Permalänk
Medlem

Jag är en nybliven kund hos Comhem, har fortfarande 14 dagars ångerrätten kvar, och undrar hur Comhem ställer sig till Ipred och liknande lagar. Har inte alls följt Comhem i den debatten och skulle gärna vilja bli upplyst om ämnet.

Min tidigare leverantör vet jag sparade inga uppgifter om sina användare dock har de strulat några enstaka gånger och därför som jag valde att byta. Det slog mig just att jag bytte leverantör rent impulsivt vilket jag annars inte brukar ha för vana att göra, impulsiva grejer alltså. Var det ett klokt beslut att byta eller bör jag gå tillbaka till min tidigare leverantör? Hastighet och kostnad är ungefär de samma som tidigare.

Och topic är integritet inte piratkopiering.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av DNA_82:

senaste mätningen: http://www.speedtest.net/result/1605152301.png

har ingen kommentar.....

Du testar väll från fler servrar? Jag får sällan bra resultat från de svenska servrarna. Kravet för att få hosta en server är att man har minst 100 Mbps lina så det är inte säkert att det är Comhems fel att man får dåliga resultat där.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Du testar väll från fler servrar? Jag får sällan bra resultat från de svenska servrarna. Kravet för att få hosta en server är att man har minst 100 Mbps lina så det är inte säkert att det är Comhems fel att man får dåliga resultat där.
http://speedtest.net/result/1606524859.png
http://speedtest.net/result/1606528301.png

Testade just precis nu, men bara mot servers i Skåne, och default servern i Tp-test.

Idag såg det däremot betydligt bättre ut:

Speedtest.net: Nedströms 67,53mbit/s. Uppströms 8,37mbit/s

Bredbandskollen.se: Nedströms 104,39mbit/s. Uppströms: 9,57mbit/s

TPtest5: Nedströms 22,4mbit/s Uppströms 8.98mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA_82:

Testade just precis nu, men bara mot servers i Skåne, och default servern i Tp-test.

Idag såg det däremot betydligt bättre ut:

Speedtest.net: Nedströms 67,53mbit/s. Uppströms 8,37mbit/s

Bredbandskollen.se: Nedströms 104,39mbit/s. Uppströms: 9,57mbit/s

TPtest5: Nedströms 22,4mbit/s Uppströms 8.98mbit/s

Ingen eller väldigt få av de gamla tptest-servrarna som kan ger 40+ mbit ens vid optimala förhållanden så det testet kan man sluta använda.

Bor du som alla andra i Götet? Verkar vara klart återkommande bland de som har hastighetsproblem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

nix jag bor i den lilla byn Kristianstad, mitt problem började i förra veckan, se mitt tidigare inlägg där jag igår endast hade 3mbit/s på min 100/10 lina, dessförinnan låg min maxhastighet på runt 30mbit/s.

Idag har det varit klart bättre hastighet än igår, tänkte köra mätningar veckan ut, innan jag börjar klaga på riktigt.

Permalänk
Avstängd

Så klart, sitter jag och ser på Frölunda - Djurgården så självklart fryser bilden och jag får inte se mer. DRA ÅT HELVETE COMHEM! så jävla usla, katastrof företag. Önskar er allt ont i världen jävla pajasar.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Tele2
Skrivet av FireFox:

Jag är en nybliven kund hos Comhem, har fortfarande 14 dagars ångerrätten kvar, och undrar hur Comhem ställer sig till Ipred och liknande lagar. Har inte alls följt Comhem i den debatten och skulle gärna vilja bli upplyst om ämnet.

Min tidigare leverantör vet jag sparade inga uppgifter om sina användare dock har de strulat några enstaka gånger och därför som jag valde att byta. Det slog mig just att jag bytte leverantör rent impulsivt vilket jag annars inte brukar ha för vana att göra, impulsiva grejer alltså. Var det ett klokt beslut att byta eller bör jag gå tillbaka till min tidigare leverantör? Hastighet och kostnad är ungefär de samma som tidigare.

Och topic är integritet inte piratkopiering.

Du kan läsa om vårt ställningstagande till Ipred-lagen här: http://www.comhem.se/comhem/kundservice/artiklar/com-hem-och-....

Vi hoppas naturligtvis att väljer att stanna som kund hos oss!

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av SweCarl:

Så klart, sitter jag och ser på Frölunda - Djurgården så självklart fryser bilden och jag får inte se mer. DRA ÅT HELVETE COMHEM! så jävla usla, katastrof företag. Önskar er allt ont i världen jävla pajasar.

Tyvärr uppstod det ett problem med matchen igår vilket är väldigt beklagligt. Matchen kom igång lite senare och vi hoppas att du fick se slutet av matchen. Du bör kontakta vår Kundservice per telefon så att vi kan se över ditt individuella ärende.

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Du kan läsa om vårt ställningstagande till Ipred-lagen här: http://www.comhem.se/comhem/kundservice/artiklar/com-hem-och-....

Vi hoppas naturligtvis att väljer att stanna som kund hos oss!

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Vad innebär detta för mig som kund?

Citat:

Vi är mycket restriktiva med informationsutlämning
Vår principiella hållning är att inte lämna ut användaruppgifter. Vi kommer att bestrida varje ansökan om informationsföreläggande enligt IPRED. Om domstol trots det förelägger oss att lämna ut information om en användare kommer vi att överklaga.

Sedan så låter det inte alls bra att ni sparar uppgifter i 6 månader oavsett anledning. Lämnar nog in en ångerrättsanmälan idag.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Sedan så låter det inte alls bra att ni sparar uppgifter i 6 månader oavsett anledning. Lämnar nog in en ångerrättsanmälan idag.

Har du rent mjöl i påsen så borde det här inte oroa dig...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Ni som har strul med comhem i gbg området, särkilt hisingen.. -byt till bredbandsbolaget. Efter era klagomål om comhem valde jag att teckna bredbandsbolagets 100mb/s tjänst och kan säga att det fungerar hur fint som helst, bara i med nätverksladden i väggen, beställa och vänta i 15min så får man ut 114mb/s

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har du rent mjöl i påsen så borde det här inte oroa dig...

Det handlar inte om att ha rent mjöl i påsen eller ej, det handlar om ens privatliv och vilka man väljer att släppa in.
Med din logik skulle vi kunna logga och filma allt som sker hemma hos folk i deras bostäder för alla att ta del av, för har du inget att dölja har du inget att vara rädd för. Det är precis samma tankesätt, jag tror inte du skulle vilja att någon filmade i din bostad utan din tillåtelse. Just för att det kränker din personliga integritet.

Edit: Oavsett så är bredbandet uppsagt nu och jag behåller min gamla leverantör.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har fått hem ett brev nu att comhem håller på att uppgradera till framtidens tjänster. Någon som har en aning om vad som är i görningen?
Jag har kunnat få 200Mbit tidigare.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Jag kör Comhem och har en liten server för mina vänner. Jag satte servern på port 11000 och det funkade kanon i snart 18mån, men nu har 2 av mina vänner som också har comhem fått problem. De kommer inte fram till den. Telnet mot port 11000 skiter sig också. Det funkar dock utmärkt från andra nät än Comhems samt från vissa Comhem. Min fråga är helt enkelt, blockar Comhem port 11000 i vissa regioner?

Permalänk
Tele2
Skrivet av Remuz:

Jag kör Comhem och har en liten server för mina vänner. Jag satte servern på port 11000 och det funkade kanon i snart 18mån, men nu har 2 av mina vänner som också har comhem fått problem. De kommer inte fram till den. Telnet mot port 11000 skiter sig också. Det funkar dock utmärkt från andra nät än Comhems samt från vissa Comhem. Min fråga är helt enkelt, blockar Comhem port 11000 i vissa regioner?

Vi blockerar inte port 11000 någonstans i vårat nät. Vi önskar dig lycka till med den fortsatta felsökningen.

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Permalänk
Tele2
Skrivet av Dextan:

Har fått hem ett brev nu att comhem håller på att uppgradera till framtidens tjänster. Någon som har en aning om vad som är i görningen?
Jag har kunnat få 200Mbit tidigare.

Jag kan tyvärr inte på rak arm svara på vad just det brev du har fått avser, kanske du kan berätta mer om vad som står i brevet så att vi kan förtydliga?

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Har fått hem ett brev nu att comhem håller på att uppgradera till framtidens tjänster. Någon som har en aning om vad som är i görningen?
Jag har kunnat få 200Mbit tidigare.

Om du läser tidigare i tråden så ser du att Framtidens bredband håller på att bygga ut i Göteborg bland annat, där är Comhem en av operatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Vi blockerar inte port 11000 någonstans i vårat nät. Vi önskar dig lycka till med den fortsatta felsökningen.

