Anonym kvinna hotar mig med polisanmälan?
hej
Ikväll runt 1700 ringde en person på min lägenhetsdörr, jag gick och öppnade och där står en medelålders kvinna. Hon hävdade att hon var från Radiotjänst och frågade något i stil med om jag ägde en TV. Jag tänkte inte så mycket på det då, jag satt och spelade Battlefield 3 och kände inte för att prata med henne just då så jag konstaterade vänligt och sakligt att jag inte ägde någon TV och att hon inte hade någon rätt att gå in i min lägenhet.
När jag försiktigt försökte stänga dörren höll hon tag i dörren och hindrade mig från att stänga den. Jag blev rätt förvånad att hon höll tag i dörren så jag gick i stället ut till henne i korridoren för att prata med henne, jag kunde ju ändå inte stänga dörren...
När jag sedan frågade vad hon hette och försökte skaka hand avböjde hon strikt från att ta i hand, titta mig i ögonen eller ge några som helst uppgifter eller ens bevisa att hon var från Radiotjänst. Hon visade ingen som helst legitimation och konstaterade hånfullt att hon inte hade någon skyldighet att göra det. Jag frågade vänligt om jag kunde få se hennes licens varpå hon snäste "nää jag har ingen skyldighet att uppvisa den. och vadå licens.... jag har ingen licens. jag har legitimation och den har jag visat dig". Då sa jag att det väl ändå måste vara jag som avgör om _jag_ har sett hennes legitimation eller inte och då hånskrattade hon åt mig. Jag står som ett stort "?" och undrar vilken parallell dimension den här personen kommer ifrån.
Sen i princip nästa andetag, utan ett uppenbart sammanhang, nämner hon en polisanmälan mot mig utan att konstatera någon som helst orsak för detta. Återigen står jag med hakan i golvet och har svårt att förstå vad som ens händer.
Så jag försökte återigen att fråga efter hennes namn och hennes legitimation i lugn och sansad ton. Då hånskrattade hon åt mig och förlöjligade alla mina försök att ha någon som helst värdig diskussion om varför hon ens var där eller varför jag skulle vara i risk för en polisanmälan.
Jag frågade varför hon var så hånande mot mig och att jag tyckte det var nedsättande att hon hånskrattat åt mig flera gånger och vägrade föra någon saklig diskussion.
Då hånskrattade hon ännu mer och gav en väldigt nedsättande ton gentemot mig och frågar om jag "hotar henne". Jag frågade vad hon menade med det och hon forsatte med att nämna fullständigt lösryckta fraser utan någon som helst sammanhang. Jag har aldrig varit med om något liknande och jag höll på att ramla i golvet av förvåning för jag har aldrig varit med om något liknande.
Jag försökte upprepade gånger i sansad och vänlig ton att få kontakt med personen för att få se en legitimation, namn, vad det hela handlade om eller annat så att jag kunde diskutera det på en värdig nivå.
Jag fattade verkligen inte varför hon inte kunde uppge hennes namn eller legitimation och varför hon var så nedsättande mot mig bara för att jag ville veta vad hennes namn var eller se hennes legitimation.
Sen gick hon utan att ge mig någon som helst information om vad hon ville eller vem hon var annat än att hon sa att hon kom från Radiotjänst och att hon skulle polisanmäla mig.
För övrigt ljög hon upprepade gånger. T.ex. sa hon att hon inte alls hindrade mig från att stänga dörren utan hon "höll i dörren för hon var rädd att jag skulle slå dörren i huvudet på henne". (wow...) Sen ljög hon och försökte manipulativt få situationen till att jag "hotade henne". När jag vänligt frågade henne varför hon var så nedsättande och hånande mot mig (hon hånskrattade mig i ansiktet upprepade gånger) så sa hon att hon inte alls var det.
Vad gör jag? Jag skriver det här mest för att jag inte ska glömma bort vad som hände och att hon, som så uppenbart var manipulativ och direkt nedsättande mot mig, inte ska kunna fabulera ihop någon falsk historia. Jag fattar egentligen ingenting av vad som hände men om någon borde anmäla nån tycker jag att jag har skäl att anmäla henne. Jag kan väldigt lite om brottsbalken men det kändes som nån form av hemfridsbrott? Jag har egentligen inget intresse av att driva ett sådant ärende, jag är förlåtande som person, men det här var en fantastiskt otrevlig upplevelse