Svenskar shoppar via internet som aldrig förr

Permalänk
Melding Plague

Svenskar shoppar via internet som aldrig förr

Drygt åtta av tio svenska konsumenter handlade via internet under 2011 och totalt omsatte e-handeln hela 27,7 miljarder kronor. Allra starkast på nätet är hemelektronikbranschen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

E-Handel f yeah!
Välkomna in i framtiden

Permalänk
Medlem

Har blivit mer och mer för mig på senaste, har inte varit och köpt något i en vanlig butik förutom livsmedel då, på snart ett år. Köper all elektronik etc ifrån antingen Dustin, Inet eller Webhallen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

En annan har inte mycket till val då man bor i en mindre stad vars ända dator butik inte uppdaterat nånting sen 90-talet typ.

Permalänk
Medlem

Köper det mesta över nätet. Dock går man ju omkring i diverse butiker om det är något man måste titta på innan man köper. T.ex en TV.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Inte konstigt!
Nu förtiden är det ju oftast billigare att handla från tex inet,cdon än elgiganten.
Sen erbjuder Inet,cdon,webhallen you name it minst lika bra service som media markt och elgiganten.

Permalänk
Medlem

Internet är smidigt och snabbt! om inte annat riktigt billigt, har tjänat säkert 10,000kr på att köpa mitt hembiosystem utomlands!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beställde ny cykelram igår ifrån örebro, fick avy på mobilen bara för något minut sen.
Tycker det är så sjukt smidigt.
Köper också en hel del elektronik komponenter, LED, transistorer osv på Ebay, ofta ifrån thailand eller china!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Köper alltid från Internet men undantagsfall om det är en speciell produkt som jag måste själv kolla på. Dessutom får man ju 14 dagars ångerätt vilket man inte får i en vanlig butik.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X - RTX4060 - 32 GB DDR4 - Dell 16:10 U2415 IPS

Permalänk
Medlem

Om de fysiska butikerna ska överleva måste dom erbjuda något mervärde jämte nätebutikerna. De kan inte slåss om priser och leveranstiden från t.ex. Inet ligger under 24h (beställ innan kl 17, jag kan hämta c:a 15:30 dagen efter).

Det de fysiska butiken skulle kunna konkurera med är möjligheten att känna på varan, där tycker jag t.ex. Media Markt är bra och även lite mer nichade butiker inom HiFi, och när det gäller t.ex. kläder är det ju smidigt att prova i butik. Fler elektronikbutiker har också börjat med Demoex som man får klämma på vilket är positivt.

Det andra de skulle kunna konkurera med är service, men där tycker jag det gått åt helt fel håll. Det känns som att det är detta de fysiska butikerna skär ner på först istället för att satsa på kunnig personal som kan hjälpa kunden till ett bättre köp. Allt för ofta blir kunder rekommenderade fel produkt eller får helt felaktig information. Tycker även bemötandet kunde bli bra mycket bättre, jobbar man direkt mot kund måste man vara ödmjuk och serviceminded! Kunden har inte alltid rätt men man måste ändå försöka vara kunden till lags.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Den som svarade "nej aldrig" tror han trollar:o

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Failbygge:

Tro det eller ej men det finns folk som inte vågar eller vill använda kreditkort över internet, de är inte många men de finns!

(är inte en av dom)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Tro det eller ej men det finns folk som inte vågar eller vill använda kreditkort över internet, de är inte många men de finns!

(är inte en av dom)

Jo jag vet.. rätt tragiskt att folk inte vågar. Men känns om det här forumet borde dom flesta våga. Eller är kanske bara något jag har fått för mig..:/

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

90% av alla mina inköp de senaste 10 åren har varit från e-handel. Tycker inte att det finns någon anledning längre att gå in i affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Köper det mesta över nätet. Dock går man ju omkring i diverse butiker om det är något man måste titta på innan man köper. T.ex en TV.

Ganska sorgligt ändå. Kostar jävulskt mycket pengar att ha butik och ha TV:ar framme som ska stå och visa upp, och vad får man för tack? Folk utnyttjar detta och går hem och handlar där det är billigare. Jobbar själv i en liten datorbutik där folk ofta går in och frågar om tips och vad man ska köpa för märken och vad som håller bäst osv osv, bara för att sedan gå hem och handla över nätet.

Nu klankar jag inte ner på dig heller, har själv klämt på mobiltelefoner i butik och sedan beställt själv via min abonnemangsleverantör, och det är klart att det blir ju billigare, och det vill man ju. Det jag tycker är problemet är hur det ska se ut i framtiden när butikerna lägger ner och satsar på nätet för att det är mer lönsamt. Ska bli en intressant utveckling de närmaste 5 åren, tror det kommer sluta med att vi konsumenter får handla i blindo över nätet och de butiker som finns kvar tvingas vara ännu mer sliskiga och försöka lura de stackare som inte duger till att handla på nätet på ännu mer pengar.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte mig på folk som köper kläder på internet?
Datorprylar, spel eller andra "hårda paket" kan man ju läsa sig till vad det är innan man köper och köper jag en hårddisk så står det exakt vilka mått den har om den passar i min dator eller inte (vissa bärbara har gräns på 9,5mm på höjden). Men kläder? Går jag in i en affär och tar tre olika byxor från olika märken i samma storlek så är det ju inte alls samma storlek! Vissa märken är "stora i storlekarna" och vissa är små, varför ens bry sig om att ha storlekar då om det inte finns någon standard? Sen är det tydligen ännu värre att vara tjej då svensk, fransk och amerikansk storlek inte alls stämmer överens. ISO-standard?

Permalänk
Medlem

Köper det mesta på nätet,men en hel del på butik med för att stödja dom lokala butikerna.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Va då då?

Jag beställer nästan aldrig över nätet eftersom det oftast inte finns anledning för mig.
Det jag vill köpa kan jag oftast hitta i butik till typ samma pris.
Kollar på nätet vad man vill ha och sen går till butik...

Kan vara musik CD eller framkalla kort jag har gjort på nätet under hyfsad närtid men innan dess var det nog en 5 år sen senast jag gjorde stora inköp på nätet, då jag beställde förra datorn.

Inte för jag har något emot att handla på nätet... men kan jag få det i butik till typ samma pris så gör jag oftast det. Är kanske lite "old school" vad gäller shopping hahaha
Vill gärna pilla lite på grejerna eftersom mitt motto är "Håller det inte i affären så håller det inte hemma"

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av 19KeVVa93:

Beställde ny cykelram igår ifrån örebro, fick avy på mobilen bara för något minut sen.
Tycker det är så sjukt smidigt.
Köper också en hel del elektronik komponenter, LED, transistorer osv på Ebay, ofta ifrån thailand eller china!

Vad för ram, racer?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Sist jag handlade IT på stan var hmm.. 200............3-4???

Permalänk
Medlem

Går ju faktiskt köpa på nätet utan kort... faktura & postförskott heter det.

Annars tror jag att det blir mera att varje butik kommer ha en webbsida också där man kan beställa. Kvittar om det köps från hemsidan eller butiken om de har ett bra upplägg med att sprida inkomsterna mellan de olika delarna i verksamheten. Dock gäller det nog att få bra och billiga butikskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

(är inte en av dom)

Skrivet av Failbygge:

Jo jag vet.. rätt tragiskt att folk inte vågar. Men känns om det här forumet borde dom flesta våga. Eller är kanske bara något jag har fått för mig..:/

Jag är en av dem!
Att betala med kort på Internet är för mig starkt förknippat med förskottsbetalning. När det kommer bluffbutiker som Kameraexperten och Playzone (tror jag de hette) är man naturligtvis inte så intresserad av att vara en av dem som slänger sina pengar ut i tomma intet. Även om man får tillbaka pengarna till slut är det mycket bortslösad tid.
Men de pålitliga affärerna då? Datorkomponenter hos Inet, kläder hos H&M etc. Jag vet inte riktigt hur säkert det är, men det känns skevt att ge ut sina bankuppgifter, jag får upplevelsen att de kan "dra så mycket de vill". När jag måste betala över nätet, t.ex. Steam, kör jag alltid Paypal där man har x kr på sitt konto och fyller på när man behöver. Inte så smidigt, men det känns säkrare.
Irrationell rädsla? Antagligen. Ser gärna några sakliga argument för varför jag borde våga använda kontokortet på nätet

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

Jag shoppar lite för mycket för mitt bästa...fast i princip enbart från Dustin och Webhallen.

Känns som om jag har förbokningar liggandes hos webhallen konsant. Förra året tror jag det var i snitt minst ett spel varje månad hehe

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

det största problemet jag har med att handla online är hur fruktansvärt lång tid det tar och få upp paketet till mig, minst 3 arbets dagar tar de, om det bara tog 1-2 dagar så skulle jag handla mycket mer online

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att en så stor majoritet av SweClockers användare handlar via nätet

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achoth:

Jag är en av dem!
Att betala med kort på Internet är för mig starkt förknippat med förskottsbetalning. När det kommer bluffbutiker som Kameraexperten och Playzone (tror jag de hette) är man naturligtvis inte så intresserad av att vara en av dem som slänger sina pengar ut i tomma intet. Även om man får tillbaka pengarna till slut är det mycket bortslösad tid.
Men de pålitliga affärerna då? Datorkomponenter hos Inet, kläder hos H&M etc. Jag vet inte riktigt hur säkert det är, men det känns skevt att ge ut sina bankuppgifter, jag får upplevelsen att de kan "dra så mycket de vill". När jag måste betala över nätet, t.ex. Steam, kör jag alltid Paypal där man har x kr på sitt konto och fyller på när man behöver. Inte så smidigt, men det känns säkrare.
Irrationell rädsla? Antagligen. Ser gärna några sakliga argument för varför jag borde våga använda kontokortet på nätet

Om du har swebank finns E-kort eller vad det heter (glömde av det). Där fyller man med pengar och den butiken kan inte dra ut mer där. Men vist man förlorar ju lite tid (dock riskerar du inte ditt konto).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Med posten?
Bara om det inte går att köpa i Västerås..
Vill ju ha det HEM och HEL... Gärna det närmaste veckan.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om du har swebank finns E-kort eller vad det heter (glömde av det). Där fyller man med pengar och den butiken kan inte dra ut mer där. Men vist man förlorar ju lite tid (dock riskerar du inte ditt konto).

Lite likt Paypal då, den funktionen gillar jag! Har dock Nordea.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achoth:

Lite likt Paypal då, den funktionen gillar jag! Har dock Nordea.

mm. För mig funkar Paypal inte så bra (dom kan inte dra från kortet direkt, utan tar 3 dagar innan det ligger pengar där). Använder manybookers i stället.
Jupp mycket bättre än paypal, på grund av man inte behöver använda någon tredje part. Sen att det inte godkänner alla bankkort är ett minus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

*Ja, någon gång i månaden.

På sistone väldigt mycket från utlandet också. Det blir billigare så. Jag behöver inte den service och "kunskap" som säljare och butiker erbjuder. Eller, jag är åtminstone inte beredd att betala så pass mycket extra att påslaget på varorna kan betala deras lönekostnader, lokalhyra, osv.

Nackdelen är att det kan bli krångligare när något, går sönder, men bara för att man köper något i butik är man inte garanterad ett gott bemötande eller smärtfri hantering. Man skulle rent av kunna resonera som så att de är än mindre villiga att dra på sig extrakostnader, då marginalerna i detaljhandeln oftast inte är särskilt stora.