Permalänk
Medlem

Lära sig om datorer

Jag undrar bara, finns det något sätt att lära sig om alla delar på en dator. Vad dom gör vilka som passar tillsammans och hur det fungerar. Lite såhär så man vet vad som fungerar tillsammans med varandra när man ska bygga en egen typ
Finns det några sidor eller tips ni har?

Permalänk
Medlem

Vet att det finns bra lkippp på hur man bygger en dator, tror det var på tomshardware. Sedan är det ganska enkelt egentligen. Ett moderkort med sockel 1336 kan bara ha processorer med sockel 1336 till exempel. har inga länkar på filmer nu men du kan nog söka upp nåra

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du går in i de olika underforumen här finns det massvis med superb info i de olika klistrade trådarna, för att inte prata om alla andra trådar folk skapar med alla olika typer av frågor.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Läs och engagera dig så fastnar det mesta, är du genuint intresserad kommer du att snappa upp väldigt mycket utan att aktivt behöva söka information. Kan du bygga en dator i teorin blir det väldig mycket lättare att göra det i praktiken, datorbyggande är egentligen glorifierat lego.

Jag lärde mig hur allt hörde ihop först, sen köpte jag komponenter som jag valt själv och lät butiken sätta ihop paketet. Sedan kom det liksom av sig självt, jag satte i en till hårddisk jag köpte separat, skaffade nya ramminnen, drog om kablar, bytte cpukylare, och plötsligt hade jag all den där praktiska erfarenheten jag bara haft teoretiskt innan. Har nu byggt flera datorer from scratch. Se bara till att inte stressa s kommer det av sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag lärde mig väldigt mkt bara genom att läsa det mesta här på forumet gärna problem trådar

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB