3 skärmar Radeon eller GTX ?

Permalänk

3 skärmar Radeon eller GTX ?

Hej ! Jag skulle vilja köpa ett nytt grafikkort, där ska jag kunna ha 3 skärmar och jag undrar vad ni har för tips.
Min budget ligger på ca 4,5 k. Det kan vara dubbla grafikkort, jag vill att grafikkortet ska hålla 3-4 år frammåt om det är möjligt.

Fredrik.

Permalänk

Eftersom nVidia inte stöder mer än två skärmar per kort så bör du kanske snegla mot AMD.
Lite läsning om tekniken ! http://extreme.idg.se/2.1030/1.320546/xfx-hd5870-eyefinity-ed...

Ett nytt AMD HD 7970 är på gång inom någon månad.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14797-amd-snabblanserar-rade...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare så slår jag ett slag för att du ska vänta, nya serien från AMD ska komma i januari

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skulle du bara ha ett kort skulle AMD vara the way to go, eftersom Nvidia bara tar 2 skärmar per kort. Men med dubbla kort för en sån budget skulle jag ändå säga Nvidia, 560ti i SLI är ganska poppis för nvidia surround. Annars kanske 2 570s skulle vara ett alternativ?

Permalänk
Antielefant

Ska du spela på tre skärmar är två kort ett krav oavsett tillverkare, eftersom inget singelkort (och här inkluderar jag 7000-/600-serierna) klarar 5760x1080 på ett kort annat än i framerate typ powerpoint-presentation.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Avvakta tills vi faktiskt vet hur de nya korten presterar.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Ska du spela på tre skärmar är två kort ett krav oavsett tillverkare, eftersom inget singelkort (och här inkluderar jag 7000-/600-serierna) klarar 5760x1080 på ett kort annat än i framerate typ powerpoint-presentation.

Är det så? trode amd kunde hantera 3 skärmar, som det står på hemsidor där man köper det kortet, kan du berätta mer ?

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Avvakta tills vi faktiskt vet hur de nya korten presterar.

Skrivet av Thumbii:

Som tidigare talare så slår jag ett slag för att du ska vänta, nya serien från AMD ska komma i januari

Skrivet av Waxinator:

Eftersom nVidia inte stöder mer än två skärmar per kort så bör du kanske snegla mot AMD.
Lite läsning om tekniken ! http://extreme.idg.se/2.1030/1.320546/xfx-hd5870-eyefinity-ed...

Ett nytt AMD HD 7970 är på gång inom någon månad.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14797-amd-snabblanserar-rade...

Jag väntar nog på 7000 serien, dock undrar jag om jag kan köpa grafik kortet i Januari eller om det dröjer 2-3 månader innan det kommer ut på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Är det så? trode amd kunde hantera 3 skärmar, som det står på hemsidor där man köper det kortet, kan du berätta mer ?

Vissa kan till och med hantera 6 skärmar på ett kort. Poängen är (som jag antar at Zcenicx menar) , att inget singelkort klarar av att mata ut den upplösningen som det blir md tre skärmar utan att hamna på typ 3 fps.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av FredrikForsberg:

Är det så? trode amd kunde hantera 3 skärmar, som det står på hemsidor där man köper det kortet, kan du berätta mer ?

AMD klarar tre skärmar om du även använder DisplayPort -kontakten (vissa kort kräver Aktiv omvandlare).
Zcenicx menade att upplösningen för tre skärmar (3 x normal skärm) kräver en hel del av grafikkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Hej ! Jag skulle vilja köpa ett nytt grafikkort, där ska jag kunna ha 3 skärmar och jag undrar vad ni har för tips.
Min budget ligger på ca 4,5 k. Det kan vara dubbla grafikkort, jag vill att grafikkortet ska hålla 3-4 år frammåt om det är möjligt.

Fredrik.

Valet beror väldigt mkt på vad du vill ha för prestanda. Vad ska kortet (eller korten) klara?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Valet beror väldigt mkt på vad du vill ha för prestanda. Vad ska kortet (eller korten) klara?

Ja de tyngsta spelen, BF3 MW3 Skyrim osv. Jag vill gärna att de klarar High nu men efter 3år så kanske jag kan spela de nyaste spelen på low. bara de ''pallar'' att driva spelet

Permalänk
Skrivet av FredrikForsberg:

Ja de tyngsta spelen, BF3 MW3 Skyrim osv. Jag vill gärna att de klarar High nu men efter 3år så kanske jag kan spela de nyaste spelen på low. bara de ''pallar'' att driva spelet

EDIT Spelar bara på en skärm, har en stream på andra och så har jag fb eller något liknande på tredje.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

AMD klarar tre skärmar om du även använder DisplayPort -kontakten (vissa kort kräver Aktiv omvandlare).
Zcenicx menade att upplösningen för tre skärmar (3 x normal skärm) kräver en hel del av grafikkortet.

Tänker bara spela på en skärm, kolla på stream på andra och fb på tredje.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FredrikForsberg:

Tänker bara spela på en skärm, kolla på stream på andra och fb på tredje.

I sådana fall ska du snarare titta på ett separat billigt kort som skärmslav, då det inte påverkar spelprestandan om dessa skärmar inte är kopplade till huvudkortet. Vilket billigt skitkort som helst fungerar för att driva ett par extra skärmar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

I sådana fall ska du snarare titta på ett separat billigt kort som skärmslav, då det inte påverkar spelprestandan om dessa skärmar inte är kopplade till huvudkortet. Vilket billigt skitkort som helst fungerar för att driva ett par extra skärmar.

Jag har en dator som jag ska uppgradera. Den har en XFX Radeon HD 4770 512mb PCI-E i sig atm, något man kan använda? kan du förklara hur jag använder ett bra kort och ett skitkort`? (länk kanske :)?)

Permalänk
Medlem

http://www.slizone.com/object/sli_multi_monitor.html
Som jag förstår det kan du inte köra med 3 skärmar ifall du har två nvidia kort i SLI. de måste köras utan SLI, alltså separat.

Själv kör jag GTX 580 och ett GT 210 för at kunna använda 3 skärmar. Fast då spelar jag bara på en.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb