XBMC laggar när programmet kopplas till MYSQL

Permalänk
Medlem

XBMC laggar när programmet kopplas till MYSQL

Hej.

Ny på forumet. Har varit inne på Sweclockers rätt länge och läst intressanta artiklar och andra forum inlägg. Nu är det så att jag själv stött på ett problem som jag inte har hittat en lösning på.

Har en server hemma som jag använder som NAS och webserver. På den servern har jag även installerat MYSQL. Inställningarna på servern tror jag är ok eftersom min webbsida kan komma åt den samt att wordpress kommer åt databasen.

Jag har nu installerat XBMC senast nightly build och den funkar som den ska på två av mina datorer. Läste en artikel (här) om hur man kunde synka alla datorerna till en databas. Jag skapade advancedsettings.xml och ställde in att den skulle använda mysql databasen på servern. Sedan skapade jag databasen med tabellerna enligt instruktionerna.

Men nu när jag startar upp XBMC och den försöker ansluta så laggar det. tar tid att starta upp, gränssnittet laggar och det går allmänt trögt. Så trögt att det är en pina att en gå in och lägga till en filmmapp. Än så länge är databasen tom (förutom tabellerna). Tar jag bort advancedsettings.xml filen så startar den på nolltid och lägga till filmerna går som på räls.

Nån som har någon aning om varför det är så? Kan för övrigt tillägga att det inte var så här när jag hade MYSQL databasen på en av datorerna som hade XBMC installerat. Problemet dök upp när jag kör mot servern. Byter jag ipnummer till HTPC där mysql fortfarande finns kvar så märker jag inte av dessa problem.

//Andreas

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk

Hej Andi! Jag har faktiskt också pillat med detta, har fått upp mysql databasen och anslutit min xbmc klienter mot "mysql"/fil servern. Upplever inte direkt att det hänger sig men att det tar lite tid, men som sagt tror det handlar om läsningen mot databasen men kan också vara resursmässigt, är det en någorlunda snabb dator? Vet att databaser gillar att använda minne. Förmodligen finns det säkert en del performance issues man kanske hade kunnat försöka lösa. Jag ska försöka undersöka detta och se hur man kan lösa detta, återkommer om jag kommer fram till något.

Om du inte har lyckats lösa detta med att du saknar thumbnails på de xbmc klienterna så har jag skrivit en guide på min blogg hur du löser det.

Visa signatur

hälsningar Robin
blog.iRobin.se
Jag har twitter, @iRobindotse

Permalänk

Det är inte så att HTPCn kör på WLAN? Har märkt att de blir ganska mycket segare om man använder WLAN jämnfört med kabel.

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM