Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

BakClockers - För oss gottegrisar!

Permalänk
Officiell jultomte

BakClockers - För oss gottegrisar!

Tjenare!

Jag tycker personligen om att testa ny mat, pizza (PizzaClockers), men också att baka. Tänkte därför dra igång en tråd för oss som gillar att testa på bakverk eller bara vill dela med sig av bra recept man har testat.

Jag personligen testade göra semlor första gången då jag ville hitta ett bra recept till fettisdagen. Lyckades nog hitta ett bra på första försöket, om än lite omständigt. Postar tipset nedan i separat kommentar.

Posta gärna era bakverk & recept, gärna om ni gjort några justeringar eller ändringar för att få till ett extra bra slutresultat.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte

Receptet är MatGeeks och jag följde alla tips i receptet. Jäste 2 gånger dag 1 och sen kalljäsning över natten för att sen bakas dag 2. Blev otroligt fluffiga och goda bullar och rekommenderar receptet till er som vill ha klassiska bra semlor.

-Jag lät mjölken med vanilj stå i kylen över natten. Använde sen all mjölk till 400g mandelmassa istället för 500g (då det bara fanns 400g att köpa hos mig)
-Jäste 2 gånger enligt recept och sen valde jag alternativet att kalljäsa över natten.
-Varmluftsugn, började på 225 grader och drog ner till 175 när jag la i bullarna i ugnen. Körde cirka 10-11 minuter per plåt med en gjutjärnsgryta med lite vatten i botten på ugnen för fuktighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Receptet är MatGeeks och jag följde alla tips i receptet. Jäste 2 gånger dag 1 och sen kalljäsning över natten för att sen bakas dag 2. Blev otroligt fluffiga och goda bullar och rekommenderar receptet till er som vill ha klassiska bra semlor.

-Jag lät mjölken med vanilj stå i kylen över natten. Använde sen all mjölk till 400g mandelmassa istället för 500g (då det bara fanns 400g att köpa hos mig)
-Jäste 2 gånger enligt recept och sen valde jag alternativet att kalljäsa över natten.
-Varmluftsugn, började på 225 grader och drog ner till 175 när jag la i bullarna i ugnen. Körde cirka 10-11 minuter per plåt med en gjutjärnsgryta med lite vatten i botten på ugnen för fuktighet.

<Uppladdad bildlänk>

Rolig tråd!
Ser väldigt goda ut semlorna

Bakar inte så mycket sött, men bakar surdegsbröd varje vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av andreasa64:

Rolig tråd!

<Uppladdad bildlänk>

Fasen vad gott. Har alltid velat börja med surdegsbröd. Försökte en gång men fick aldrig igång min starter. Har du en som du matar varje vecka typ eller hur gör du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

<Uppladdad bildlänk>

Bakade semlor idag jag också

För egen del utgick jag från Roy Fares recept på koket.se. Har inte smakat än, men jag tycker att de ser fina ut (trots att jag glömde pensla dem innan de åkte in i ugnen).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Rolig tråd!

<Uppladdad bildlänk>

Kul! Ser riktigt goda ut! Bakar inte lika ofta pga småttingar men ibland lyckas jag få till det!

Permalänk

Ta ett helt vanligt sockerkaka recept, skippa bakpulvret. Testa sedan och ät smeten, gött som tusan. Men ingen kaka blir det och det är ej så nyttigt, man ska ej äta mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Fasen vad gott. Har alltid velat börja med surdegsbröd. Försökte en gång men fick aldrig igång min starter. Har du en som du matar varje vecka typ eller hur gör du?

Starten kan vara svår!
Jag följde Kenny Jakobssons surdegsskola på Youtube, hade prövat att göra starter vid några tillfällen men aldrig fått till det men med hans recept så gick det hur bra som helst! En bra surdegsstarter tar tid att få till. Han har en hel serie med starter, hur du bakar o.s.v, hans videos är klockrena och väldigt bra,

Jag har en som matas varje gång det ska bakas, så det blir en gång i veckan.
Efter varje gång jag har bakat så matar jag den med 40g mjöl, 10g finmalt rågmjöl och 50g vatten och blandar det, väntar så jag ser att den nästan har dubblerats i storlek, ställer in den i kylen och tar fram den nästa gång jag ska baka, skrapar då ur ca 90% av starten och väger upp den mängden mjöl, rågmjöl och vatten jag behöver ha till mitt surdegsbröd och låter starten dubblera sig i storlek så jag ser att den jäser som den ska. Nu på vinterhalvåret kan starten vara lite trögare och ta lite längre tid på sig, brukar hjälpa att värma vattnet till ca 30 grader om man vill ge starten en lite extra knuff att resa sig.

Får man väl igång en bra surdegsstart, så är det inte svårare än att baka med vanlig jäst!

Skrivet av Dingan:

Kul! Ser riktigt goda ut! Bakar inte lika ofta pga småttingar men ibland lyckas jag få till det!

<Uppladdad bildlänk>

Det där såg inte alls dumt ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

<Uppladdad bildlänk>

Min erfarenhet av semlor är att man aldrig någonsin i hela ens liv lyckas göra brödet lika luftigt och gott som när man köper färdiga semlor. Min bagare till syster säger att det är för att man inte har speciella skåp för jäsning eller rätt sorts mjöl hemma.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av HappySatan:

Bakade semlor idag jag också

För egen del utgick jag från Roy Fares recept på koket.se. Har inte smakat än, men jag tycker att de ser fina ut (trots att jag glömde pensla dem innan de åkte in i ugnen).

<Uppladdad bildlänk>

Nice! Jag penslade inte mina alls. Grytan med vatten i botten på ugnen löste fuktigheten och färgen blev ändå!

Skrivet av Chromatic:

Min erfarenhet av semlor är att man aldrig någonsin i hela ens liv lyckas göra brödet lika luftigt och gott som när man köper färdiga semlor. Min bagare till syster säger att det är för att man inte har speciella skåp för jäsning eller rätt sorts mjöl hemma.

Ja så kan det ju vara. Mina enligt recept ovan blev sjukt fluffiga dock och jag tycker personligen att det smakade som köpta semlor, kommer definitivt göras igen. Sen är det alltid kul att köpa en stor saftig semla på konditori lite då och då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om min favorit fika är tårta så är jag också förtjust i bullar.
i Stockholm har vi en riktig pärla till konditori i Orminge som gör den bästa semlan i stan (Hjortron) men också riktigt bra bullar.
Följer hans recept för grunden (https://wgs.se/wernersvarld/baka-de-godaste-kanelbullarna-med...)
och sen kör vanilj/kardemumma/kanel från samma grund.

Tar dock en väldigt massa tid men resulterar i några väl investerade kalorier 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Dalpojken, Rörstrandsgstan, ( i Sthlm för Er ärade Gbg-are - sveriges framsida.. och danmarks-färjan ) ,, finns tyvärr inte mer. Nedlagt nu.
En skit-stor, extremt välsmakande semla, som passade till lunch. Brukade ta två stycken™ . Gullig tjej i kassan, minns jag. Inget slår detta. Saknaden är stor.

BakeMyDay överallt nu, har en äcklig kemisk eftersmak.

Permalänk
Medlem

Som barn så var jag galet förtjust i "7 sorters kakor"
Jag gick upp på nätterna när alla sov och gjorde maränger i stora lass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad jag hört används mindre mängd mjöl, än när man bakar hemma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fick för mig att baka bovetebröd. Det var något recept där man blandar in vetemjöl.
Blev ganska bra.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hört används mindre mängd mjöl, än när man bakar hemma.

Frågade syrran,
Bagerier använder ofta ett vetemjöl med högre proteinhalt, vilket ger bättre glutenutveckling och därmed luftigare bullar. Vanligt vetemjöl i butik har ofta en lägre proteinhalt.

Bagerier använder ibland en fördeg eller kalljäsning för att utveckla gluten och smak, vilket också ger ett luftigare resultat.
Plus det jag nämnde om exakta förhållanden för jäsning jämfört med att bara låta en skål stå i rummet med en handduk över sig.

Permalänk
Medlem

Bakade chokladbollar igår och upptäckte att florsockret var slut. Bytte istället mot vaniljsocker och det blev ärligt talat de godaste chokladbollar jag gjort.
Mycket skoj!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hoppas att bilden fungerar. Gjorde en Tres Leches tårta med kokosmjölk, kokosgrädde, och kakao i höstas. Den blev riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas att bilden fungerar. Gjorde en Tres Leches tårta med kokosmjölk, kokosgrädde, och kakao i höstas. Den blev riktigt bra faktiskt.

mmm.. jordgubbar också.
.. dreggel. Mycket fint.

Kanon-fin Bild.. dreggel..
Permalänk
Medlem

Mina favorit muffins. Varje muffins innehåller cirka 25g smör, 31.25g sockrr, 18.75 ml ägg, 40.625ml mjöl, 0.9375ml bakpulver, ~10ml lime juice. Samt två bitar center

550 kcal per muffins. Lagom mastiga.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

<Uppladdad bildlänk> Mina favorit muffins. Varje muffins innehåller cirka 25g smör, 31.25g sockrr, 18.75 ml ägg, 40.625ml mjöl, 0.9375ml bakpulver, ~10ml lime juice. Samt två bitar center

550 kcal per muffins. Lagom mastiga.

De där ser riktigt gött ut. Och med center i mitten också. Vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

De där ser riktigt gött ut. Och med center i mitten också. Vill ha!

byt citron med lime så får du mer citrus smak, och byt ut plopp mot center så blir den mindre sliskig. Efter cirka 18 minuter så tar du ut muffinsformarna och lägger dit centern och grädda 2 minuter till.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Rolig tråd!

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som riktigt bra bröd! Ser ut som du tillsätter fukt på något sätt när du bakar för att få till skorpan. Stämmer det?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ser ut som riktigt bra bröd! Ser ut som du tillsätter fukt på något sätt när du bakar för att få till skorpan. Stämmer det?

Jag tillsätter ingen fukt, men gräddar brödet i en gjutjärnsgryta/dutch oven så stänger inne den fukten som degen ger ifrån sig.
Sätter ugnen på 250 grader, när den är uppe i temperatur så ställer jag in grytan i en timme så att den blir riktigt varm. Efter en timme tar jag ut grytan, sänker temperaturen i ugnen till 230 grader, lägger i degen i grytan och snittar degen och sen på med locket och in i ugnen i 20 minuter med locket på, när 20 minuter har gått så tar jag av locket och fortsätter att grädda degen utan lock i 15 minuter.

Jag använder en sån här Lodge, väldigt smidig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bakade en variant av källarfranska igår.. satte degen i fredags, det var endast 4g färskjäst till 30 franskor, det jäste i kylen. Använde även gammal grädde, skulle vara sur men min hade inte surnat. Frallisarna blev väldigt goda och nog för att det tog lång tid, så arbetsmässigt var det rätt lätt. I om att ugnen var varm slängde jag efter med några äppelmuffar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bakade chokladbollar igår och upptäckte att florsockret var slut. Bytte istället mot vaniljsocker och det blev ärligt talat de godaste chokladbollar jag gjort.
Mycket skoj!

Lust att dela med dig av receptet? Har i hela mitt liv kört på Axas klassiska recept på havregrynspaketet men vore skoj att testa ett nytt.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Går knappt en helg utan att nån av kidsen tjatar om att få mina chocolate chip cookies.

Riktigt enkla att göra och blir toppengoda.

Följ bara receptet för chokladbliss

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Mycket skoj!

Florsocker är vanligt socker. Kör socker i mixer så får du florsocker. Men mycket riktigt så brukar man ha vaniljsocker i bakverket du nämner. Men kanske inte i samma proportion som socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Florsocker är vanligt socker. Kör socker i mixer så får du florsocker. Men mycket riktigt så brukar man ha vaniljsocker i bakverket du nämner. Men kanske inte i samma proportion som socker.

Precis. Vanligtvis brukar det vara typ en matsked vaniljsocker. Nu blev det 2 deciliter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

<Uppladdad bildlänk> byt citron med lime så får du mer citrus smak, och byt ut plopp mot center så blir den mindre sliskig. Efter cirka 18 minuter så tar du ut muffinsformarna och lägger dit centern och grädda 2 minuter till.

Tack så mycket för receptet, de ska jag absolut baka någon dag.