Beställde en dator från greattech.se, ångrade mig men får ändå betala runt 1k

Permalänk
Greattech

För att undvika liknande funderingar i framtiden så kommer vi förtydliga villkoren för returer snarast.

Om du väljer att ångra köpet så kommer du ej få stå för monteringskostnaden.
Vi kommer sedan se över informationen som finns på hemsidan för att klargöra detta.
Vi kommer se över informationen om lagerstatus på datorerna.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Permalänk
Skrivet av Greattech:

För att undvika liknande funderingar i framtiden så kommer vi förtydliga villkoren för returer snarast.

Om du väljer att ångra köpet så kommer du ej få stå för monteringskostnaden.
Vi kommer sedan se över informationen som finns på hemsidan för att klargöra detta.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Okej, jag ångrar mitt köp från och med nu. Jag antar att ni vet vem jag är, annars kan jag skicka iväg ett mejl.

Permalänk
Greattech
Skrivet av rokj:

Detta stämmer ju inte!
Datorn är inte byggd efter denna specifika kunds specifika önskemål. Detta är en lagerförd, färdig produkt, inte specialbeställd. Om det inte är så att denna kund nu har lagt till något, vilket inte framgår. Så enligt denna citering från konsumentverket så har kunden i det här läget rätt att ångra sitt köp helt utan avgift (förutom portot på returfrakten)

Varför kopier och citera komplett.se:s köpvillkor?

Skrivet av Rivendell:

Varför står det inte på era datorers hemsida att de är beställningsvaror? Ni kunde ha skrivit till exempel på denna dator: https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450 att den klassas som beställningsvara och att ångerrätten är då annorlunda och det tillkommer avgifter, samt att den dator tillhör så kallade "Greattech Infinity PC-serien" för att det står ingenstans att "Denna dator tillhör Greattech Infinity PC-serien" och istället står det "Gamer Infinity Stealth Edition" och det är inte samma namn, eller hur?

Skrivet av Rivendell:

Okej, jag ångrar mitt köp från och med nu. Jag antar att ni vet vem jag är, annars kan jag skicka iväg ett mejl.

Detta måste gå via kundtjänsten, Kontakta supporten via telefon under våra öppettider eller kundservice så hjälper dom dig, Datorn skickas då under veckan till dig, När datorn är skickad så behöver du kontakta supporten för att ångra köpet.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Finns dock en logga under produkt sammanfattningen där det står Infinity gamin series..

Men det står inte "Greattech Infinity PC-serien" och det är inte samma namn som nämns i villkoren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rivendell:

Men det står inte "Greattech Infinity PC-serien" och det är inte samma namn som nämns i villkoren!

Sorry my bad!

Skönt att det löser sig å att än fler väljer att INTE handla utav detta företag

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Detta måste gå via kundtjänsten, Kontakta supporten via telefon under våra öppettider eller kundservice så hjälper dom dig, Datorn skickas då under veckan till dig, När datorn är skickad så behöver du kontakta supporten för att ångra köpet.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Okej, då gör jag det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greattech:

Detta måste gå via kundtjänsten, Kontakta supporten via telefon under våra öppettider eller kundservice så hjälper dom dig, Datorn skickas då under veckan till dig, När datorn är skickad så behöver du kontakta supporten för att ångra köpet.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Å varför i hela friden ska ni ens skicka datorn till honom då?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Varför ska ni skicka ut datorn om han ska häva köpet som han sagt? Är väl bara för han att kontakta kundtjänst och avbryta ordern helt? Är ju bara massa onödigt jobb med att skicka ut och retunera?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

Och datorn som jag beställde heter "Gamer Infinity Stealth Edition" och det kan ju tolkas att det är den Infinity-serien som ångerrätten inte gäller för men ingenstans står det att datorn ingår i "Greattech Infinity PC-serien" så kanske kan man ju styrka på det, att de borde vara tydliga nog och skriva på hemsidan att just den datorn ingår i den serien.

Det framgår inte varför denna datorserie är undantagen från distansavtalslagen? Jag kan inte se varför den inte skulle innefattas av den, jämfört med de andra produkterna på hemsidan..

Permalänk
Medlem

Såna här saker behöver man aldrig oroa sig när man handlar från dom störa aktörerna och inte såna här pajas företag.

Permalänk
Skrivet av rokj:

Det framgår inte varför denna datorserie är undantagen från distansavtalslagen? Jag kan inte se varför den inte skulle innefattas av den, jämfört med de andra produkterna på hemsidan..

På hemsidan står det såhär:
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats av kunden. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar.

