Fullständiga specifikationer för Radeon HD 7970 läcker ut på nätet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nu vill jag höra vad du tror effekten som inte blir värme blir för något, vad har du tänkt dig där? Lägesenergi? Jag upprepar, all ström blir värme, försvinnande lite blir annan strålning, men den övergår till värme när den passerar genom flänsen.

Nu sitter jag tyvärr hemma annars hade jag frågat jobbarkompisarna som sitter och designar chip hur vida det går åt energi för att ändra statusen på en transistor.

Men till saken. Vad tror du en processor gör egentligen? Gör en pryl som men sedan tillsätter lite ström till så blir den varm? En processor producerar ju ett resultat, en ouput som faktiskt kräver energi för att leverera vidare till övriga datorkomponenter.
Den ARM cpu som jag för tillfället jobbar med förbrukar dryga 6W och det fördelas sedan på 3W TDP och 3W ut på andra sidan för att kunna styra lite olika komponenter, komponenterna i sig måste ha egen försörjning detta är endast signaler för att styra dem. Antar att de "dryga" som är kvar är lite effektförluster av olika slag.

Permalänk
Medlem

en till bild som ser ut att vara ur samma serie

notera dock att 1.5x inte är med i grafen till vänster....

edit:

precis innan släppte obrovsky denna

notera att namnet på den andra speltiteln.
den här slide-serien bör konsumeras med en bra mängd salt kan jag ju säga.

edit2 : yup , det har nu framkommit att slide'n är en modifiering av denna slide som kom från 6970 pressmaterial.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriZtoffer:

Jag skulle vilja att dom vände på hela korten så att man ser den "fina" sidan utan att ha ett BTX eller inverterat ATX chassi. Nu ser man ju bara grafikkortens undersida, vilket är lite halvtrist.

Eller att en tillverkare kommer på att det hade varit skitbra om man gjorde ett spegelvänt kort. Optimalt för dem som kör CF/SLI ju.

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för alla svaren, får ringa webhallen och ångra min beställning, har ändå ej kommit vilket är ännu bättre. Tack även till alla andra som svarade.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik1138:

Jo, på sätt och vis är det så. TDP står för Thermal Design Power och är ett mått på hur stor värmeutveckling kortet är designat för, dvs hur pass mycket värme kylaren ska kunna skyffla bort. Eftersom energi inte kan förstöras utan bara omvandlas och ett grafikkort inte utför något arbete i fysikalisk mening kommer all elektrisk energi som kortet använder att omvandlas till värmeenergi. Därmed visar TDP på den maximala strömförbrukningen, i alla fall i teorin.

Rätt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

alltså. tdp är ju inte ett värde för hur mycket el det drar. vi kan förvänta oss att den är mer energieffektiv än tidigare generation

Skickades från m.sweclockers.com

Från Wikipedia: "Datasheets normally contain the thermal design power (TDP), which is the maximum amount of power the cooling system in a computer is required to dissipate. Both Intel and Advanced Micro Devices (AMD) have defined TDP as the maximum power consumption for thermally significant periods running worst-case non-synthetic workloads. Thus, TDP is not the actual maximum power of the processor."

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation

Vad jag tolkar det som så är TDP alltså ett teoretiskt maxvärde som sällan (om någonsin) uppnås. Att HÖJA TDP typer alltså på att de räknar med att grafikkortet i värsta fall drar mer ström än föregående generation. Det är ju inte alls bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

i slutändan vet man ändå bara säkert när man mäter i väggen själv

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men det var ju inte det som var ämnet utan TDP vs. Strömförbrukning.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Referera till http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990... samt nästa sida i recensionen. Vad jag kan se så fuskar båda.

Det var som 17. Detta har helt sluppit förbi. o.0
Tack för påpekandet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Eller att en tillverkare kommer på att det hade varit skitbra om man gjorde ett spegelvänt kort. Optimalt för dem som kör CF/SLI ju.

