Lightroom 3: Monokromatisk bild visas flerfärgad

Permalänk

Lightroom 3: Monokromatisk bild visas flerfärgad

Hej!

Jag har just upptäckt att en av mina bilder visas flerfärgad i Lightroom 3, trots att den är tagen med bildstilen 'Monokromatisk'. Den bör alltså visas enfärgad eller "svartvit" i princip, men det gör den inte. Däremot visas den så i Canon Digital Photo Professional och i Windows Fotogalleri. Så vad är problemet för Lightroom liksom, varför visas den inte på rätt sätt i Lightroom? Var får Lightroom färginformation om bilden?

Jag har provat att ta bort den och sedan importera samma bild på nytt, och då ser jag att miniatyren för bilden direkt efter importen visas först som svartvit i en eller två sekunder och sedan får den plötsligt full färg, det ändras på ett ögonblick liksom. Varför gör den så, varför ändras visningen av bilden efter import?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Kan det här bero på att Lightroom inte klarar av att läsa Picture Style informationen från bilden?... Det är det enda jag kan komma på. För det finns också ett annat märkligt "kompatibilitets" problem i Lightroom, nämligen det att metadata för exponeringsprogram alltid visas som "normal" (vad fan det nu än betyder), den visar alltså aldrig namnet på exponeringsprogrammet så som "manual" eller "program ae" och så vidare.

Någon som har varit med om detta i Lightroom? Vilken kamera har ni i så fall använt? Själv använder jag en EOS 50D. Enligt Adobe webbsidan så ska Lightroom 3 ha stödja EOS 50D. Så jag förstår inte riktigt om det är något allmänt fel i programmet eller om det är jag som gör något fel.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är (antagligen) pga att den inte applicerar picture style. Så fungerar det iallafall i Camerar Raw via bridge, och det känns rät troligt att Lightroom fungerar på samma vis.

Picture styles är ju mest avsedda för jpg-bilder, som inte skall efterbehandlas.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Varför inte bara göra om den till monokrom i Lightroom? Du får ju aningen mer kontroll över hur det ska se ut där också.

Permalänk

Jo, precis, det verkar stämma. Jag läste just på Adobe Lightroom forumet att Lightroom inte "ser" Picture Style information. Det ska ha att göra med att programmet är designat att kunna hantera många olika kameramodeller och Picture Style eller "bildstilar" är oftast något som är specifikt för varje kamera.

Med andra ord så skulle de tvingas ha koll på hur varje enskild kamera hanterar bildstilar för att kunna läsa och visa den informationen korrekt. För de användare som inte vill se bildstilar i Lightroom skulle de också behöva sätta upp en knapp till exempel där de kan trycka för att dölja bildstilar, eller göra det till ett valbart alternativ i inställningar.

Jo, precis, själv tar jag både JPEG och RAW oftast. Så var det även med den här bilden. Nej det rätta mottot enligt Adobe är istället att man ska använda färdiga "presets" eller förinställningar för att skapa en monokromatisk effekt i Lightroom, eller att man manuellt konverterar bilden till t.ex svartvit under Develop.

Personligen hade jag gärna sett att man kunde få välja i inställningar t.ex. om man vill se bildstilsinformationen eller inte. Det är ju deras uppgift att göra varje kamera fullt kompatibel med programmet, och då är bildstilar en aspekt av detta. Vilken nivå av "kompatibilitet" kan man annars snacka om? Då räcker det i princip för Adobe att göra Lightroom kompatibelt med JPEG och olike versioner av Canon och Nikon råformat så kan de i princip lista alla deras kameror som kompatibla. Vad kan gå fel och inte vara kompatibelt liksom?...

Egentligen bryr jag mig inte mycket om det här med bildstilar, det är sällan jag använder något annat än "standard". Men jag ser det ändå som en mindre brist i programmet. Jag menar tar de 2500 kr för det här programmet så är det ju det minsta de kan göra. Men samtidigt så kan jag ändå förstå deras position också. Nåja, de får väl se till att lägga mer krut på att förbättra Tethered Capture, ge bättre stöd för video, med mera.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Personligen hade jag gärna sett att man kunde få välja i inställningar t.ex. om man vill se bildstilsinformationen eller inte. Det är ju deras uppgift att göra varje kamera fullt kompatibel med programmet, och då är bildstilar en aspekt av detta. Vilken nivå av "kompatibilitet" kan man annars snacka om? Då räcker det i princip för Adobe att göra Lightroom kompatibelt med JPEG och olike versioner av Canon och Nikon råformat så kan de i princip lista alla deras kameror som kompatibla. Vad kan gå fel och inte vara kompatibelt liksom?...

Deras uppgift är att göra ett program där man efterbehandlar bilder själv, inte ett program som visar kameraskapade efterbehandlingar

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Någon aning om varför bilder tagna med programautomatik (program ae) visas som "normal"? Är det en konflikt mellan olika versioner av EXIF eller vad?

Jag vill gärna kunna filtrera och se bara bilder som är tagna med t.ex. manuell exponering, på samma sätt som man kan filtrera utifrån objektiv, brännvidd, ISO, bländartal eller kameramodell. Tips på hur man kan göra det? Jag antar att det förutsätter att metadata för exponeringsprogram kan läsas av programmet.

Det är lite märkligt också tycker jag att man inte kan skapa egna förval för visning av metadata information i Lightroom. Istället måste man gå genom jobbiga tredjepartsprogram eller plugin.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Deras uppgift är att göra ett program där man efterbehandlar bilder själv, inte ett program som visar kameraskapade efterbehandlingar

Ja, där har du faktiskt en poäng! Själv är jag en nybörjare när det gäller Lightroom, så jag vet inte riktigt hur jag ska få en snygg toningseffekt. Jag brukar ta förvalet sepia eller svartvit nummer 1.

Brukar du använda bildstilar när du fotar? Är det bara om du ska ta JPEG bilder då eller?

Även om Lightroom inte "ser" bildstilar så tycker jag ändå att det är värt sitt pris. Det har en hel del riktigt häftiga funktioner. Och vill man absolut visa bildstilar och man tar JPEG och RAW foton så kan man göra så att JPEG bilden hanteras som en bild för sig och RAW bilden för sig. Det finns en inställning för det, under fliken General (Allmänt).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Ja, där har du faktiskt en poäng! Själv är jag en nybörjare när det gäller Lightroom, så jag vet inte riktigt hur jag ska få en snygg toningseffekt. Jag brukar ta förvalet sepia eller svartvit nummer 1.

Brukar du använda bildstilar när du fotar? Är det bara om du ska ta JPEG bilder då eller?

Även om Lightroom inte "ser" bildstilar så tycker jag ändå att det är värt sitt pris. Det har en hel del riktigt häftiga funktioner. Och vill man absolut visa bildstilar och man tar JPEG och RAW foton så kan man göra så att JPEG bilden hanteras som en bild för sig och RAW bilden för sig. Det finns en inställning för det, under fliken General (Allmänt).

jag tar både raw och jpg, men använder egentligen bara jpg-bilderna till att kunna kolla igenom bilderna snabbare. Och om man är ute och vill ladda upp nån bild via telefonen.

har alltid "faithfull" som picture-style. Histogramet på kameran påverkas av vilken färgprofil man valt, så om det ska stämma bra med raw-bilden bör man ha en neutral stil vald.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*