Permalänk

Tjutande nätaggregat

Hej, jag har just byggt ihop en datorn med en Corsair 600W ( http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80 ) som enda från dag ett gett ifrån sig ett högfrekvent tjutande ljud som jag börjar blir galen på...
Är inte detta en deffekt? Jag märkte att detta tjut även finns där utan att datorn är igång, räcker med att strömmen är ikopplad och knappen på nätagget är påslaget... Varför låter det såhär och hur kan man ändra på det? Borde man inte ha rätt att lämna tillbaka det till Inet där jag köpt den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Hej, jag har just byggt ihop en datorn med en Corsair 600W ( http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80 ) som enda från dag ett gett ifrån sig ett högfrekvent tjutande ljud som jag börjar blir galen på...
Är inte detta en deffekt? Jag märkte att detta tjut även finns där utan att datorn är igång, räcker med att strömmen är ikopplad och knappen på nätagget är påslaget... Varför låter det såhär och hur kan man ändra på det? Borde man inte ha rätt att lämna tillbaka det till Inet där jag köpt den?

Det kallas Coilwhine och är tyvärr ett ganska vanligt förekommande problem hos bl.a. nätagg. Jag har inte råkat ut för det själv (än) men jag har för mig att Inet brukar byta ut dessa nätagg så hör av dig till dom och se vad de säger.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Du bör dessutom undvika CX-serien då den har fått väldigt dålig kritik.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarrtosht:

Hej, jag har just byggt ihop en datorn med en Corsair 600W ( http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80 ) som enda från dag ett gett ifrån sig ett högfrekvent tjutande ljud som jag börjar blir galen på...
Är inte detta en deffekt? Jag märkte att detta tjut även finns där utan att datorn är igång, räcker med att strömmen är ikopplad och knappen på nätagget är påslaget... Varför låter det såhär och hur kan man ändra på det? Borde man inte ha rätt att lämna tillbaka det till Inet där jag köpt den?

Jag har ett likadant nätagg som dig, för mig försvann tjutandet efter ett tag!

Visa signatur

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | Intel® Core i5-2500K | Radeon HD 6970 2GB GDDR5 |8 Gig Corsair 1600 Mhz | Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Skrivet av Zarrtosht:

Hej, jag har just byggt ihop en datorn med en Corsair 600W ( http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80 ) som enda från dag ett gett ifrån sig ett högfrekvent tjutande ljud som jag börjar blir galen på...
Är inte detta en deffekt? Jag märkte att detta tjut även finns där utan att datorn är igång, räcker med att strömmen är ikopplad och knappen på nätagget är påslaget... Varför låter det såhär och hur kan man ändra på det? Borde man inte ha rätt att lämna tillbaka det till Inet där jag köpt den?

Ljudet uppstår när signalfrekvensen kommer i resonans med en komponent, t.ex. en lindad spole, varpå den kommer i svängning och börjar sjunga. Spolresonansljud är irriterande, och ofta börjar vinandet när nätagget uppnått en viss belastning.

Inet byter ut nätaggregatet om det handlar om spolresonansljud, eller "coil whine" som en del gillar att säga.

Du menar "ända från dag ett". En tidsperiod har två ändar, början och slutet. Enda är ett räkneord. "Min enda täckjacka blev förstörd i tvätten. Vad skall jag nu ha på mig?". Utanför ämnet, men passar med tanke på min avatar.

Permalänk
Skrivet av Spajdermän:

Ljudet uppstår när signalfrekvensen kommer i resonans med en komponent, t.ex. en lindad spole, varpå den kommer i svängning och börjar sjunga. Spolresonansljud är irriterande, och ofta börjar vinandet när nätagget uppnått en viss belastning.

Inet byter ut nätaggregatet om det handlar om spolresonansljud, eller "coil whine" som en del gillar att säga.

Du menar "ända från dag ett". En tidsperiod har två ändar, början och slutet. Enda är ett räkneord. "Min enda täckjacka blev förstörd i tvätten. Vad skall jag nu ha på mig?". Utanför ämnet, men passar med tanke på min avatar.

hahaha, började bli irriterad på din besserwisserhet tills jag såg din avatar... får gå för denna gång. Ska tillägga att jag alltid skriver fel mellan ända och enda...

Permalänk
Skrivet av Zarrtosht:

hahaha, började bli irriterad på din besserwisserhet tills jag såg din avatar... får gå för denna gång. Ska tillägga att jag alltid skriver fel mellan ända och enda...

Du är inte ensam, så därför är jag ute på krigsstigen men försöker vara humoristisk samtidigt för att inte irritera folk allt för mycket.

Nå, hoppas att du får agget utbytt. Tjut när man försöker koppla av framför datorn är nog värre i längden än enstaka besserwissrar på forum.