Skrivet av foreveryang:
Jasså? Så du menar att den federala minimilönen i USA på 7,25$ är satt av tomten eller?
Men tack för att du "försökte" upplysa mig...
Gå köp en bok i grundläggande ekonomi innan du kommer här skriver saker igen, du skämmer bara ut dig själv.
nu visste inte jag att du levde och verkade i just USA, men whatever. en så lågt satt gräns att den inte har nån inverkan på nånting och som i praktiken ändå helt undermineras av svart arbetskraft om vi nu ska precisera just USA.
varsegod, du behöver det uppenbart bättre än ditt förfalskade betyg i "ekonomi".
intressant argumentationsteknik, jag föreslår att du istället för utfall i amatörmachiavelism kort redogör för hur din fullständigt oregulerade version av stollekapitalism skulle fungera i praktiken, samt varför. jag lovar att riksbanken kommer dela ut sitt nästa pris till dig om det så bara är så att det inte är du som skämmer ut dig.
Skrivet av Ohlert90:
Jo men om vi skall vara på det viset så borde ju sweclockers hemsida brinna i helvete för att dem har reklam banners osv.
Men jag förstår hur ditt tänk när det gäller sidor som megaupload.
Reklam finns överallt inget man kommer undan och det är fel att säga att en tracker site som finansieras av reklam och donationer säljer materialet då ingen tvingar användarna att donera eller trycka på "go get a blowjob for free tonight" bannern
men sweclockers tillåter ju inte ens disskussioner om hur man piratar så jag förstår inte riktigt hur du drar den parallellen? *
de är ett företag som gör sig en förtjänst via ett andra företag på nått som som ett tredje företag producerat utan att ersätta detta tredje företag för det. och nej, det är inte samma som att tillverka bärväskor till iPad eller liknande utan att betala Apple för det.
Skrivet av Jakelol:
Visst är det så men att säga att tex TPB eller liknande tar betalt för det piratkopierade materialet är ju faktiskt helt fel. Visst dom får in mycket pengar på reklam men att säga att dom säljer dom piratkopierade filerna som finns upplagda är ju faktiskt förtal och håller verkligen inte äns i en domstol, fast på dom sidorna där man kan betala för att få snabbare tillgång till filer så är det ju en annan femma, då kan man säga att dom tar betalt.
förtal har inget direkt med att sprida osanning om nått att göra, det är tillämpligt även på sanning då det huvudsakligen syftar till smäde av en individ för ett syfte. jag har även svårt att tro att nån blivit åtalat för förtal av ett företag vid sanna påstånden, (om nu inte nån drar upp knasfall från USA igen) än mindre dömd. men strunt samma i den biten.
jag menade inte att Piratebay sålde dem, jag tror faktiskt jag skilde på torrent och filuppladdning av den anledningen. men det ändrar inte på faktum att de huvudsakligen gör en vinst på material de inte har nån rättighet till och vare sig de är passivt eller aktivt deltagande i processen så är syftet uppenbart.
Piratebay befrämjar passivt och aktivt stöld och får närmast all sina inkomster som administratörer för storskalig häleriverksamhet. There, sue me.
Skrivet av kras:
Självklart skall de som begär nedtagning av specifika filer bevisa att de äger upphovsrätten till dessa. Då spelar det mindre roll hur byråkratiskt eller tids- och resurskrävande du anser det vara att bevisa att man verkligen har rätt att kräva en borttagning.
Så du är alltså positivt inställd till tanken att stänga ner varenda sajt på Internet som erbjuder ocensurerade kommentarsfunktioner där "fel" information lagras, på den enkla grunden att de omöjligen kan ha koll på allt vad de "hostar"?
nej det är ju inget som helst självklart i det alls. det är snarare ett lika absurt kryphål i lagens seghet till moderniseringar som brottslingar utnyttjar i ungefär samma anda som att sno båtmotorer och skrapa bort serienummer eller att hälla i en meningslös kemisk komponent i en olaglig drog för att förvandla den till en oklassad och därmed laglig kemisk blandning. utom i syfte att komma runt vad som uppenbart är en brottslig handling finns ingen orsak att ens kräva några som helst intyg, att filen välkändhollywoodfilm.mkv inte ägs vare sig av nisseuploader65 eller siten han laddat upp den till eller via är "sunt förnuft". (det finns såna inslag i lagen också i vissa fall)
menar du i förlängning att Sweclocker borde tillåta direktlänkar till upphovrättsbegränsat material? *
Skrivet av kras:
Vilket på inget sätt är att likställa med försäljning av stulna produkter och besvarar därmed inte Ohlert90:s fråga hur "piraterna säljer Amerikanska uppfinningar och produkter?"
1. Vilka stölder?
2. Kan du förtydliga hur du anser att din jämförelse mellan materiella och immateriella ting ovan skulle vara relevant?
3. Digitaliseringen av musik skulle i vilket fall som helst ha inträffat, så dessa "chip och minnen till mediaspelare och annat" skulle ha tillverkats i vart fall. Problemet ligger inte hos hårdvarutillverkarna här, utan hos upphovsrättsindustrin som med sin stelhet accelererade den illegala fildelningen.
Att påstå att hårdvarutillverkarna, som i en slags symbios tillverkar produkter som kompletterar upphovsrättsindustrin, parasiterar på den stela upphovsrättsindustrin är helt enkelt fel.
man säljer en tjänst som enbart baseras på en produkt man direkt eller indirekt därmed stjäl. och jag struntar i piratinvändningar som att det inte går att stjäla kopierbar information, de är en ytterligare åsikt och inget faktaargument som går att döda diskussion med.
1. se ovan.
2. se ovan igen.
3. otvivelaktigt på sikt. men nu var det mer det aningen tigande hyckleriet kring att en stor del av den vinsten ändå kommer från icke lagliga filers behov av att lagras och spelas det inlägget gällde. behovet av 2TB-diskar hade för gemene man i vilket fall varit på bråkdelar av vad det är även med enbart lagliga nedladdningskanaler tillgängliga.
skrev du verkligen rätt där? inlägget verkar lite motsägelsefullt. men om du menar att tillverkare alltid stödjer både lagliga och icke lagliga kanaler så stämmer det inte. visst har många DVD-spelare möjlighet att spela typiskt piratmaterial, men motsatsen att de flesta mediaspelare är direkt olämpliga för allt lagligt material är också ett faktum. (då menar jag inte frånvaron av fysisk mediainmatning utan smidig tillgång till de tjänster som ändå finns, anpassning till använda DRM och sånt)