Permalänk
Medlem

Skillnad mellan A8-3800 och A8-3870K?

Jag skall bygga en ny dator och det blir nog en 65W A8-3800 eller A8-3820-processor. Problemet är att dessa är i stort sett omöjliga att få tag på så jag funderar på att skaffa en A8-3870K och underklocka den. Vad är det för skillnad på dessa processorer egentligen?

A8-3820 är 100 MHz snabbare än A8-3800.

Jämförelse mellan A8-3800 och A8-3870K
http://www.cpu-world.com/Compare/235/AMD_A8-Series_A8-3800_vs...

Det jag kan se är att A8-3800 är långsammare och har Turbo Core. Är detta enda skillnaden mellan dessa två processorer? Jag har kollat på grafiksidan och dom är lika klockade.

Permalänk
Medlem

A8-3870k har upplåst multiplier, vilket gör överklockning busenkelt, och det påverkar både CPU och grafikkretsen inne i CPUn vilket kan medföra en rejäl boost.

Permalänk
Medlem

Det vet jag men glömde nämna. Jag vill ha en 65W-processor och då A8-3800 och A8-3820 är så svåra att få tag på tänkte jag att jag kan ta en A8-3870K och klocka ner den istället.

Det är skillnad mellan Intels låsta och upplåsta modeller. Dom upplåsta stödjer inte Intel TXT (TPM-skräp) och vPro vilket jag ser som fördelar men stödjer inte Intel VT-d vilket är en teknik som är bra att ha om man vill köra virtuella maskiner på datorn.

Finns det någon specifikationslista över vad AMDs processorer stödjer?

Vad jag hittar på Wikipedia är detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Fusion_microprocesso...
All models support: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4a, Enhanced 3DNow!, NX bit, AMD64, Cool'n'Quiet, AMD-V, Turbo Core (AMD equivalent of Intel Turbo Boost)

Det verkar inte vara någon skillnad mellan låsta och upplåsta enligt den sidan.

Permalänk

A8-3820 har turbo core, vilket gör att processorn kommer gå upp några extra MHz ifall den används till ca 75-80%. Så vid cpu tunga spel och program kommer turbo core gå igång. Detta är mer för HTPC, Kontor och server. Går ej att överklocka.

A8-3870K har ingen turbo core, så den körs vid 3.0GHz när den inte längre går i IDLE. Dock så får du lyxen med att kunna klocka upp den till 4.5GHz med en bra kylare. Bra C-/APU för spel och hålla spelservrar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

A8-3820 har turbo core, vilket gör att processorn kommer gå upp några extra MHz ifall den används till ca 75-80%. Så vid cpu tunga spel och program kommer turbo core gå igång. Detta är mer för HTPC, Kontor och server. Går ej att överklocka.

A8-3870K har ingen turbo core, så den körs vid 3.0GHz när den inte längre går i IDLE. Dock så får du lyxen med att kunna klocka upp den till 4.5GHz med en bra kylare. Bra C-/APU för spel och hålla spelservrar.

Nu tror jag inte du hänger med i svängarna riktigt.

Turbo core är att om processorn INTE använder alla kärnor, dvs den behöver använda 2st kärnor, så kommer de resterande 2 kärnorna att sänkas i hastighet, för att kunna ge kraft åt de 2 som faktiskt arbetar. Om alla 4 kärnor används så kommer du inte få någon boost.

Sen har folk rapporterat att de har fått upp A8-modellerna till ca 3.5-3.8GHz stabilt och inte mycket högre än så.
Har du en källa på 4.5Ghz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Jag skall bygga en ny dator och det blir nog en 65W A8-3800 eller A8-3820-processor. Problemet är att dessa är i stort sett omöjliga att få tag på så jag funderar på att skaffa en A8-3870K och underklocka den. Vad är det för skillnad på dessa processorer egentligen?

A8-3820 är 100 MHz snabbare än A8-3800.

Jämförelse mellan A8-3800 och A8-3870K
http://www.cpu-world.com/Compare/235/AMD_A8-Series_A8-3800_vs...

