Permalänk
Avstängd

Vadå S?

Varför ska alla tillverkare hålla på med att lägga S i deras namn?

Google Nexus S
HTC Desire S
HTC Wildfire S
LG Optimus S
iPhone 3GS
iPhone 4S
Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S II

Det säger ju ingenting, det är ju helt onödigt!

Permalänk
Medlem

Ska inte s'et betyda snabb/speed ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Apple började med det för att visa att det är en snabbare modell trots att de ser lika ut som de tidigare. De andra tillverkarna hakade väl på i brist på fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Ska inte s'et betyda snabb/speed ?

Jo, Sony Ericssons Arc S är t.ex. bättre än den som bara heter Arc, S-modellen har snabbare processor och mer RAM (tror jag).
Vissa lägger till ett S utan att ha en föregångare utan S för att man ska tro att det är en ny jättesnabb mobil som de har släppt, t.ex. Samsung Galaxy S 2 (det finns alltså ingen Samsung Galaxy 2).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inget nytt fenomen. Bilar har R/GT/annat, många produkter har X/Z. Ser coolt ut. Går att krysta till att det betyder något, men kommer ihåg t ex när någon tidning uppmärksammade detta och ringde till Volvo för att få reda på vad "R" i "Volvo S60 R" stod för, och de till slut fick ett erkännande av marknadsavdelningen och de som satt namnet att "nä, det betyder ingenting".

En annan fråga är varför en telefon heter t ex T610. Fanns det 609 designer innan den kom?

Alla tillverkare borde bara döpa sina produkter efter ett inkrementerande nummer. Och företagen i sig hade inte behöva ha namn heller, de hade också kunnat få ett nummer enligt något globalt register (eller nummer och landskod kanske). Och människor borde sluta med namn, nummer räcker gott. Vi har ju redan födelsedatum. "Goddag åttifemnolltvånollsjustrecktjugofyrafemtitre!"

EDIT: Med "betyder ingenting" menar jag att bokstaven/bokstäverna inte är en akronym för någonting. Givetvis betecknar de en specifik modell.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Jo, Sony Ericssons Arc S är t.ex. bättre än den som bara heter Arc, S-modellen har snabbare processor och mer RAM (tror jag).
Vissa lägger till ett S utan att ha en föregångare utan S för att man ska tro att det är en ny jättesnabb mobil som de har släppt, t.ex. Samsung Galaxy S 2 (det finns alltså ingen Samsung Galaxy 2).

Först kom Samsung Galaxy > Galaxy S > S2 tror jag.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy är deras serie typ, sen har de olika modeller i serien typ galaxy 7.0 , galaxy 4 och galaxy s och S2. Men s et står väll för speed som sagt

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Precis som många biltillverkare lägger till RS / S / R och M på sina bilar.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför ska alla tillverkare hålla på med att lägga S i deras namn?
Det säger ju ingenting, det är ju helt onödigt!

Det låter oss särskilja de olika modellerna åt när de ser lika eller näst intil lika ut som tidigare så trots att förändringar har införts i syfte att göra produkten bättre. Så, nej - helt onödigt är det inte. Sen kan man (tydligen) ha åsikter om hur denna särskiljning skall manifesteras.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av nivv:

Precis som många biltillverkare lägger till RS / S / R och M på sina bilar.

Men det betyder väl sport eller racing eller liknande (jag tror det är "superman-versionen")
typ som, om superman hade haft en Iphone 4, skulle det vara den här, för den heter Iphone 4s

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Rekordmedlem

S=skit=kommer snart en ny modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

HTC-modellerna är ju iallafall telefoner som till stor del liknar sin föregångare men har vissa uppdateringar. HTC Wildfire S är ju i stort sett identisk med Wildfire fast med vissa uppdateringar i hårdvara.

Bättre då än när man lanserar en helt ny modell som i själva verket är samma som tidigare har hetat något annat men suttit i ett annat skal.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

S=skit=kommer snart en ny modell.

det har jag inte tänkt på men du har så rätt

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

S=skit=kommer snart en ny modell.

Skrivet av Bulan75:

det har jag inte tänkt på men du har så rätt

Den är redan på G.

http://www.gsmarena.com/htc_edge-4320.php

nuf said ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Förr var det i nu är det s som är modernt att sätta i slutet av modellnamnen om det betyder något eller ej skiljer mellan tillverkare men tror mest det är för att ingen vill hamna utanför "trenden" sen är det ju smidigt att kunna använda samma namn som en tidigare pupulär telefon och bara lägga på en bokstav.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu har vi fått en ny modell i gänget! http://www.swedroid.se/sony-xperia-s-ces-2012/

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är inget nytt fenomen. Bilar har R/GT/annat, många produkter har X/Z. Ser coolt ut. Går att krysta till att det betyder något, men kommer ihåg t ex när någon tidning uppmärksammade detta och ringde till Volvo för att få reda på vad "R" i "Volvo S60 R" stod för, och de till slut fick ett erkännande av marknadsavdelningen och de som satt namnet att "nä, det betyder ingenting".

Nej.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

S:et i samsungs galaxyserie står för spica väll? Deras första galaxy hette väll galaxy spica? Vet att en i min klass hade den.