Följ Black Week på SweClockers

Ställ in fokus, sen vinkla ner kameran

Permalänk
Medlem

Ställ in fokus, sen vinkla ner kameran

Varför gör många fotografer så? Ställer in fokus, sedan vinklar dem ner kameran en aning för att sedan trycka av. Här är ett exempel: http://youtu.be/YHjJIxGU4PQ?t=2m45s

Permalänk
Medlem

antar andledningen är för att först sätta fokus med objektet i mitten av bilden, sedan ändra vinkeln lite för att få fokus objektet på ett intressantare ställe i bilden/fotot användande 3edels regeln eller vad den kallas i fotot.

Jag är ej fotograf eller liknande, bara min tanke i det hela.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

precis, om man kör centered af så fokuserar man först och komponerar sedan.

man vill oftast inte ha motivet mitt i bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder den tekniken för att få bättre fokus bilder och man använder det väldigt ofta t.ex : jag ska ta kort på snö men vill inte ha landskapet då fokuserar jag på min hand sen vinklar jag tillbaks kameran till snöfallet och tar kort då kommer jag att få en fin bild av snö

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Skäggig legend

Jag gör oftast så som Jared gör. Men föredrar att flytta punkten till objektet man tar.

Att ha personen i mitten är oftast ingen bra ide då det skapar dimension att ha de till sidan, detta är självklart personlig preferens.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

Alla jobbar på olika sätt. Jag brukar flytta runt fokus punkten för det mesta i kameran, men om man har lite brottom ibland så sätter jag fokus på personen, oavsett vart fokus punkten sitter i kameran och sedan vrider kameran.
Har märkt att jag omedvetande gör olika saker med olika inställningar med kameran t ex
Skjuter en person på 0.8-1 meter, 35 mm 1,8 få. Så är det nästan ett måste att använda punkterna i kameran och inte flytta på kameran för då kan fokus punkten hamna på fel ställe. Men om man har en betydligt mindre bländare så blir skärpedjupet mycket större och man får mera objekt i fokus.

Men allt handlar om personliga preferenser

Hinner inte titta på stavfel och sär skrivningar. sry.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kenix:

Alla jobbar på olika sätt. Jag brukar flytta runt fokus punkten för det mesta i kameran, men om man har lite brottom ibland så sätter jag fokus på personen, oavsett vart fokus punkten sitter i kameran och sedan vrider kameran.
Har märkt att jag omedvetande gör olika saker med olika inställningar med kameran t ex
Skjuter en person på 0.8-1 meter, 35 mm 1,8 få. Så är det nästan ett måste att använda punkterna i kameran och inte flytta på kameran för då kan fokus punkten hamna på fel ställe. Men om man har en betydligt mindre bländare så blir skärpedjupet mycket större och man får mera objekt i fokus.

Men allt handlar om personliga preferenser

Hinner inte titta på stavfel och sär skrivningar. sry.

En nackdel med den taktiken är att punkten eller punkterna i mitten brukar vara bättre än de i kanterna. Speciellt på lite äldre kameror. Vidare kan man göra samma manöver med exponering om man vill låsa exponeringen mot ett visst objekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Googlade lite snabbt eftersom jag inte orkade sätta mig och förklara varför det är bättre att flytta fokuspunkten istället för att komponera om, hittade en artikel som verkar bra och som dessutom hade lite bilder som visar problematiken.

http://www.anstendig.org/AutofocusFlaw.html

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Wall of text! Men jag tror jag förstår nu, tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av '[ABF:

Henkeman;11896105']Googlade lite snabbt eftersom jag inte orkade sätta mig och förklara varför det är bättre att flytta fokuspunkten istället för att komponera om, hittade en artikel som verkar bra och som dessutom hade lite bilder som visar problematiken.

http://www.anstendig.org/AutofocusFlaw.html

Finns som sagt anledningar till att använda den mittersta punkten och det är för att den är "cross-type" mycket oftare än de andra som brukar vara diagonala. Man får alltså ofta mycket snabbare och säkrare fokus med punkten i mitten än de på kanterna. Det märks väldigt tydligt på min D200 när man ska fokusera på saker som har lite dåliga kontraster. De problemen som artikeln nämner varierar ju också kraftigt beroende på vilken typ av optik man har och hur mycket man flyttar objektivet. Om inte annars går det ofta snabbare att vinkla kameran lite och sedan flytta än att rota runt bland punkterna.

Vilken teknik som är bäst och "rätt" beror alltså på situationen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilken teknik som är bäst och "rätt" beror alltså på situationen.

Visst är det så. Problematiken med att motivet hamnar utanför skärpeplanet när man komponerar om är kanske mest gällande för lite mer närgångna porträtt med ljusstarka objektiv eller för makro osv där skärpedjupet är väldigt kort. I de flesta situationer funkar det fint att först fokusera och sedan komponera om.
Sedan är det långt ifrån alla objektiv som har ett plant skärpeplan, utan en del har ett krökt skärpeplan och då minskar åxå dessa problem (det är oftast krökt på "rätt" håll).

Som jag ser det har man som störst nytta av fokuspunkterna i kanterna när man fotar rörliga motiv. Dels för att det är lätt att motivet hamnar utanför vald punkt om man har endast en vald och dels för att det inte alls går att komponera och fokusera om när det handlar om ett rörligt motiv.