Det jag kan se är att A8-3800 är långsammare och har Turbo Core. Är detta enda skillnaden mellan dessa två processorer? Jag har kollat på grafiksidan och dom är lika klockade.

Får man fråga varför du måste ha 65w? några watt hit eller dit liksom O.o ?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Får man fråga varför du måste ha 65w? några watt hit eller dit liksom O.o ?

Strömförbrukningen -> Värmen som alstrar från processorn -> Högljuddare kylning.

Vill man ha en tyst dator så är lägre W/TDP att rekommendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Strömförbrukningen -> Värmen som alstrar från processorn -> Högljuddare kylning.

Vill man ha en tyst dator så är lägre W/TDP att rekommendera.

Är det verkligen så?,

Strömförbrukningen -> Värmen som alstrar från processorn -> Bättre kylare = Snabbare dator som är lika tyst.
Enl. mig...

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Strömförbrukningen -> Värmen som alstrar från processorn -> Högljuddare kylning.

Vill man ha en tyst dator så är lägre W/TDP att rekommendera.

Skrivet av _vanilla:

Får man fråga varför du måste ha 65w? några watt hit eller dit liksom O.o ?

Påverkar valet av nätagg också, vill man ha ett picopsu kanske inte en 100w processor är att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sedan så är det så att bättre kylare kostar mer, väger mer och tar upp mer plats - alla har inte gigantiska chassin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Får man fråga varför du måste ha 65w? några watt hit eller dit liksom O.o ?

Tysta system kräver tyst kylning. Tyst kylning kräver processorer som inte producerar så mycket värme. Chassit jag har är en hel del ombyggt och jag har designat så att processorfläkten skall suga luften i fronten av chassit, mellan hårddiskarna och ut i baksidan av chassit. Jag bytte nyligen processorfläkten till en i praktiken ljudlös fläkt men luftflödet är nu för svagt i chassit. Ljudlöshet är min högsta prioritet.

Jag har nu en Core i7-870 i chassit och den är för varm. Då körs den i 1,1V med Turbo och HT avstängt. På standardspänningen blir hårddiskarna 60C men med sänkt spänning till 1,1V eller längre ligger diskarna på 50C när processorn belastas till max. Med Turbo och HT avstängt kan spänningen till processorn sänkas mycket mer har jag märkt.

Jag har lovat bort hårdvaran till en vän så jag är tvungen att införskaffa ny hårdvara. Jag behöver inte prestandan 870 erbjuder.

Jag skall nog flytta hårddiskarna i chassit och bygga en ny plats för dom längre ner i chassit och inte värms av processorn.

Jag får heller inte plats med den större kylflänsar i mitt chassit för det är inte lika djupt som dom flesta. Det får kanske plats på maximalt en 162mm hög kylfläns i chassit jag har. Detta skapar problem när jag skall köpa nya kylflänsar men jag har nog hittaten kylfläns som passar, precis 162mm hög. Jag har idag en 158mm hög kylfläns och har fått kapa bort stor del av ljudisoleringen på locket för att på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Nu tror jag inte du hänger med i svängarna riktigt.

Turbo core är att om processorn INTE använder alla kärnor, dvs den behöver använda 2st kärnor, så kommer de resterande 2 kärnorna att sänkas i hastighet, för att kunna ge kraft åt de 2 som faktiskt arbetar. Om alla 4 kärnor används så kommer du inte få någon boost.

Sen har folk rapporterat att de har fått upp A8-modellerna till ca 3.5-3.8GHz stabilt och inte mycket högre än så.
Har du en källa på 4.5Ghz?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Är det verkligen så?,

Strömförbrukningen -> Värmen som alstrar från processorn -> Bättre kylare = Snabbare dator som är lika tyst.
Enl. mig...

Du missar ju hela poängen, på samma sätt som du gör i alla trådar du citerar mig.

Vill man ha en liten, kompakt och tyst dator så är det inte så jävla lätt att klämma in en NH-D14 i ett HTPC chassi t.ex.

