En lite ovanligare fråga ang OEM

Permalänk

En lite ovanligare fråga ang OEM

Jag tror åtminstone att den är lite ovanligare än de vanligaste frågorna rörande OEM. Jag har då inte lyckats mig fram.

Om man har ett moderkort som en OEM Windows XP är knuten till och aktiverad.
Om man då köper en retail version av Windows 7 och installerar till just det moderkortet, det fungerar ju.

Men, om man efter ett tag skulle vilja ge bort det här moderkortet till nån släkting eller så, kan man då åter installera det ursprungliga Windows XP och aktivera?

Permalänk
Medlem

ja, det ska fungera fint.

Permalänk
Medlem

Utan att veta säkert vill jag säga: ja det kan du så länge du har cd-key till XP, men varför skulle du vilja installera XP igen?

Permalänk
Medlem

Man kan, men man får inte, OEM licensen är knuten till just den datorn den kommer installerad på. Bytar du ut moderkortet räknar MS det som en ny dator och vill således att du köper en ny licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Man kan, men man får inte, OEM licensen är knuten till just den datorn den kommer installerad på. Bytar du ut moderkortet räknar MS det som en ny dator och vill således att du köper en ny licens.

det han menar är att släktingen som får moderkortet även ska få en OEM-licens för windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Man kan, men man får inte, OEM licensen är knuten till just den datorn den kommer installerad på. Bytar du ut moderkortet räknar MS det som en ny dator och vill således att du köper en ny licens.

Men nu skulle han återinstallera original-licensen efter en tid med nyare operativsystem. Finns inget hinder mot det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag måste fortfarande säga att det bryter mot MS regler, då det inte är ursprungs datorn utan endast kortet han ger bort licensen med. Sen har jag svårt att tro att MS någonsin kommer att upptäcka vad som har gjorts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om detta nu är till någon hjälp så blir en oem version av win (iaf win 7) låst efter ett visst antal ominstallationer (hände mig när mitt mobo stulade) fick lägga om win7 oem x antal ggr
till slut sa de stop..men löstes genom att ringa till ms automatsvar å säga några siffor så "låser" dem upp win igen å kunde köra på som vanligt

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Jag tror åtminstone att den är lite ovanligare än de vanligaste frågorna rörande OEM. Jag har då inte lyckats mig fram.

Om man har ett moderkort som en OEM Windows XP är knuten till och aktiverad.
Om man då köper en retail version av Windows 7 och installerar till just det moderkortet, det fungerar ju.

Men, om man efter ett tag skulle vilja ge bort det här moderkortet till nån släkting eller så, kan man då åter installera det ursprungliga Windows XP och aktivera?

En OEM är knuten till en dator men Microsoft inser att man kan byta ut alla delar av en dator under dess livstid och att det alltså inte går att sätta likhetstecken mellan en dator och en enskild komponent, tex moderkort.
Rent tekniskt räknar de det som samma dator så länge bara en eller två komponenter byts ut i taget , om man byter ut flera måste man förklara läget för deras support så låser de upp licensen vid ominstallation.

Om du egentligen menar att det är hela datorn du ger bort så är det absolut inga problem att återinstallera OEM, eventuellt kan du behöva ringa Microsoft för återaktivering.
Om du endast ger bort moderkortet medan alla andra komponenter är nya så är det tveksamt, om somliga komponenter är nya så skadar det inte att ringa Microsoft och förklara läget genom att säga att vissa komponenter är utbytta. De friar hellre än fäller så länge man är ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

En OEM är knuten till en dator men Microsoft inser att man kan byta ut alla delar av en dator under dess livstid och att det alltså inte går att sätta likhetstecken mellan en dator och en enskild komponent, tex moderkort.
Rent tekniskt räknar de det som samma dator så länge bara en eller två komponenter byts ut i taget , om man byter ut flera måste man förklara läget för deras support så låser de upp licensen vid ominstallation.

Om du egentligen menar att det är hela datorn du ger bort så är det absolut inga problem att återinstallera OEM, eventuellt kan du behöva ringa Microsoft för återaktivering.
Om du endast ger bort moderkortet medan alla andra komponenter är nya så är det tveksamt, om somliga komponenter är nya så skadar det inte att ringa Microsoft och förklara läget genom att säga att vissa komponenter är utbytta. De friar hellre än fäller så länge man är ärlig.

Det är moderkortet som microsoft räknar som "datorn". Min morbror bytte mobo och när han ringde för att återaktivera så fick han inte.. De sa att om det förra kortet var trasigt så skulle han fått en ny, men eftersom han nu bytt upp sig med vilje så räknas det som en ny dator.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Det är moderkortet som microsoft räknar som "datorn". Min morbror bytte mobo och när han ringde för att återaktivera så fick han inte.. De sa att om det förra kortet var trasigt så skulle han fått en ny, men eftersom han nu bytt upp sig med vilje så räknas det som en ny dator.

I så fall har de ändrat policy mot tidigare, men var det verkligen så att han bytt endast mobo och inte uppgraderat processor samtidigt?

Permalänk

De ska alltså fungera. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det är moderkortet som microsoft räknar som "datorn". Min morbror bytte mobo och när han ringde för att återaktivera så fick han inte.. De sa att om det förra kortet var trasigt så skulle han fått en ny, men eftersom han nu bytt upp sig med vilje så räknas det som en ny dator.

varför ringa till support när man kan ringa deras automatsvar å knappa in lite siffror om win blivit spärrad vilket de inte blir av bara 1-2 ominstallationer
detta händer efter kanske 5-6 installationer då den säger till

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Ytterligare en ovanlig fråga som ni kanske kan hjälpa till med.
Problem
Har en dator med OEM, HDD krashar och jag provade att installera ett nytt OS på ny HDD eftersom jag inte gjort någon rädddningsskiva.
Det gick inte!
Kan jag blåsa ren moderkortet , ta bort batteriet el flasha det och sen installera ett nytt OS på den nya Hdd?