Nån bra anledning till att inte köpa den här?

Permalänk
Medlem

Nån bra anledning till att inte köpa den här?

Min Delldator börjar bete sig lite underligt, går inte igång ordentligt utan stannar under uppstart (Dell-loggan) och man kan inte komma nån vart via nån tangenttryckning eller så. Har tittat runt efter en ersättare men tycker det är svårt att se vad som är OK numera. Hade bättre koll på Pentiumtiden.

Har nu tittat på:
http://cdon.se/hemelektronik/hp_p7-1072sc_core_i5-2310_8gb_1....
som i mina ögon verkar prisvärd.

Ni som kan mycket mer, vad skulle eventuellt få er att avråda mig från att köpa en sån.

Jag tror jag vill ha en i5-processor och tycker man får mycket minne och stor hårddisk i den här men är det nåt annat som inte är så bra med den? Det är bara cdon som säljer just den modellen, om det kan vara nån indikation på att den inte är riktigt bra. Finns nån liknande på Mediamarkt men med lite nyare (?) processor 2320 istället för 2310 och lite mindre (1 TB) hårddisk och 600 kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Vad är användningsområdet?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Vad är användningsområdet?

Inga spel annat än vissa onlinespel utan vanlig datoranvändning + en del bildbehandling och ev lite enklare filmredigering då vi fick en videokamera i julklapp.

Permalänk
Medlem

6000 kr du får mer dator för pengarna om du köper delar från inet o cdon och monterar ihop själv...

då kan du få råd med 2500k 8 gb internminne ett bättre grafikkort och dessutom få en tystare och snabbare burk än den du länkat

eller en billig spelburk som denna kommer funka bättre för bildredigering osv...
http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-value-gts450-i3-210...

en med 2500k och lite utrymme för överklockning dessutom ^^
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1286614/2011-12-26

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Processorn är sällan flaskhalsen idag, oavsett vilken hårdvara/mjukvara du använder bör du välja en alt. köpa till en SSD om du vill ha en dator som känns fräsch även efter en månads användande. 80 GB för ~1000:- (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844281) räcker och blir över som komplement till en långsam stor mekanisk disk.

Hade valt cdon-datorn framför inet-datorn mini-z1994 föreslår eftersom 4 kärnor är klart bättre än 2, vet inte om grafkkortet är bättre i inet-datorn men för användningsområdet spelar grafikkortet mindre roll.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni svarar.

Bygga ihop själv eller överklocka är inga alternativ för mig. Sen förstår jag inte varför man skulle köra med en extern hårddisk i ett bygga-själv-alternativ.

En SSD-disk för opertivet skulle självklart vara ett bra val men finns det överhuvudtaget färdiga burkar som har det (för ett överkomligt pris)? Och sätta i en sån som komplement till en som den jag tittat på verkar krångligt i och med att man då måste installera om den på nåt sätt. Men går kanske göra en recovery direkt och lägga in på en sån disk. Men då blir även totalpriset 1000-lappen till vilket känns lite mycket så här efter jul. Fördelen med att handla hos cdon just nu är ju att man kan spara ihop från tre löningar innan man behöver betala i slutet av februari.

Datorn jag har nu som börjat trassla förutom att den låter väldigt väldigt mycket är en Dell Inspiron 530 Intel Core Duo E4500 2,20 GHz med 3 GB RAM. Den fungerar så jag nästan är nöjd, lite lite seg nån gång ibland. Så därför tror jag att datorn från cdon borde kännas som ett bra alternativ om det inte finns nåt i den som är ökänt för att vara väldigt dåligt. Det finns alltid det som är bättre, men frågan är om det finns något som är bättre (och varför i så fall) för samma pengar och utan att behöva bygga själv.

Missat tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av inze:

Stort tack för att ni svarar.

Bygga ihop själv eller överklocka är inga alternativ för mig. Sen förstår jag inte varför man skulle köra med en extern hårddisk i ett bygga-själv-alternativ.

En SSD-disk för opertivet skulle självklart vara ett bra val men finns det överhuvudtaget färdiga burkar som har det (för ett överkomligt pris)? Och sätta i en sån som komplement till en som den jag tittat på verkar krångligt i och med att man då måste installera om den på nåt sätt. Men går kanske göra en recovery direkt och lägga in på en sån disk. Men då blir även totalpriset 1000-lappen till vilket känns lite mycket så här efter jul. Fördelen med att handla hos cdon just nu är ju att man kan spara ihop från tre löningar innan man behöver betala i slutet av februari.

Datorn jag har nu som börjat trassla förutom att den låter väldigt väldigt mycket är en Dell Inspiron 530 Intel Core Duo E4500 2,20 GHz med 3 GB RAM. Den fungerar så jag nästan är nöjd, lite lite seg nån gång ibland. Så därför tror jag att datorn från cdon borde kännas som ett bra alternativ om det inte finns nåt i den som är ökänt för att vara väldigt dåligt. Det finns alltid det som är bättre, men frågan är om det finns något som är bättre (och varför i så fall) för samma pengar och utan att behöva bygga själv.

tog en extern mini disk då den är lite tystare och dessutom är hdds så himla dyra nu också

den du länkat blir nog bra för bildredigering men spel kan du nog glömma med det grafikkortet duger nog att kolla på film i hd uplösning men inte så mkt mer om man nu inte klockar och håller på...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Men då låter det i alla fall inte som att det är något riktigt dåligt med datorn jag tittat på även om det inte är en dator som ni här på forumet skulle köpa. Frågar er för att ni brukar ha bra koll på olika delar och för mig räcker det om de är OK för er och inte nåt som det borde varnas för av någon anledning. Ska fundera lite till men funderar på att slå till innan den jag har lägger av. Blir så mycket struligare att byta till en ny då. Som det är nu kan man ju i alla fall ha båda igång och flytta det man vill på ett enklare sätt.

Tack för era svar.