Permalänk

Frågan är ju om dom egentligen ska ha en avgift? "Datorn levereras monterad och funktionstestad inkl drivrutiner/tillbehör." står klart och tydligt. Enligt mig så anser jag att då har företaget själva valt att montera ihop den, och det ska inte köparen stå för. Men vad vet jag

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man inte har rätt att ångra köpet innan datorn har lämnat lagret? Det går nog att kolla upp, står det att den är lagerförd och den inte har lämnat lagret bör man enligt lagen ha rätt att ångra köpet helt utan kostnad. Någon som snabbt kan hitta det hos konsumentverket/distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

På hemsidan står det såhär:
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats av kunden. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar.

Jag vet, men varför? Produkten skiljer sig inte från de andra ur konsumentsynpunkt.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Såna här saker behöver man aldrig oroa sig när man handlar från dom störa aktörerna och inte såna här pajas företag.

Jag var dum och nappade på deras bra omdömen på prisjakt samt att datorn var billig. Det såldes exakt samma datorpaket för samma pris men med bara annan chassi (Cooler Master Elite 310 istället för Elite 430) på Komplett men när jag skulle köpa det, så hade det utgått. Min kompis beställde veckan innan och hon sitter och lirar SWTOR för glatta livet på sin dator nu.
Ja, jag har lärt mig en läxa nu och jag kommer aldrig att beställa från sidor jag inte känner till. Tack alla för svar och jag hoppas att denna tråd inte kommer att raderas utan kommer vara kvar så att andra användare kan få hjälp om de hamnar i samma knipa.

Permalänk
Skrivet av rokj:

Jag fattar inte varför man inte har rätt att ångra köpet innan datorn har lämnat lagret? Det går nog att kolla upp, står det att den är lagerförd och den inte har lämnat lagret bör man enligt lagen ha rätt att ångra köpet helt utan kostnad. Någon som snabbt kan hitta det hos konsumentverket/distansavtalslagen?

Ärligt talat är jag villig att betala 300 kronor för frakten men om det är någon som kan hjälpa med det också, hör av er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivendell:

Det är en färdigbyggd dator, jag har inte satt ihop den själv och låtit dem montera den. Den säljs som färdigbyggd för 3990:- och om man vill kan man välja andra delar till den (https://www.greattech.se/product.html/Gamer-Radeon-HD5450, i fliken "Konfiguration") vilket jag inte har gjort.

Finns i lager dessutom enligt länken...Så mycket special byggd kan den ju inte vara

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Detta måste gå via kundtjänsten, Kontakta supporten via telefon under våra öppettider eller kundservice så hjälper dom dig, Datorn skickas då under veckan till dig, När datorn är skickad så behöver du kontakta supporten för att ångra köpet.

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Hursomhelst har de gått med på att du får ångra köpet och det är bättre än utgångsläget. I värsta fall får du betala nån hundring i returfrakt men inget mer att tänka på i detta läget säger jag. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kan nog säga att jag är på färetagets sida i det här fallet. Dom har utfört en "tjänst" åt dig, dvs. montering av dator som säkert tar sin lilla tid. Detta är nånting som du har valt och som du ska betala för. Som nån annan sa, hur det skulle det se ut om t.ex. inet/komplett whoever monterar ihop ett 20-tal datorer åt en kund, och efter ca 10 dagar ringer kunden och säger att dom vill montera allt själv? Ska du eller företaget då stå får monteringskostanden? Du är mitt svar. Hade du bara kollat upp allt innan så hade det här nog inte hänt skulle jag vilja påstå

Edit. såg nu att det var en komplett dator, dvs. ingen montering beställd. I det fallet så måste jag säga att jag är på TS sida, my bad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Pajjas företag som gräver sin egen grav helt enkelt.. De kommer och går (som vi swecare sett mycket av här) och den gemensamma nämnaren är att de får begära konkurs, end of story!

Till TS! Kontakta konsumentverket där du bor, traska gärna dit med all info, kontakt med företaget och rådfråga dem!
Ett råd är att printa av alla avtal från hemsidan då de tydligen skulle ändra detta, och denna ändring medför inte någon ändring för dig då du "ingått" avtalen INNAN ändringarna!

och skickar de ut datorn som de precis skrev trots vetskapen om att du EJ vill ha köpet/ångrat så får de skylla sig själva för de kostnaderna!

Verkar även precis som Geforce9500gt skrev att en 3:e part är inblandad som monterat ihopp datorn på företagets begäran och inte din... OOPS, too bad för företaget!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av rokj:

Jag fattar inte varför man inte har rätt att ångra köpet innan datorn har lämnat lagret? Det går nog att kolla upp, står det att den är lagerförd och den inte har lämnat lagret bör man enligt lagen ha rätt att ångra köpet helt utan kostnad. Någon som snabbt kan hitta det hos konsumentverket/distansavtalslagen?

I mitt mejl står det såhär:

"Din order har ändrat status från Ny till Godkänd
Tack för din order.
Information till dig som har beställt en dator.
Leveranstiden på speldatorer är idag upp till 15 arbetsdagar.
Du kommer få ett mail när datorn är skickad samt avisering via SMS.
Om du har valt avhämtning så får du ett SMS eller mail när ordern kan hämtas."

Och jag har varken fått sms eller mejl om att datorn har lämnat lagret så då har den alltså inte gjort ännu.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Rivendell:

Men det står inte "Greattech Infinity PC-serien" och det är inte samma namn som nämns i villkoren!

Skrivet av Rivendell:

Ärligt talat är jag villig att betala 300 kronor för frakten men om det är någon som kan hjälpa med det också, hör av er!

Hej, Det kommer du inte behöva göra, Jag gick igenom villkoren lite snabbt och ur kundperspektiv så är det som du säger inte lätt att koppla ihop villkoren med datorn du har beställt eftersom vi har nämt att datorn finns i lager och är redo för leverans. Vi kommer se över information snarast och förtydliga det.

Maila till kundtjänsten imorgon med en kopia på länken så hjälper dom dig med ordern och makulerar köpet utan några avgifter.
Nu säger jag inte att företaget inte har rätt att ta ut en avgift vid avbeställning men vi kunde vara lite tydligare med information på hemsidan och köpvillkoren. Man kan ej utnyttja ångerätten förens ordern är skickad.

Lycka till....

Med vänliga hälsningar / Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kan nog säga att jag är på färetagets sida i det här fallet. Dom har utfört en "tjänst" åt dig, dvs. montering av dator som säkert tar sin lilla tid. Detta är nånting som du har valt och som du ska betala för. Som nån annan sa, hur det skulle det se ut om t.ex. inet/komplett whoever monterar ihop ett 20-tal datorer åt en kund, och efter ca 10 dagar ringer kunden och säger att dom vill montera allt själv? Ska du eller företaget då stå får monteringskostanden? Du är mitt svar. Hade du bara kollat upp allt innan så hade det här nog inte hänt skulle jag vilja påstå

Edit. såg nu att det var en komplett dator, dvs. ingen montering beställd. I det fallet så måste jag säga att jag är på TS sida, my bad.

För att det är reglerat i lag, så vad du tycker spelar i det här fallet ingen roll. Om du köper 20 HP datorer på nätet som är lagerförda och ångrar köpet, ska du då betala HP för monteringskostnad? Svaret är nej som tur är för din skull, för du bor i sverige och det finns lagar för sånt.

Permalänk
Skrivet av rokj:

Du har helt fel, jag måste baa säga det rakt ut. Han har inte plockat ihop delar och beställt en montering. Detta är en färdig produkt, punkt slut. "Finns i lager". Det finns inga frågetecken.

Nej den punkten missa jag att den var färdigbyggd, då ska han självklart inte betala något..

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

"Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar."

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Så ni har hittat på egna regler?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Tack!

Tack så hemskt mycket för alla era svar och hjälp! Nu har en sten lyfts från hjärtat. Jag lovar att vara mer försiktig i framtiden, i framöver är det bara Komplett och Inet som gäller och i med att jag inte behöver betala något, så kan jag beställa datordelar från Inet eller Komplett nu!

Tack, tack, tack alla!

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn så tycker jag ändå att företaget svarat helt korrekt i tråden .. När de är överbevisade så ändrar de sig, och inget mer tjafs om det. Jag tycker inte det här fallet borde avråda någon från köp. Det är rätt lätt att det går troll i såna här diskussioner.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

I ärlighetens namn så tycker jag ändå att företaget svarat helt korrekt i tråden .. När de är överbevisade så ändrar de sig, och inget mer tjafs om det. Jag tycker inte det här fallet borde avråda någon från köp. Det är rätt lätt att det går troll i såna här diskussioner.

Troll från vems sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

"Ångerrätten gäller ej vid köp av Greattech Infinity PC-serien samt special beställningar."

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Så ni har hittat på egna regler?

Det där är inga påhittade regler. Om du beställer ett badrumsjobb över internet har du inte heller rätt till 14dagars ångerrätt. Tjänster lyder under andra regler än vad varor gör. Vid montering (som i fallet av Infinity PC-serien, som företaget nu erkänner är ganska oklart och därav förändringen i utgången) är det en tjänst man köper tillsammans med en produkt. Därav den extra kostnaden om man ångrar sig.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Håller med Fizzdan. Tycker företaget har agerat ganska bra och fört en diskussion iaf som många andra inte väljer att göra. Men det gäller för dom att ha koll på vad dom skriver på sin hemsida.