Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Canon EF 50/1.8 II

Sitter just ni på ett EF-S 18-55/3.5-5.6 IS, och skulle vilja ha ett ljusstarkare. Är det "the way to go" med ett 50mm f1.8? Såg även att Rajala kör ett erbjudande för 799 pix.
Så kan någon erfaren berätta mer om detta objektiv?

Permalänk
Rekordmedlem

Alla fasta märkesoptiker med ljusstyrkor från 2.8 är bra, om du däremot ska ha en 2,8 zoom eller en fast är beroende på användning.
50 & 80mm f1.4 & 1.8 är mycket trevliga porträttoptiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 50 mm är lite för långt på en digitalkamera med "liten" censor, det är en perfekt standard glugg på en full formats kamera, men på de med lilla censorn blir den mer lämplig som porträtt glugg.

Å andra sidan ger den så mycket bild kvalitet speciellt till det priset att det är ett lätt köp.

Har man större budget så är Sigmas 30/1.4 eller någon av 2,8 normal zoomarna mer användbara. Men de kostar ju 5-10 gg mer också.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

För pengarna är 50 1.8 en fantastisk glugg. Ljusstark och i vissa fall fjantigt skarp. Att fota porträtt med det är riktigt trevligt. Känns dig fram med brännvidden först på ditt kit-objektiv ås du får en uppfattning av vilket utsnitt du jobbar med. När du väl vänjer dig så kommer det att gå instinktivt att fota i just 50mm.

100% crop från en 1000D med 50 1.8. Notera kanten av linsen i ögat o_O

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Är EF 50/1.8 II bra optiskt och värd pengarna? Jajamensan.

Är EF 50/1.4 (runt 3000:-) bättre byggd, snabbare, minst lika bra optiskt, och värd mellanskillnaden? Ja, det med, imo.

Hade jag funderat på att köpa en av dessa två nu så skulle jag helt klart ha hoppat över 50/1.8. Själv tycker jag brännvidden fungerar helt okej på en cropkamera, men du kan ju alltid prova hur brännvidden funkar för dig med hjälp av kitzoomen du har nu, innan du köper. Det kan ju vara så att nånting runt 30-40 skulle passa dig bättre, t.ex.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

50/1.8 är bra. Frågan är, som sagt, om brännvidden är rätt. Det beror på vad du ska använda det till. Du kan ju testa att använda din 18-55:a max inzoomad och "låsa" zoomen där, så ser du hur det är att fota med en 50mm, i det avseendet.
Vill man ha något ljusstarkt som är lite mer allround så är väl en 35:a att överväga istället (eller kanske rent av ner emot 30mm på Canon). Men då blir det lite dyrare.

Permalänk

Det är värt varenda krona, antagligen mer, med tanke på priset.

Dock blir 50mm aningen för trångt inomhus på en kamera med cropsensor, men utomhus får man sällan problem.
Byggkvaliten är väldigt plastig, fokusringen är kass, och autofokusen jagar en hel del, men bilderna är det inget fel på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

hur upplever ni objektivet i ljudmässigt? o hur är af..läser man komentarer på fotosidan är det att det är högljutt, plastigt o seg AF...svårt o veta vad högljutt är om det är tex proffs som bara kört med helt tysta proffsgluggar som uttalar sig så har ju dom lite annat tänk än en svensson..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

hur upplever ni objektivet i ljudmässigt? o hur är af..läser man komentarer på fotosidan är det att det är högljutt, plastigt o seg AF...svårt o veta vad högljutt är om det är tex proffs som bara kört med helt tysta proffsgluggar som uttalar sig så har ju dom lite annat tänk än en svensson..

Det låter märkbart mer än kitobjektiven iallafall. Upplever även autofokusen som segare.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Visst låter det mycket...

Jag ska köra lite på mitt 18-55mm på 50mm-zoom och se hur det känns ett tag innan jag bestämmer mig. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag funderade på samma sak, Slutade med att jag tog ett gammalt presentkort på elgiganten och köpte det för 600kr. Bästa köp jag gjort. Grymt bra objektiv till ett grymt lågt pris!
Köp!

Visa signatur

Fractal Design R3 | AMD phenom x4 955 | Gigabyte 6950 | Fractal Design Tesla 650W | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 6GB RAM | 120GB Agility SSD för OS + 3TB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa det till min 550D nästa vecka
800, billigare får man leta efter

jag ser fram emot att se vilka bilder som kommer ut med det

Permalänk
Skrivet av Humanflu:

Jag tänker köpa det till min 550D nästa vecka
800, billigare får man leta efter

jag ser fram emot att se vilka bilder som kommer ut med det

I julas fick man det för 0kr när man köpte 550D eller 600D på ett gäng ställen. Det är billigare

Visa signatur

Dator: