Permalänk
Medlem

Böjda cpu pinnar ?

Tjenare, jag köpte ett Msi Z68A GD55 moderkort på inets rea. Har läst förut att böjda cpu pinnar inte täcks av garanti eller rma när man handlar moderkort alt cpu. Kollade tidigare på omdömmen när det gällde GD 55an och det verkar som att 2 kunder har fått moderkort med böjda cpu pinnar. Vad gör man om man själv får ett ? Man vill ju helst inte själv behöva böjja tillbaka dem eftersom det inte fungerar i alla fallen..

Mitt exemplar är fortfarande oöppnat och jag hade tänkt lägga en tidning samt en klocka bredvid kartongen och filma när jag öppnar det.
Om man får ett exemplar med böjda pinnar skulle det då fungera att bevisa att man själv inte har åverkat skadan på detta vis ?

Permalänk
Medlem

Du kan ju åka till Inet (om du köpte den i butik och bor nära) och öppna det där?

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem

tror det är det bästa du kan göra.. tyvärr inte så mkt man kan göra åt sånna där saker =/ men hoppas du klarar dig!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eirike93:

Du kan ju åka till Inet (om du köpte den i butik och bor nära) och öppna det där?

Köpte den online men jag har en butik i stockholm, känns dock drygt att åka in för det tar ju endå nån timma fram och tillbaka.

Skrivet av Mr.Azum:

tror det är det bästa du kan göra.. tyvärr inte så mkt man kan göra åt sånna där saker =/ men hoppas du klarar dig!

Filma eller åka till inet? Vilket menade du?

Permalänk
Medlem

Filmning är inte tillräckligt som bevis förmodligen. Är kartongen plomberad?

Permalänk
Medlem

Hur kan böjda pinnar inte räknas som fabrikationsfel? Känns konstigt om inte svensk lagstiftning täcker sånt. Någon som har en källa?

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Hur kan böjda pinnar inte räknas som fabrikationsfel? Känns konstigt om inte svensk lagstiftning täcker sånt. Någon som har en källa?

Det är en bevisfråga, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Filmning är inte tillräckligt som bevis förmodligen. Är kartongen plomberad?

Tjenare, jag har aldrig fått en plomberad låda när jag har köpt moderkort. Men moderkortspåsen är plomberad och alla tillbehör såsom ioplate samt satakablar.

Edit. Just det här med tidningen samt klockan var mest till för att man skulle kunna se datum samt att det inte var mixtrat med filmningen.

Permalänk
Medlem

Att ha ett par vittnen som kikar på, och även filmar, borde väl räcka?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

Det är en bevisfråga, inget annat.

Enligt svensk lagstiftning är det återförsäljaren som har bevisbörda de första 6 månaderna efter köpet. Det är iaf vad frugan sa när hon läste konsumenträtt som del av juristutbilding. Kan be henne dubbelkolla iofs.

Edit: Efter kontroll med frugan stämmer ovanstående påstående. Svensk konsumenträtt är ganska snäll mot just konsumenten. Just nu är frugan något upptagen men kan be henne hitta en källa att hänvisa till senare idag.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk

Har MSI otroligt dålig kvalitetskontroll?

Jag köpte också samma moderkort, så jag är också orolig. Jag kan dock inte öppna den förrens imorgon (tidigast) pga veckopendling...

Permalänk

Köpte samma moderkort för ungefär 2 veckor sedan från Inet, öppnade och såg att det var böjda pins :(.
Kontaktade Inet och sa som det var, jag hade packat upp moderkortet såg att det var böjda pins utan att jag provat montera cpu:n.
Det var inga problem för Inet att ersätta produkten, skickade tillbaka och fick ett nytt på posten en vecka senare :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Har MSI otroligt dålig kvalitetskontroll?

Jag köpte också samma moderkort, så jag är också orolig. Jag kan dock inte öppna den förrens imorgon (tidigast) pga veckopendling...

Det lär vara högst ovanligt att något sådant händer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Freidreish:

Köpte samma moderkort för ungefär 2 veckor sedan från Inet, öppnade och såg att det var böjda pins :(.
Kontaktade Inet och sa som det var, jag hade packat upp moderkortet såg att det var böjda pins utan att jag provat montera cpu:n.
Det var inga problem för Inet att ersätta produkten, skickade tillbaka och fick ett nytt på posten en vecka senare :D.

Skrivet av elajt_1:

Det lär vara högst ovanligt att något sådant händer.

Låter bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Enligt svensk lagstiftning är det återförsäljaren som har bevisbörda de första 6 månaderna efter köpet. Det är iaf vad frugan sa när hon läste konsumenträtt som del av juristutbilding. Kan be henne dubbelkolla iofs.

Edit: Efter kontroll med frugan stämmer ovanstående påstående. Svensk konsumenträtt är ganska snäll mot just konsumenten. Just nu är frugan något upptagen men kan be henne hitta en källa att hänvisa till senare idag.

Hade tänkt ringa till inet och fråga hur de gör i dessa fall. Tycker det låter väldigt vettigt som ni säger men jag tror också det kan bero lite på vilket humör personen på andra sidan linjen är på. Skall iallafall försöka få detta konfirmerat av inet. Ena snubben som skrev i omdömmen hade ju trots allt försökt montera cpun och då kan man ju förstå inet litegrand.

Förövrigt tycker jag att det är bra att detta tas upp och pratas om då det verkar drabba folk lite då och då. Kan vara bra att folk vet att det finns nått man kan göra åt saken och att man således slipper sitta och böjja tillbaka pinsen själv med risk för att det inte fungerar.
Skulle ju eventuellt kunna tipsa inet om att det pågår en diskussion på forumet och att de gärna får komma in och kika.
Föresten, grattis till alla som köpt ett GD 55, kostar nästan 1600 kr på inet nu

Permalänk
Medlem

Jag har själv böjt mina cpu pins, fick sitta med en pincett och förstoringsglas, funkade perfekt för mig sen!

Permalänk
Medlem

Se till att ta det som ett reklamationsärende, och _inte_ ett garantiärende. Då blir det väldigt svårt för butiken att neka dig en ersättningsprodukt.

Permalänk
Medlem

Inte läst alla bra förslag här. Jag skulle dock rekommendera att spela in när du öppnar paketet och kollar pinsen :)..

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Löste det sig?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem

Tjenare! Jag ringde till inet idag och frågade om man kunde få reklamera/byta ut ett moderkort som har levererats med böjda sockelpinnar. Först var det deffinitivt nej, han sa att att eftersom msi har strikta kontroller där de "försäkrar" sig om att det inte är några fel på moderkorten så får inet ingen ersättning av dem. Jag så då att det är ju ganska dåligt om man som konsument betalar runt 1600 kr och får ett kort levererat till en som är trasigt vid leverans, då kan man ju inte själv behöva stå för kostnaden för en ny produkt. Berättade även att detta diskuteras på sweclockers just nu och att folk har fått hjälp med detta problem tidigare. Frågade även om det skulle fungera som bevis att man filmar när man packar upp sakerna, som svar till det sa han att något i den stilen ev skulle funka. Tillslut sa han iallafall att han inte kunde svara mer på dessa frågor utan att jag skulle vara tvungen att maila in till inet så dem får diskutera flera personer och sedan ge svar på frågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Tjenare! Jag ringde till inet idag och frågade om man kunde få reklamera/byta ut ett moderkort som har levererats med böjda sockelpinnar. Först var det deffinitivt nej, han sa att att eftersom msi har strikta kontroller där de "försäkrar" sig om att det inte är några fel på moderkorten så får inet ingen ersättning av dem. Jag så då att det är ju ganska dåligt om man som konsument betalar runt 1600 kr och får ett kort levererat till en som är trasigt vid leverans, då kan man ju inte själv behöva stå för kostnaden för en ny produkt. Berättade även att detta diskuteras på sweclockers just nu och att folk har fått hjälp med detta problem tidigare. Frågade även om det skulle fungera som bevis att man filmar när man packar upp sakerna, som svar till det sa han att något i den stilen ev skulle funka. Tillslut sa han iallafall att han inte kunde svara mer på dessa frågor utan att jag skulle vara tvungen att maila in till inet så dem får diskutera flera personer och sedan ge svar på frågorna.

Sålänge Inet INTE kan bevisa att DU böjt pinnsen är du home free, bara o reklmera. Inom 6månader då....

Permalänk
Medlem

Det Inet säger om att MSI har strikta kontroller på sina moderkort är falskt. Tro absolut inte på det. Moderkort kan aldrig vara felfria.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X - RTX4060 - 32 GB DDR4 - Dell 16:10 U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det Inet säger om att MSI har strikta kontroller på sina moderkort är falskt. Tro absolut inte på det. Moderkort kan aldrig vara felfria.

Tjenare. Jo först försökte han med att msi är så nogranna när de kollar, har för mig att han sa att de till och med röntgar/ir strålar prylarna. Jag berättade för honom att det han säger låter konstigt eftersom det ändå har hänt ett par stycken och att den där kontrollen isåfall inte verkar fungera så bra. Hehe undrar hur man skall approacha detta nu ? Kanske ringa konsument ombudsmannen och fråga dem hur de ser på saken ? Det roligaste hade vart om man fick bekräftat av inet att de hjälper folk som har drabbats av detta.

Edit: Stavning

Permalänk
Medlem

Grabben och jag köpte samma moderkort på rean och det visade sig att två minnesplatser inte fungerade.
Vi skickade tillbaka moderkortet och i dag fick vi svar: Böjda pinnar. Massor, fick en bild på detta.

Inet vägrar skicka ett nytt kort, då dom anser det är VI som gjort fel. Ska nämnas att jag har hållt på med datorer sen -97 och är utbildad it-tekniker. = jag är noga och vet vad jag gör. Grabben fick till svar att undersökningsavgiften bjuder dom på, men att han fick köpa ett nytt kort för inköpspris. Det var detta dom kunde erbjuda.
Kortet kostade 999kr på rean, nu fick han betala 1200kr. Ska jag som förälder stå på mig och ringa Inet då detta verkar vara ett inte helt ovanligt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Grabben och jag köpte samma moderkort på rean och det visade sig att två minnesplatser inte fungerade.
Vi skickade tillbaka moderkortet och i dag fick vi svar: Böjda pinnar. Massor, fick en bild på detta.

Inet vägrar skicka ett nytt kort, då dom anser det är VI som gjort fel. Ska nämnas att jag har hållt på med datorer sen -97 och är utbildad it-tekniker. = jag är noga och vet vad jag gör. Grabben fick till svar att undersökningsavgiften bjuder dom på, men att han fick köpa ett nytt kort för inköpspris. Det var detta dom kunde erbjuda.
Kortet kostade 999kr på rean, nu fick han betala 1200kr. Ska jag som förälder stå på mig och ringa Inet då detta verkar vara ett inte helt ovanligt problem?

Jag är hemskt ledsen om jag låter lite anklagande nu, men om du nu är utbildad it-tekniker och har hållit på med datorer sedan 97, borde du inte ha kontrollerat piggarna innan du monterat datorn alternativt efter du hittat felet och skall skicka iväg moderkortet? Speciellt eftersom du kommit fram till att det är moderkortet det är fel på.

Det känns som att varje person som har böjda piggar på sitt moderkort alltid har jobbat med datorer i hundra år, och de såg/märkte aldrig att det var fel fören efter de monterat processorn...

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem

Jag lät grabben (18år) göra det mesta för att lära sig. Jag stod bredvid o kollade. Jo efterklok kan man alltid vara, men jag hade inte en tanke på att kolla efter ev. böjda cpu pinnar. Det var ju nya grejer och då borde dom vara hela och felfria kan man ju tycka.

Permalänk
Antielefant

Det är som praxis inget problem att få ett nytt moderkort om ingen CPU monterats och felet inte är uppenbar åverkan (användarbaserad skada). Har CPU monterats är det monteringsfel. Punkt. Det är upp till dig som konsument att kontrollera att varan är felfri innan du påverkar den. Ledsen, men varenda person som jobbar med datormontering vet att man kollar socklarna först.

Däremot är det ganska enkelt att böja tillbaka dem, krävs en fin pincett och förstoringsglas alternativt bra syn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är som praxis inget problem att få ett nytt moderkort om ingen CPU monterats och felet inte är uppenbar åverkan (användarbaserad skada). Har CPU monterats är det monteringsfel. Punkt. Det är upp till dig som konsument att kontrollera att varan är felfri innan du påverkar den. Ledsen, men varenda person som jobbar med datormontering vet att man kollar socklarna först.

Däremot är det ganska enkelt att böja tillbaka dem, krävs en fin pincett och förstoringsglas alternativt bra syn.

Tycker själv det är mycket lättare med en 0.5 stiftpenna, stoppa pinnen i hålet på pennan och böj rätt. Har dock inte gjort detta sen sockel 939 så pinnarna kanske har blivit mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker själv det är mycket lättare med en 0.5 stiftpenna, stoppa pinnen i hålet på pennan och böj rätt. Har dock inte gjort detta sen sockel 939 så pinnarna kanske har blivit mindre?

*noterat* Vi provar att böja tillbaka först. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Tycker dagens socklar är synd och skam. Alldeles för känsliga.
Ingenjören som utvecklade dessa borde få smisk på pungen.

När stiften/pinnarna sitter på CPU blir ju allt mycket stabilare.
Lycka till med era reklamationer, ska nog filma nästa gång jag packar upp ett moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280