Blir tyvärr lite svårt att få AMD till att göra spegelvända GPUs ><

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Läckert! Heja AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det var som 17. Detta har helt sluppit förbi. o.0
Tack för påpekandet

Visst är det jävligt larvigt? Det är mer eller mindre som att erkänna att de bygger produkter som inte pallar trycket. Om man måste strypa korten när de blir mstade med det de max kan hantera, så borde man konstruera dem så att de matas med mindre istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Lika illa som en varvtalsbegränsning på bilar. Jag vill kunna bottna varvräknaren, även om det så krävs 2:ans växel och brant nerförsbacke. Om jag vill passera rödmarkeringen med 4000 rpm så ska inte biltillverkaren artificiellt strypa motorn. Skandal är vad det är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Eller att en tillverkare kommer på att det hade varit skitbra om man gjorde ett spegelvänt kort. Optimalt för dem som kör CF/SLI ju.

Passar ju inte med bakplåtens standarder som finns, om man inte gör nån väldigt märklig design... men visst skulle det vara bra för många utav de som kör CF/SLI.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Läser man artikeln står det dock:
"Now, it looks like the Radeon HD 7970 will launch on December 22, 2011, bringing a Christmas gift to all the current AMD users and those that want to become one. This will be a very limited launch, with the real availability only coming on January 9, 2012 - which should be the launch date for the Radeon HD 7950.

Read more: http://vr-zone.com/articles/amd-brings-the-launch-of-radeon-h...

Så för de flesta betyder det ändå att det inte blir nge 7900-serie i burken detta år

Hoppas att priserna blir vettiga på 7950, så man kan rättfärdiga såväl som ha råd med ett sådant i nya burken

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I vilket fall så kan man inte leverera mer än 2300W per propp väl? Så där borde ju det övre taket ligga, Lite otäckt dock att grafikkorten idag i så fall drar 10% av vad en propp klarar av.

De jävliga blir när man får säkra upp huvudsäkringen te 25A å ansluta nätaggen me 380-handske XD...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Läser man artikeln står det dock:
"Now, it looks like the Radeon HD 7970 will launch on December 22, 2011, bringing a Christmas gift to all the current AMD users and those that want to become one. This will be a very limited launch, with the real availability only coming on January 9, 2012 - which should be the launch date for the Radeon HD 7950.

Read more: http://vr-zone.com/articles/amd-brings-the-launch-of-radeon-h...

Så för de flesta betyder det ändå att det inte blir nge 7900-serie i burken detta år

Hoppas att priserna blir vettiga på 7950, så man kan rättfärdiga såväl som ha råd med ett sådant i nya burken

Mjo det var ju ungefär så för 5000 serien också, fast jag lyckades knycka ett 5870 där i början, så jag håller tummarna

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

100% av all energi dina högtalare förbrukar blir värme
100% av all energi din skärm förbrukar blir värme
100% av all el din kyl och frys förbrukar blir värme
Och självklart blir även 100% av all el ett el-element förbrukar också värme
100% av all el du förbrukar blir värme så länge du inte lagrar energin på något sätt, till exempel hissar upp en vikt i luften eller laddar upp ett batteri.
Motorn som hissar vikten blir förståss varm och batteriet blir varmt när det laddas men energi lagras också i vikten och batteriet och finns kvar där tills du hissar ner eller laddar ur. Visst kan du använda den energin till att hissa upp en annan vikt eller batteri, men du fårstår principen?
Finns ingenting i en dator som inte alstrar värme

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Amd -vi har 1655 streamers Nvidia -vi har 900 streamers, Amd: Vi har 2.5 miljoner transistorer Intel vi har 1.5 miljoner transistorer

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

De jävliga blir när man får säkra upp huvudsäkringen te 25A å ansluta nätaggen me 380-handske XD...

Det borde bli ungefär 5700W. Då kanske man kan köra SLI/Crossfire i alla fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

kanske ska man köpa något sådant

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

ATTENTION: It seems this slide is legit but little bit old, GPU clocks and Load TDP are on real cards lower! GPU clocks are probably under 900 MHz and Load TDP +/- 200W.

Hmm.. Seems legit? Jag skulle nog inte satsa några större summor på att resten är korrekt heller.. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Här kan du knepa och knåpa tills du förstår:
http://www.staffanwohrne.se/filer/matte/4-tidmatning_och_geom...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var nog inget jag INTE förstod i PDF:en dock hade det varit lättare att "knåpa" med om det var på åk 9 nivå

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andre_H:

100% av all energi dina högtalare förbrukar blir värme

Energin jag pumpar in i en högtalare omvandlas till en viss del ljudenergi ja eller rättare sagt ågrörelser (tryckvågor) i luften som är skapad för att påverka trumhinnan så att du ska uppleva ljud.

Citat:

100% av all energi din skärm förbrukar blir värme

Del del av energin jag trycker in i min monitor kommer i alla fall ut i from av ljus som är en typ av energi.

Orkar inte kommentera det mer än så. Men oavsätt om 100% av energin som du stoppar in i en CPU/GPU skulle konverteras till värme så skulle inte TDP bli samma som förbrukningen. Ta Intels senaste celron som kommer ha en TDP på 10W. Saken är den att den har en junction temperature på 100c och energin som går åt för att komma upp i 100c räknas inte i TDP.

Permalänk
Medlem

Nu när kortet kommer ligga på 300W, som jag förstår är max för pcie-standarden för nu. Då lär det ju inte behöva komma ett dualgpu-kort samt att om nVidia nu ska göra ett bättre kort måste de får kontroll på prestanda/watt. Nu har de ju faktiskt nått maxgränsen för vad de får pumpa på med kräm och då blir det väldigt intressant.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Energin jag pumpar in i en högtalare omvandlas till en viss del ljudenergi ja eller rättare sagt ågrörelser (tryckvågor) i luften som är skapad för att påverka trumhinnan så att du ska uppleva ljud.

Ljudenergin är försumbar och den blir värme den också när den träffar väggar och annat.

Skrivet av Morkul:

En del av energin jag trycker in i min monitor kommer i alla fall ut i from av ljus som är en typ av energi.

Det är sant, men det är en väldigt liten del, och den delen blir värme när den träffar väggar så också.

Skrivet av Morkul:

Orkar inte kommentera det mer än så. Men oavsätt om 100% av energin som du stoppar in i en CPU/GPU skulle konverteras till värme så skulle inte TDP bli samma som förbrukningen. Ta Intels senaste celron som kommer ha en TDP på 10W. Saken är den att den har en junction temperature på 100c och energin som går åt för att komma upp i 100c räknas inte i TDP.

TDP säger i praktiken att kylningslösningarna ska klara av att flytta så mycket värme.
Förbrukningen ligger oftast lägre och kan i extrema fall ligga högre.

Jag vet inte riktigt vad det är du vill ha sagt med junction temperature i det här fallet.
Energin som går åt att komma upp i 100c beror ju helt på vad man har för kylning, eller isolering. Om man isolerar en CPU krävs det nog inte många watt för att komma upp i 100 grader ganska fort.

Har du en kylning som inte klarar av att avlägsna så mycket värme processorn producerar så är det bara en tidsfråga innan man kommer upp i 100 grader, eller datorn kraschar antagligen tidigare eller stänger av sig själv automatiskt eller så.
Men rent fysikaliskt.

Permalänk
Medlem

I ryssland så kommer kortet att prestera 140% bättre än 580

Ps.kilroy har rätt, allt blir till värme tillslut. Trust me, im an energiingenjör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En fråga förresten borde inte den vara varmare än andra grafikkort? processorn är ju 28nm, amd 45nm cpu:er är ju kallare än intels 32nm

Permalänk
Medlem

Nya slides, sannolikt äkta vara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara