Avisering vid Fedex-leverans

Permalänk
Medlem

Avisering vid Fedex-leverans

Jag har köpt en Kindle Touch via Ebay (första gången) och beställde med "USPS Express Mail International" för att få den så fort som möjligt. Beräknad leveransdatum var mellan 31 jan - 02 feb, vilket har passerats. Jag fick inget spårnings-nummer på Ebay, så jag kontaktade försäljaren idag ang. detta och fick ett snabbt svar att dom skickat min order med Fedex och att ett leveransförsök redan gjorts (igår), fick även ett tracking-nr som jag sedan använde på Fedex hemsida. Där står det mycket riktigt att min order är i Sverige och att ett leveransförsök gjorts: "Kunden inte tillgänglig eller verksamheten stängd" står det.

Nu till mitt problem; jag har ju som sagt inte ens vetat om att min order är skickat från USA, än mindre att de försökt leverera till mig. Ingen har kontaktat mig ang. en leverans. Eftersom jag bor i en stor lägenhetsbyggnad som kräver passerkort, samt att de förmodligen inte har mitt mobil-nr har med saken att göra att de inte kunnat leverera. Dock fyllde jag i mitt mobil-nr när jag gjorde ordern på Ebay, borde inte Fedex ha mitt nummer då?

Har jag gjort något fel eller missat något? Jag antar att man ska bli meddelad på något sätt innan de levererar, det kan väl inte vara så att man ska stå och vänta vid portdörren tills de kommer? Fedex har endast telefon- och chatt-support på vardagar så jag kan inte kontakta dem nu, men jag har tänkt ringa direkt på måndag. Men jag löser ju helst detta utan det ifall det går. Jag har sökt på Fedex hemsida men hittar inget om detta. Sökte även här på Swec om någon annan haft samma bekymmer, utan att hitta något relevant.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Hejsan! Vart i samma sits som dig.. UPS försökte leverera till mig, jag visste ej om detta och blev lite små sur. Ringde till UPS och frågade varför de inte hade ringt, fick till svar att de inte har skyldighet till att ringa mottagaren utan det är upp till chaffören om han vill det. Då frågade jag hur de kan mena på att man ska vara hemma mellan 09.00-12.00 och invänta UPS som inte ens kan komma in genom portdörren pgr. av lås? Fick till svar att då får man stå utanför hemmet och vänta eller komma och hämta paketet samma dag efter kl.17.00 hos UPS...

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

UPS och FedEx är ungefär lika flexibla som järnspett när det gäller leveranser. Det funkar utmärkt om man beställer till ett företag där det finns folk som kan ta emot hela dagen, men ska det levereras till en privatadress gäller det att man inte har något annat att göra än att sitta på trappen och vänta.

Går inte ens att boka om leveransen till en annan adress förrän de försökt och misslyckats med att leverera till orginaladressen en gång, oavsett om man ringer i god tid och meddelar att man inte kommer kunna ta emot leveransen.

Enklaste är om du kan få en leverans till jobbet istället. Nu när de väl försök och misslyckats en gång går det fint att boka leverans någon annanstans om man ringer. Alternativt att hämta ut det hos dem. Att få dem att ringa eller på annat sätt meddela ungefär när på dagen leveransen skall ske är omöjligt. Kundfokus är inte direkt deras grej så länge det inte gäller företag.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

FedEx körs oftast av Posten Logistik i Sverige. Chaufförerna har ingen portkod eller telenr. om det inte står på paketet. Kommer de till en byggnad med portkod kommer de brevavisera försändelsen (vilket innebär att brevbäraren, som har portkod, kommer med avin inom ett par dagar).

Värt att notera är att FedEx-försändelser söks tre dagar i rad, så ring till FedEx och ge dem portkod och telenr så kommer Posten ringa nästa gång de försöker leverera.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hejsan! Vart i samma sits som dig.. UPS försökte leverera till mig, jag visste ej om detta och blev lite små sur. Ringde till UPS och frågade varför de inte hade ringt, fick till svar att de inte har skyldighet till att ringa mottagaren utan det är upp till chaffören om han vill det. Då frågade jag hur de kan mena på att man ska vara hemma mellan 09.00-12.00 och invänta UPS som inte ens kan komma in genom portdörren pgr. av lås? Fick till svar att då får man stå utanför hemmet och vänta eller komma och hämta paketet samma dag efter kl.17.00 hos UPS...

Skrivet av era909:

UPS och FedEx är ungefär lika flexibla som järnspett när det gäller leveranser. Det funkar utmärkt om man beställer till ett företag där det finns folk som kan ta emot hela dagen, men ska det levereras till en privatadress gäller det att man inte har något annat att göra än att sitta på trappen och vänta.

Går inte ens att boka om leveransen till en annan adress förrän de försökt och misslyckats med att leverera till orginaladressen en gång, oavsett om man ringer i god tid och meddelar att man inte kommer kunna ta emot leveransen.

Enklaste är om du kan få en leverans till jobbet istället. Nu när de väl försök och misslyckats en gång går det fint att boka leverans någon annanstans om man ringer. Alternativt att hämta ut det hos dem. Att få dem att ringa eller på annat sätt meddela ungefär när på dagen leveransen skall ske är omöjligt. Kundfokus är inte direkt deras grej så länge det inte gäller företag.

Hm.. då vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta. Eftersom jag är student och inte arbetar så har jag ingen annan adress jag kan skicka den till. Att stå utanför min portdörr i 3 timmar och vänta på att kanske få ett paket känns inte särskilt roligt.

Skrivet av flyawaynille:

Haha, något överdrivet men det verkar ju nästan vara så här de arbetar.

Skrivet av Swekat:

FedEx körs oftast av Posten Logistik i Sverige. Chaufförerna har ingen portkod eller telenr. om det inte står på paketet. Kommer de till en byggnad med portkod kommer de brevavisera försändelsen (vilket innebär att brevbäraren, som har portkod, kommer med avin inom ett par dagar).

Värt att notera är att FedEx-försändelser söks tre dagar i rad, så ring till FedEx och ge dem portkod och telenr så kommer Posten ringa nästa gång de försöker leverera.

Vid min adress krävs ett passerkort för att komma in, dessutom måste de veta lgh-nr. Så även om de får mitt mobil-nr och ringer innan, så måste jag ändå komma ut och möta dem. Vet du ifall det är Posten som kör ut åt FedEx i Stockholm? Isf får jag alltså en avi i brevlådan om ett par dagar och kan hämta ut paketet på närmsta utlämningsställe? Det hade vart acceptabelt även om det kommer ta längre tid.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det hela är ganska enkelt, samtliga budföretag (Posten, DHL, Schenker, UPS etc) levererar de allra flesta paketen till just företag. Om vi tar just Posten som exempel (då de levererar FedEx i Sverige) så kör budbilschauffören runt sin slinga och levererar till ett antal olika företag. Någonstans i mitten kommer ditt paket in i bilden, det behandlas som vilket annat paket som helst och han åker till din adress och försöker leverera det. Är du då inte hemma så sker samma sak som med företag som inte är på plats när chauffören kommer. Paketet aviseras och är det då t.ex ett FedEx paket så får du en avi i din brevlåda, där har du då möjligheten att skriva under den, tejpa upp den på dörren och få ditt paket levererat utan påskrift dagen efter. Alternativet är annars att du tar kontakt med FredEx (Posten) och bestämmer när/var du kan hämta det.

Posten lämnar aldrig ut FedEx paket utan en påskrift, om chauffören skriver under paketet i ditt namn så begår han urkundsförfalskning vilket har fängelse upp till 6 år i grova fall på straffskalan.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det hela är ganska enkelt, samtliga budföretag (Posten, DHL, Schenker, UPS etc) levererar de allra flesta paketen till just företag. Om vi tar just Posten som exempel (då de levererar FedEx i Sverige) så kör budbilschauffören runt sin slinga och levererar till ett antal olika företag. Någonstans i mitten kommer ditt paket in i bilden, det behandlas som vilket annat paket som helst och han åker till din adress och försöker leverera det. Är du då inte hemma så sker samma sak som med företag som inte är på plats när chauffören kommer. Paketet aviseras och är det då t.ex ett FedEx paket så får du en avi i din brevlåda, där har du då möjligheten att skriva under den, tejpa upp den på dörren och få ditt paket levererat utan påskrift dagen efter. Alternativet är annars att du tar kontakt med FredEx (Posten) och bestämmer när/var du kan hämta det.

Posten lämnar aldrig ut FedEx paket utan en påskrift, om chauffören skriver under paketet i ditt namn så begår han urkundsförfalskning vilket har fängelse upp till 6 år i grova fall på straffskalan.

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har kollat vart FedEx kontor ligger och eftersom jag inte har tillgång till bil eller har SL-kort blir det besvärligt att ta sig dit och hämta ut paketet. Att behöva stå utanför adressporten x antal timmar vill jag helst undvika också. Tror du det går att göra som jag skrev i inlägget innan, att ringa FedEx kundtjänst på måndag och be om att få hämta ut det på postens närmsta utlämningsställe genom en avi?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanou:

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har kollat vart FedEx kontor ligger och eftersom jag inte har tillgång till bil eller har SL-kort blir det besvärligt att ta sig dit och hämta ut paketet. Att behöva stå utanför adressporten x antal timmar vill jag helst undvika också. Tror du det går att göra som jag skrev i inlägget innan, att ringa FedEx kundtjänst på måndag och be om att få hämta ut det på postens närmsta utlämningsställe genom en avi?

Du skall inte åka till FedEx kontor till att börja med, paketet ligger med största sannolikhet hos närmsta distributionsfilial som Posten har från dig räknat. Jag tvivlar på att Posten kommer lämna paketet till närmsta ombud (brukar vara en ICA/Coop butik) då FedEx har ganska strikta regler på hur Posten får hantera deras paket. Men ring FedEx kundtjänst på måndag och hör med dom, med största sannolikhet fixar dom en lösning till dig alternativt hänvisar dig till Posten. Om du inte har fått en FedEx avi i brevlådan idag så kommer den troligen på måndag med den vanliga brevbäraren.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem, gjorde en RMA på en SSD till OCZ i Holland och nu har dom skickat hit SSD,n någonstans, men i senaste mailet från traffic@ba​selogistics​.com så står det exakt på samma sätt som för dig. CARGO CITY Delivery exception (Customer not available or business closed).

Trodde man skulle få en avi eller ett meddelande för att sen hämta ut paketet på posten. Man har inte fått någon som helst information om hur paketet skulle skickas eller tas emot, dom kan ju inte förvänta sig att man ska va hemma 24/7? Hade jag vetat det skulle dom skickat paketet direkt till företaget. Varför håller dom på såhär, är dom dumma? Jag menar det kan ju inte va ett direkt billigt leverans alternativ och det är absolut inte praktiskt för någon.

Kontaktade logistik företaget och OCZ få se om man får nå svar i morgon, ställde samma frågor som dig i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Du skall inte åka till FedEx kontor till att börja med, paketet ligger med största sannolikhet hos närmsta distributionsfilial som Posten har från dig räknat. Jag tvivlar på att Posten kommer lämna paketet till närmsta ombud (brukar vara en ICA/Coop butik) då FedEx har ganska strikta regler på hur Posten får hantera deras paket. Men ring FedEx kundtjänst på måndag och hör med dom, med största sannolikhet fixar dom en lösning till dig alternativt hänvisar dig till Posten. Om du inte har fått en FedEx avi i brevlådan idag så kommer den troligen på måndag med den vanliga brevbäraren.

Kollade brevlådan igår kväll och hade inte fått nån avi. Får ta och ringa på måndag då, hoppas det löser sig. Återkommer då.

Skrivet av Mnemozyne13:

Jag har ungefär samma problem, gjorde en RMA på en SSD till OCZ i Holland och nu har dom skickat hit SSD,n någonstans, men i senaste mailet från traffic@ba​selogistics​.com så står det exakt på samma sätt som för dig. CARGO CITY Delivery exception (Customer not available or business closed).

Trodde man skulle få en avi eller ett meddelande för att sen hämta ut paketet på posten. Man har inte fått någon som helst information om hur paketet skulle skickas eller tas emot, dom kan ju inte förvänta sig att man ska va hemma 24/7? Hade jag vetat det skulle dom skickat paketet direkt till företaget. Varför håller dom på såhär, är dom dumma? Jag menar det kan ju inte va ett direkt billigt leverans alternativ och det är absolut inte praktiskt för någon.

Kontaktade logistik företaget och OCZ få se om man får nå svar i morgon, ställde samma frågor som dig i princip.

Det är ju ingen småskalig verksamhet vi pratar om här, så de har nog räknat ordentligt på detta och kommit fram till att det är så här de drar in mest pengar. Hoppas det löser sig väl för oss båda!

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Så här funkar det med DHL.
Eftersom din Sändning är skickad från utlandet så görs ett leveransförsök som vilket annat paket som helst.
Får man tag i kunden bra då är det klart, Får man inte tag i kund kommer sändningen att åka tillbaka till Terminalen som distributionsbilen utgår från och man får debriefa om varför den kommit tillbaka (Saknas portkod? Kund ej på plats? Oframkomlig väg? osv). Den informationen går sedan in till aviseringsgruppen som kommer jaga fatt i rätt kundkontakt, få tag i telefonnummer, Portkord och lägenhetsnummer (om detta nu behövs) och även göra upp om en tidsrymd (En tidrymd på 3 timmar te.x 8-11, 9-12, 10-13 och tiderna är redan innan dom tagit kontakt med dig bestämda av Åkeriet och chauffören som kör ditt område) då chauffören MÅSTE infinna sig på plats.

Men jag vet att både Posten, Fedex, UPS är i flesta fall lite sämre på detta. Hoppas det löser sig för dig ialla fall

\Danizzh

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Lägesrapport kolon : Jag har fått min Kindle Touch!

Lyckades glömma bort att ringa Fedex från mån-ons, men i torsdags ringde jag. Som det tidigare nämnts så var alternativen endast att jag antingen hämtar paketet hos dem på Arlanda eller att de levererar det till mig. Men pga. att det blir jobbigt för mig att hålla koll på när deras bil kommer så trodde jag det skulle bli svårt. Men det visade sig att supporten kunde lämna ett meddelande till chauffören att ringa mig innan han kom! Så jag bestämde att de skulle leverera idag mellan 09-18. Och mycket riktigt fick jag ett samtal innan leveransen också. Allt är frid och fröjd!

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Måste varit en ny kille den där budbilschaffören, för det är inte så de brukar jobba!

Bra att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Måste varit en ny kille den där budbilschaffören, för det är inte så de brukar jobba!

Bra att det löste sig

Nja jag vet inte jag. Det var ju deras kundsupport som förslog det för mig. Det verkar konstigt det här, många som säger att Fedex och liknande företag vägrar göra detta, samtidigt som det inte var några som helst problem för mig.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750