asfalt, den fungerar än, självklart kan skärmen spricka, men det kan den även på en Samsung

Visa signatur

Permalänk

Har en SII och är väldigt nöjd... iphone 4 ligger långt bakom i prestanda, multitasking osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsraggarn:

Har en SII och är väldigt nöjd... iphone 4 ligger långt bakom i prestanda, multitasking osv.

SII ligger långt bakom iPhone 4S i prestanda, multitasking osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

LOL, på vilket sätt är det kört om man tappar sin iPhone? Har tappat min flera gånger både i golvet och på asfalt, den fungerar än, självklart kan skärmen spricka, men det kan den även på en Samsung

då har du tappat mobilen på sidan, vänta tills du träffar skärmen eller baksidan XD, och iphone har glas på båda sidorna, så man kan få dubblekill på iphone XD min vän har skal bara för att glaset på baksidan har gått sönder och han vägrar fixa den och juste, en till sak man kan byta batteriet på s2 men inte på iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

SII ligger långt bakom iPhone 4S i prestanda, multitasking osv

min vän har en 4s, ingen stor skillnad mellan den och 4an, lite snabbare ja, den är bara överklockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

SGS II
Ljudfiler som stöds
AAC+, AAC, AIFF, AMR, Apple Lossless, eAAC+, FLAC, Matroska (MKA), MP3, Ogg Vorbis, WAV (PCM), WMA
Videofiler som stöds
AVC(HD), AVI, DivX HD, DivX, FLV, H.263, H.264, Matroska (MKV), MOV, MPEG1, MPEG2, MPEG4, RealMedia (RM/RMVB), TS, WMV9 HD (VC-1), WMV, Xvid

Iphone 4s
Ljudfiler som stöds
AAC, AIFF, Apple Lossless, MP3, WAV (PCM)
Videofiler som stöds
H.264, MOV, MPEG4

Om du vill kunna spela upp vad som helst när som helst och var som helst då väljer du en SGS II. Det där var av övervägande tyngd när jag valde min SGS II.

Det där är kritik som ofta används av Android-användares mot iPhone/iPad. Ja, native klarar inte iPhone speciellt många format men vem sjutton köper en smartphone utan att köpa/ladda ner Appar? Definitivt inte jag. Det finns utmärkta Appar som klarar att spela upp så gått som alla format utan konvertering.

Själv kör jag VLC men den finns inte längre på Appstore men den mest populära/bästa appen nu är AVPlayer HD: http://ipad.appstorm.net/reviews/graphics/av-player-hd-why-wa...
Kostar 22kr så inte någon förmögenhet direkt.

Sen finns det massor med alternativ om man hellre vill stream:a sitt material.

Skrivet av skogsraggarn:

Hårdvarumässigt definitivt, men vad spelar det för roll om det inte finns mjukvara som tar vara på kraften. "Slöa" iPhone 4 har fortfarande de snyggaste spelen. Samt att man behöver inte oroa sig om ens telefon kommer stödjas av appar. Ser hela tiden diskussioner på exempelvis feber.se när nya Androidspel kommer upp där folk diskuterar hurvida ens telefon stöds. Sånt slipper man men en iPhone, man vet att det kommer vara bra stöd i ca 2+ år vad gäller OS uppdateringar och längre än så vad gäller appar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulbanan:

min vän har en 4s, ingen stor skillnad mellan den och 4an, lite snabbare ja, den är bara överklockad

LOL, den är inte överklockad, den är underklockad och har samma frekvens som 4'an, men dual core

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Den är definitivt inte bara överklockad. Det är en helt ny processor med både dual-core CPU och dual-core GPU. GPUn i 4S är klart vassare än i SGS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Hur tänkte du nu? Hoppet från IP4S 16GB till IP4S 32GB kostar 1000kr extra, ett 32GB microSDHC Class 10 kostar cirka 500kr.

Apple vet hur man tar betalt extra och kommer undan med det.

Permalänk
Medlem

Det märks att detta är det DATOR forum. De flesta pratar i nattmössan. OP, gå till en butik, känn och prova. Välj den som du tycker verkar vara bäst.

Personligen hade jag valt Samsung Galaxy S II. Helt underbar skärm, snabbare, bättre kamera(filmar 1080p m.m) och bättre batteritid. Sen går den inte sönder om man tappar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Hjälper ju inte så mkt när mjukvaran likförbannat inte flyter lika bra som iOS!

Är du som mig och hatar när inte allt reagerar direkt och vill ha flyt när du scrollar på hemsidor tex, välj iOS. Tråkigt att dom inte kan göra android lika ''flytande'' som iOS.

Om du inte bryr dig om oflyt så finns de säkert mkt som gör S2 till en bra mobil!

ICS sen jävla ska vi se så flyt!

Permalänk
Medlem

Det går inte att få något vettigt svar på denna fråga här! du måste helt enkelt åka ut och klämma lite på telefonerna och testa!
SII är bra men själv tycker jag inte om Android OS... hatar det! Men telefonen e grym, så om du tycker om Android go for it!
Helt en smaksak!

Permalänk
Medlem

Vill du ha möjligheten att stoppa i minneskort och större batteri, så blir det SII.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför att alla säger att SII presterar bättre än iPhone 4s, vann inte iPhone 4s alla tester som SweClockers gjorde i sjukt många benchmarking programm? Den dubblade poängen i allt utom batteritid där den var likvärdig har jag för mig.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Fattar inte varför att alla säger att SII presterar bättre än iPhone 4s, vann inte iPhone 4s alla tester som SweClockers gjorde i sjukt många benchmarking programm? Den dubblade poängen i allt utom batteritid där den var likvärdig har jag för mig.

Folk pratar ju i första hand om iPhone 4 i denna tråd och inte 4S. De som påstår att SGS2 presterar bättre än 4S har ingen koll. Vad gäller CPUn är SGS2 visserligen aningen vassare rent hårdvarumässigt då båda baseras på samma CPU arkitektur och SGS2 är högre klockad. Däremot har 4S en klart vassare GPU än S2:an. Så det går inte att säga att någon av dem är bättre än den andre. De är båda vassast på var sitt område.

Men då pratar vi som sagt endast om ren hårdvara. En av iPhones iOS fördelar är att det har så begränsad mängd hårdara den måste fungera för vilket gör det mycket enklare att optimera mjukvaran för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Folk pratar ju i första hand om iPhone 4 i denna tråd och inte 4S. De som påstår att SGS2 presterar bättre än 4S har ingen koll. Vad gäller CPUn är SGS2 visserligen aningen vassare rent hårdvarumässigt då båda baseras på samma CPU arkitektur och SGS2 är högre klockad. Däremot har 4S en klart vassare GPU än S2:an. Så det går inte att säga att någon av dem är bättre än den andre. De är båda vassast på var sitt område.

Men då pratar vi som sagt endast om ren hårdvara. En av iPhones iOS fördelar är att det har så begränsad mängd hårdara den måste fungera för vilket gör det mycket enklare att optimera mjukvaran för den.

Största anledningen att folk inte pratar om 4S är för att trådskaparen skrev:

Skrivet av frelleX:

Frågan är mycket enkel. Jag har dessa två att välja på.
Ska jag välja iPhone 4 (det är inte 4S, utan första 4:an) eller ska jag gå på en Galaxy SII?
Vilken är att föredra ur ren prestandamässig synpunkt?
Själva systemen har jag upplevt båda två, dock endast Android 2.2 och iOS 3.x.x, vilket det nu blir.

Mvh.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Största anledningen att folk inte pratar om 4S är för att trådskaparen skrev:

Det är jag fullt medveten om och därför jag skrev som jag gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Tack, det gav mig lite koll ;). Men hur kunde iPhone vinna alla tester som swec gjorde? Är det så att iOS är snabbare så att den överväger SII s högre klockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Hur tänkte du nu? Hoppet från IP4S 16GB till IP4S 32GB kostar 1000kr extra, ett 32GB microSDHC Class 10 kostar cirka 500kr.

Apple vet hur man tar betalt extra och kommer undan med det.

Men det är fortfarande inte lika snabb läsning från instickskort som de inbyggda i iPhone

...och ALLA företag vet hur man tar betalt, det gäller inte bara Apple, eller vet du något företag vars mål är att gå med förlust?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindgren92:

Det märks att detta är det DATOR forum. De flesta pratar i nattmössan. OP, gå till en butik, känn och prova. Välj den som du tycker verkar vara bäst.

Personligen hade jag valt Samsung Galaxy S II. Helt underbar skärm, snabbare, bättre kamera(filmar 1080p m.m) och bättre batteritid. Sen går den inte sönder om man tappar den

LOL, allt kan gå sönder om man tappar det, det beror på hur den landar, inte vad den heter

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjo:

Vill du ha möjligheten att stoppa i minneskort och större batteri, så blir det SII.

Jävla tjat om minneskort, vad är det som är så viktigt med det? Ingenting faktiskt, när man inte har mer utrymme, dax att tömma, annars köper man något som erbjuder större utrymme från början, så det är ju tydligen synd om er Samsung ägare att de bara görs i en så "liten" storlek som 16GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Wow, tack för svar!

Vad jag har forstått så upplever man att iOS flyter på bättre i en iPhone just för att det är optimerat för iPhone. Android-systemet är ett system för ett större antal telefoner och det gör det svårare att anpassa alls systemets funktioner för en telefon då det ska passa till så många olika.

Kan det vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

När ICS (android 4.0) kommer ska det vara hårdvaruaccelererat i användargränssnittet vad jag förstått så då lär Android flyta på lika bra. Som det är nu är dock iPhone mer väloptimerat och flyter bättre vid normalt användande. Android har många fördelar och jag tror jag trivs bättre med det själv, men beroende på vem som frågar vet jag ärligt talat inte om jag skulle rekommendera det.

Visst, gillar man inte tangentbordet kan man byta det. Men till vad? Nästan alla har nackdelar. Swiftkey kan t.ex strula om man råkar komma åt två knappar samtidigt. Smart Keyboard Pro är det enda jag provat som klarar riktigt snabba fingrar, men då är det fullkomligt värdelöst när det gäller ordlista och rättstavning. Gillar man inte bildgalleriet eller SMS-klienten kan man byta ut dessa också men nästan alla motsvarigheter har sina nackdelar, och om inte annat blir de sämre integrerade i själva gränssnittet. Vill man byta launchern så får man inte de fina original-widgetsen som följer med telefonen, men å andra sidan kanske stock-launchern inte klarar vissa tredjeparts-widgets. Och sådana kompromisser får du göra nästan i alla fall.

Men å andra sidan är man inte lika låst som i iOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

När ICS (android 4.0) kommer ska det vara hårdvaruaccelererat i användargränssnittet vad jag förstått så då lär Android flyta på lika bra. Som det är nu är dock iPhone mer väloptimerat och flyter bättre vid normalt användande. Android har många fördelar och jag tror jag trivs bättre med det själv, men beroende på vem som frågar vet jag ärligt talat inte om jag skulle rekommendera det.

Visst, gillar man inte tangentbordet kan man byta det. Men till vad? Nästan alla har nackdelar. Swiftkey kan t.ex strula om man råkar komma åt två knappar samtidigt. Smart Keyboard Pro är det enda jag provat som klarar riktigt snabba fingrar, men då är det fullkomligt värdelöst när det gäller ordlista och rättstavning. Gillar man inte bildgalleriet eller SMS-klienten kan man byta ut dessa också men nästan alla motsvarigheter har sina nackdelar, och om inte annat blir de sämre integrerade i själva gränssnittet. Vill man byta launchern så får man inte de fina original-widgetsen som följer med telefonen, men å andra sidan kanske stock-launchern inte klarar vissa tredjeparts-widgets. Och sådana kompromisser får du göra nästan i alla fall.

Men å andra sidan är man inte lika låst som i iOS.

Förstår inte vad du menar med "låst"? Det är som det alltid har varit, köpte man en Nokia så fick man Symbian, köper jag en Ford kommer jag inte in i grannens Toyota etc. vad är felet med det, det är ju helt som det ska, du vet vad du får när du köper det och alla har inte behov av att ha den öppenhet som Android erbjuder (på gott och ont), öppen kod för ingen större säkerhet med sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2011/11/17/2568348/galaxy-nexus-revie...

Galaxy Nexus har till och med sämre grafikkort än SII. Dock har den Android 4.0 och det flyter på helt fantastiskt bra. Jag har testat Android 4.0 på SII som var i Alphafas. Helt otroligt snabb och den har inte ens kommit i betafas.

Permalänk
Medlem

SII varje dag. Många kompisar som gått från iOS till andriod(SII) och de tkr om SII mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Och kan man inte jämföra dem? De är baserade på android som operativsystem? Väldigt lika när det gäller hårdvara förutom skärmen, kameran och grafikkortet. Samsung har ett Quadcore när det gäller grafikkortet. Men den kommer utnyttjas med android 4.0

Har väldigt svårt att tro att de inte skulle utnyttjas redan nu, alltså när GPUn används. Det du säger är "quadcore" är egentligen bara 4 frament shaders (+1 vertex shader). Räknar man så har nVidias Tegra 2 8 "kärnor" (4 vertex + 4 fragment). PowerVR SGX540 som sitter i Nexusen har också 4 "kärnor" (fast unified shaders). Det är ju en del av arkitekturen för kretsen, svårt att se att de inte används.

GPUn i Apples A5 är en "riktigt" dual-core då den består av två fullständiga PowerVR SGS543 kärnor.
Inte för att antal kärnor spelar någon större roll egentligen när det handlar om helt olika arkitekturer...

Utan att ha läst mycket om det så gissar jag att förbättrat multicore support i ICS sannolikt rör CPU.