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Har fått hem ett brev nu att comhem håller på att uppgradera till framtidens tjänster. Någon som har en aning om vad som är i görningen?
Jag har kunnat få 200Mbit tidigare.

Bor du i villa? Kanske har med Com Hems Fiber till Villa-satsning att göra?
http://www.comhem.se/comhem/fastighetsagare/fiber-till-villa/...

Permalänk
Medlem

Blir värre och värre hos mej, har hastigheter konstant under 30Mbit/s ca 17-23. Riktigt irriterande att inte kunna göra det man vill på kvällstid. Även tv har jag sett har fler störningar på sistone antar att det blir drabbat också vid kapacitetsproblem? I vilket fall så påstår Comhem att det jobbas med problemet så ett litet hopp kanske då. Bara det att problemen pågått minst 3 månader nu, suck.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att comhem är skit. En tråd med 262 sidor med problem säger allt.

Permalänk
Skrivet av Bebop86:

Vill bara säga att comhem är skit. En tråd med 262 sidor med problem säger allt.

Problem som har blivit lösta, du tror inte att de andra bolagen har problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Blir värre och värre hos mej, har hastigheter konstant under 30Mbit/s ca 17-23. Riktigt irriterande att inte kunna göra det man vill på kvällstid.

Känner igen det där faktiskt, o då bor jag ungefär 60mil söder om dig. Jag gör bredbandskoll.se
dagligen, precis som det rekommenderas att det ska göra.

100/10-comhem lina.

Permalänk
Medlem

Nån som har korta 5-10 minuters avbrott nu ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Nån som har korta 5-10 minuters avbrott nu ?

Inga avbrott men 7mbit av 200 just nu, underbart! Snart är jag nere i 3g farter.

GG Comhem!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Jag kan tyvärr inte på rak arm svara på vad just det brev du har fått avser, kanske du kan berätta mer om vad som står i brevet så att vi kan förtydliga?

Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Stod att det skulle vara ett underhåll mellan 00:00-06:00 och det skulle medföra att jag skulle få göra en kanalsökning och att eventuellt starta om mitt modem sen när jobbet är utfört.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Blir värre och värre hos mej, har hastigheter konstant under 30Mbit/s ca 17-23. Riktigt irriterande att inte kunna göra det man vill på kvällstid. Även tv har jag sett har fler störningar på sistone antar att det blir drabbat också vid kapacitetsproblem? I vilket fall så påstår Comhem att det jobbas med problemet så ett litet hopp kanske då. Bara det att problemen pågått minst 3 månader nu, suck.

Tvproblem orsakas inte av kapacitetsproblem i den bemärkelse som berör folk i Göteborg. Det kan vara så att du har 2 problem som antingen är rellaterade eller inte. Är de rellaterade så borde grannar i huset ha samma fel med tvn.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Alla som upplevde problem igår:

Comhem hade service i sitt nät eller vad det stod, så om ni hade 0,8 mbit/s (100 org.) som jag igår... så hade det med det o göra xD Startade om routern ett antal gånger och VOILA, så funka det som det skulle

Permalänk
Medlem

Jag ser att v28 hade stöd för MSN fjärrhjälp. Jag antar att det är Teredo/IPv6 problem då mer generellt och även msra.exe och DirectAccess och andra typer av Teredo beroende tjänster? Jag har inte kunnat jobba hemifrån effektivt med mitt bredband från ComHem pga DirectAccess problemen. Testar jag 3g-USB samtidigt fungerar det utmärkt (testat Telenor, Tele2 och Tre och även andras bredband). Jag kör nu utan NAT i bridged mode, vilket gör det bättre.

När kommer v28 till resten av Stockholm (Gärdet)? Om jag är på v23 och har startat om senaste dagarna, betyder det att jag är UPC? Jag har alltid vara ComHem kund så vet inte vem som ägde nätverket från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Nån som har korta 5-10 minuters avbrott nu ?

Har jag haft i över 3 år... Ända sen jag flyttade in i lägenheten, ringt comhem om det flera gånger, fått svar att "Nu ska det vara fixat"...

Nope, fortfarande problem. Det är inte att modemet överhettas och ballar ur då jag har monterat en fläkt på fanskapet, och det spelar heller ingen roll om det står upp eller ligger ner...

Nu tänker de efter 3 år skicka ut en tekniker som troligtvis kommer konstatera att felet inte ligger hos dom så jag måste betala 500 kr för det.

Alla i lägenheten som har comhem är drabbade av detta...

Visa signatur

Citera om ni vill att jag ska svara...