Allt handlar inte om att ha så snabb dator som möjligt, t.ex en HTPC klarar sig fint på en Fusion-platform som är en dualcore på 1.8GHz och kyls passivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vatten:

Tysta system kräver tyst kylning. Tyst kylning kräver processorer som inte producerar så mycket värme. Chassit jag har är en hel del ombyggt och jag har designat så att processorfläkten skall suga luften i fronten av chassit, mellan hårddiskarna och ut i baksidan av chassit. Jag bytte nyligen processorfläkten till en i praktiken ljudlös fläkt men luftflödet är nu för svagt i chassit. Ljudlöshet är min högsta prioritet.

Jag har nu en Core i7-870 i chassit och den är för varm. Då körs den i 1,1V med Turbo och HT avstängt. På standardspänningen blir hårddiskarna 60C men med sänkt spänning till 1,1V eller längre ligger diskarna på 50C när processorn belastas till max. Med Turbo och HT avstängt kan spänningen till processorn sänkas mycket mer har jag märkt.

Jag har lovat bort hårdvaran till en vän så jag är tvungen att införskaffa ny hårdvara. Jag behöver inte prestandan 870 erbjuder.

Jag skall nog flytta hårddiskarna i chassit och bygga en ny plats för dom längre ner i chassit och inte värms av processorn.

Nu har jag förstås inte en aning om din situation, ekonomiskt eller annan, men du har inte funderat på vattenkylning och/eller större chassi? Det är nämligen mycket enklare att passivkyla/kyla med låghastighetsfläktar om chassit är rymligt (plats för större kylflänsar och med luft så konvektionen kan göra sitt...). Vattenkylning brukar inte heller kräva så ljudliga fläktar. Tänkte att du kanske kan ta A3870K isåfall nämligen. En annan sak som du redan nämnt är att man brukar kunna undervolta/underklocka - om du inte har behov av prestandan så brukar man kunna få ner temperaturen betydligt.

Permalänk

Fast den är juh fake burst mode baserad. Går inte att lita på.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Du missar ju hela poängen, på samma sätt som du gör i alla trådar du citerar mig.

Vill man ha en liten, kompakt och tyst dator så är det inte så jävla lätt att klämma in en NH-D14 i ett HTPC chassi t.ex.

Allt handlar inte om att ha så snabb dator som möjligt, t.ex en HTPC klarar sig fint på en Fusion-platform som är en dualcore på 1.8GHz och kyls passivt.

Ja, kanske det...

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Nu har jag förstås inte en aning om din situation, ekonomiskt eller annan, men du har inte funderat på vattenkylning och/eller större chassi? Det är nämligen mycket enklare att passivkyla/kyla med låghastighetsfläktar om chassit är rymligt (plats för större kylflänsar och med luft så konvektionen kan göra sitt...). Vattenkylning brukar inte heller kräva så ljudliga fläktar. Tänkte att du kanske kan ta A3870K isåfall nämligen. En annan sak som du redan nämnt är att man brukar kunna undervolta/underklocka - om du inte har behov av prestandan så brukar man kunna få ner temperaturen betydligt.

Chassit är väldigt kompakt. Det är nog ett bland dom mest kompakta där ute, kompakt micro atx. Det tillverkades för 7-8 år sedan. Jag har byggt om det en del.

Vattenkylning är inget alternativ för mig. Inte heller att byta ut chassit. Intel undviker jag helst i detta fallet.

Jag har fått ett tankevirus. Jag skall ha detta chassit och jag skall få datorn i stort sett knäpptyst. En bärbar dator med SSD-disk är knäpptyst vid vanligt skrivande. Inget vinande hårddiskljud, inget fläktljud eller något. Helt knäpptyst. Det är mitt mål med AMD-system. Jag upptäcker nya problem hela tiden när jag byter ut ena delen efter den andra för att få datorn tystare. Jag vill någorlunda prestanda annars hade jag kunnat skaffa en passivt kyld E-450. Jag vill också helst undvika extra grafikkort för jag har inte behov av extrem grafikprestanda som extra grafikkort kan erbjuda. Integrerat duger mer än väl för mig.

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden mellan A8-3800 och A8-3870K? Är det endast 600 MHz, Turbo Boost och att 3870K är upplåst? Att klocka ner en A8-3870K till 2,4GHz är i praktiken en A8-3800 utan Turbo Boost? Någon som kan verifiera detta?