Fildelningsserver i skolan.

Permalänk
Medlem

Fildelningsserver i skolan.

Tjena Swec!

Vi ska sätta upp en server i skolan där vi ska lagra en massa dokument osv. som vi ska kunna komma åt hemifrån.
Samtidigt så ska vi kunna använda något sorts torrentsystem för smidighetens skull, så vi ska kunna sparka igång en nedladdning från en torrent hemifrån som laddas ner via skolans nätverk och filen hamnar på servern.
Självklart kommer det inte vara någon piratkopiering utan vi har som uppgift att lösa detta torrentsystem.

Jag har aldrig satt upp en server och vi har fått Sparkleshare, Zend.to och iFolder som förslag.
Detta är ju bara själva lagringslösningen, så det är mest torrentlösningen vi behöver hjälp med.

Tar självklart gärna emot förslag på både lagrings- och torrentlösning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet - varför just bittorrent?
Eftersom jag antar att det handlar om mindre filer så ser jag inte varför det skulle vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le-Lunix:

Av ren nyfikenhet - varför just bittorrent?
Eftersom jag antar att det handlar om mindre filer så ser jag inte varför det skulle vara nödvändigt.

Det är uppgiften vi ska göra, sen ska den väl delvis vara till för medialinjen och där kan det ju finnas ganska stora filmfiler osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

uTorrent har en väldigt bra WebUI så man kan lägga till nya torrents och prioritera dom osv via webben, det kör jag med på min server

Permalänk
Medlem

Om du kör en linuxserver så finns torrentflux. http://en.wikipedia.org/wiki/TorrentFlux

Permalänk
Medlem

vanlig torrentklient på servern med en watch folder. bara ladda upp torrenten till mappen och den börjar ladda ner.

Permalänk
Medlem

Känns bara lite som att läraren vill veta hur man gör en egen tracker för han inte får några invites.
Finns ju färdiga system. som t.ex. Fronter. m.m.

Visa signatur

Freeman

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för förslagen, återkommer med vilken jag valde.