Permalänk
Medlem

Vilket chassi?

ska börja bygga en ny dator snart.

men vilket chassi ska man ha som fyller bäst funktion?
Har kollat lite på dem här.

http://www.inet.se/produkt/5315080/corsair-obsidian-650d-svar...
http://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d
http://www.inet.se/produkt/6900466/fractal-design-arc-svart

tipsa gärna om chassin och berätta gärna varför just det chassit.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

det är ju en lite oschysst jämförelse du gör mellan ett chassi för 800 och ett för över det dubbla men kort sagt kan jag säga att corsair har lite bättre byggkvalitet (vore ju värdelöst annars med tanke på priset), men 650d är inte optimalt ur luftkylningssynpunkt. de medföljande fläktarna på 200m är inte direkt jättetysta och är svåra (omöjliga?) att hitta bra ersättare till. 550 är ju nytt så det vet vi inget om, men det ser ju lovande ut om inte annat. arc å sin sida har en helt ok byggkvalitet och väldigt bra luftkylningsmöjligheter, för priset är det ett kanonchassi. skulle tippa på att corsair 550 kommer vara det tystaste av dem då det har minst öppna fläktplatser som läcker ljud

andra chassin som kan vara värda att kolla på är fractal design define r3 och antec performance one p280, eller om designen faller dig i smaken, silverstone raven som har en utmärkt invändig design för bra och effektiv kylning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646592 ? känns som det ligger lite lagom i pris och prestanda med tanke på vad du funderade på där innan.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

NZXT phantom? P12 stil men helt klart bra chassi, bra luftkylning och kan göras väldigt tyst med den medföljande fläktkontrollen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

det är ju en lite oschysst jämförelse du gör mellan ett chassi för 800 och ett för över det dubbla men kort sagt kan jag säga att corsair har lite bättre byggkvalitet (vore ju värdelöst annars med tanke på priset), men 650d är inte optimalt ur luftkylningssynpunkt. de medföljande fläktarna på 200m är inte direkt jättetysta och är svåra (omöjliga?) att hitta bra ersättare till. 550 är ju nytt så det vet vi inget om, men det ser ju lovande ut om inte annat. arc å sin sida har en helt ok byggkvalitet och väldigt bra luftkylningsmöjligheter, för priset är det ett kanonchassi. skulle tippa på att corsair 550 kommer vara det tystaste av dem då det har minst öppna fläktplatser som läcker ljud

andra chassin som kan vara värda att kolla på är fractal design define r3 och antec performance one p280, eller om designen faller dig i smaken, silverstone raven som har en utmärkt invändig design för bra och effektiv kylning

ah vet att de e lite prisskillnad.
men vill ha ett chassi som e bra.. sitter på ett CM 600 nu och de e tajt vid mitt grafikkort. fick nämnligen ta fram plåtsaxen när jag skulle ha in de
men hur kan de va svårt att hitta ersättning fläktar till 650d ? de e lite svårt att välja chassi men tanke på att nästan alla chassin har ju sina olika fördelar.
tyvärr föll inte raven mig smaken. vill försöka få de så cleant som möjligt

Skrivet av Meatwipe:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646592 ? känns som det ligger lite lagom i pris och prestanda med tanke på vad du funderade på där innan.

lite synd med den där utbuckten

Skrivet av Xcym:

NZXT phantom? P12 stil men helt klart bra chassi, bra luftkylning och kan göras väldigt tyst med den medföljande fläktkontrollen

phantom lockar inte redigt när jag vill att de ska se cleant ut

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

ah vet att de e lite prisskillnad.
men vill ha ett chassi som e bra.. sitter på ett CM 600 nu och de e tajt vid mitt grafikkort. fick nämnligen ta fram plåtsaxen när jag skulle ha in de
men hur kan de va svårt att hitta ersättning fläktar till 650d ? de e lite svårt att välja chassi men tanke på att nästan alla chassin har ju sina olika fördelar.
tyvärr föll inte raven mig smaken. vill försöka få de så cleant som möjligt

''Cleant'' you say? Corsair 650d is the way ;).
Ang. ''fläktproblemet'' visst det är en helt annan sak att hitta bra 200mm fläktar än vad det är att hitta bra 120/140mm.
Men om du ska byta ut 200mm fläktarna så kan jag tipsa om att den i toppen kan med enkelthet bytas mot den 200mm fläkten coolermaster gör (görs i olika led färger), Eller 2x 120mm/2x140mm. Och i fronten kan man få in en bitfenix spectral pro 200mm. Detta säger jag för att i toppen spelar det ingen roll hur tjock fläkten är, så att byta corsairs 20mm mot en 30mm spelar ingen roll. Men i fronten är det tajt, så där passar inte 200mm fläktarnas standardbredd på 30mm in! Dock gör biftnix en fläkt som är 25mm tjock och den går klämma in bra! Båda dessa är tystare och flyttar mer luft än de som sitter från början.
Fractal design XL finns ju också, som är i klass med corsair 650d och även det är väldigt cleant. Men om jag får säga det själv... tråkigt.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk

Ta en titt på https://www.inet.se/sok/silverstone-ft02 dyrare men kommer nog hålla några år längre än ett arc eller så. Sent det grym kylning och snyggare enligt mig jämfört med 650d/800D, men det är smaksak som sagt

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

http://m.sweclockers.com/artikel/12296
Inte så clean, men byggt för kylning och det har fått bra betyg. Dessutom stort och en fin prislapp. Jag ska ha mig ett haf x.

Permalänk

Vet inte om du sett Bitfenix Raider men verkar vara ett väldigt trevligt budget chassi.

Permalänk
Avstängd

550D är ett chassi för tysthetens skull, om du har det som prioritering.
650D är mycket syn, ganska bra luftflöde
ARC är mest för luftflöde, billigt också. Snyggt enligt mig.

Välj det som passar dig?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att tipsa om ett chassi när du inte skriver vad du vill få ut ur det?;) Kylningsförmåga? Tyst? Cleant? Stort?

Tänkte tipsa dig om ft02 som Failbygge (passande.. ) rekommenderade, men annars finns ju NZXT H2 också, funderar själv på att köpa det

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

550D är ett chassi för tysthetens skull, om du har det som prioritering.
650D är mycket syn, ganska bra luftflöde
ARC är mest för luftflöde, billigt också. Snyggt enligt mig.

Välj det som passar dig?

tycker alla dem chassina jag länkade ser bra ut.

550- har ju inte släppts än vad jag har hittat. tycker de ser cleant ut men lite fundersam på hur luftflödet är med tanke på dämpmattorna osv.
650- ser också bra ut. men plexit pajjar lite i cleanhet. och sen kan man ju inte sätta några fläktar på sidopanelen.
arc -ser inte lika cleant ut men de duger. och de e billigare än corsair. (ser lite väl plastigt ut, man kollar på jonas recension)

men vill ha ett chasst man kan ta bort hdd buren, då jag ska montera artic kylning på mitt graffa. och för att få mer kylining. så vill inte ha nåt chassi där man inte kan montera bort.
så lutar ju lite mer åt corsair chassin. men prislappen lockar inte särskilt mycket.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

När det gäller Obsidian 650D kan man för att få fläktar på sidopanelen använda följande:

http://www.inet.se/produkt/6904271/corsair-meshpanel-650d-kit

Fast då blir det ju 157 kr mer på priset.

Ett annat alternativ är helt clean sidopanel, vilket är det jag själv har och föredrar:

http://www.inet.se/produkt/6904272/corsair-650d-solidpanel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av polika:

tycker alla dem chassina jag länkade ser bra ut.

550- har ju inte släppts än vad jag har hittat. tycker de ser cleant ut men lite fundersam på hur luftflödet är med tanke på dämpmattorna osv.
650- ser också bra ut. men plexit pajjar lite i cleanhet. och sen kan man ju inte sätta några fläktar på sidopanelen.
arc -ser inte lika cleant ut men de duger. och de e billigare än corsair. (ser lite väl plastigt ut, man kollar på jonas recension)

men vill ha ett chasst man kan ta bort hdd buren, då jag ska montera artic kylning på mitt graffa. och för att få mer kylining. så vill inte ha nåt chassi där man inte kan montera bort.
så lutar ju lite mer åt corsair chassin. men prislappen lockar inte särskilt mycket.

Dämpmattorna skulle bara blockera luftflöde om de täcker fläktplatserna, vilket de självklart inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

När det gäller Obsidian 650D kan man för att få fläktar på sidopanelen använda följande:

http://www.inet.se/produkt/6904271/corsair-meshpanel-650d-kit

Fast då blir det ju 157 kr mer på priset.

Ett annat alternativ är helt clean sidopanel, vilket är det jag själv har och föredrar:

http://www.inet.se/produkt/6904272/corsair-650d-solidpanel

Trodde inte att de fanns nån annan sidopanel att köpa

Skrivet av chainzaw:

Dämpmattorna skulle bara blockera luftflöde om de täcker fläktplatserna, vilket de självklart inte gör.

Men absorberar inte dämpning värme? Så värmen stannar väl kvarblir av den alltså?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Tror att 550D är ett höjdarchassi!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

tror de ja me. men sen e frågan om man orkar vänta tills 31/3. lite funderar på att beställa dator imån

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

tror de ja me. men sen e frågan om man orkar vänta tills 31/3. lite funderar på att beställa dator imån

Beställa på söndagar!? skulle jag aldrig orka göra! En extra dag att sitta och vänta på grejerna!

Hursom, det kan nog vara värt att vänta på det, det tror jag!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Beställa på söndagar!? skulle jag aldrig orka göra! En extra dag att sitta och vänta på grejerna!

Hursom, det kan nog vara värt att vänta på det, det tror jag!

haha ja då slipper man ju stressa och göra de innan 12 på måndagen bättre att ligga lite före

kan ju va de. men de e ju en hel månad kvar :/ har redan dragit ur på de över en månad nu.
när jag skapade tråden såg jag inte datumet när chassit skulle anlända. utan såg de på efterhand tråkigt nog.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

hej ja vill tippsa om dethär chassi: http://www.webhallen.com/hardvara/95965-advance_kappa_8808kp-...

veldigt cool chassi med häftig färj och blåa lampor som kan lysa

ganska billig ochså!! : )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

hej ja vill tippsa om dethär chassi: http://www.webhallen.com/hardvara/95965-advance_kappa_8808kp-...

veldigt cool chassi med häftig färj och blåa lampor som kan lysa

ganska billig ochså!! : )

Det var ett bra tag sedan bolibompa slutade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

hej ja vill tippsa om dethär chassi: http://www.webhallen.com/hardvara/95965-advance_kappa_8808kp-...

veldigt cool chassi med häftig färj och blåa lampor som kan lysa

ganska billig ochså!! : )

haha nice troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

Men absorberar inte dämpning värme? Så värmen stannar väl kvarblir av den alltså?

nope, ljuddämpning dämpar ljud och vissa dämpningsmattor ökar dessutom vikten på panelerna så vibrationerna minskar. ljudflödet och värmen ändras inte om de inte täcker fläktplatserna (de skulle teoretiskt kunna absorbera en viss värme, men de skulle då bli mättade rätt fort och inte absorbera mer, plus att de knappast skulle avge värme nämnvärt till några andra komponenter, framför allt inte till komponenter som själva avger värme)

vill du ha ett cleant och samtidigt tyst chassi med bra egenskaper rekommenderas antec performance 280. kanske inte världbäst på luftkylning, men helt okej och bra byggkvalitet för ett pris under corsairs chassin

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Det var ett bra tag sedan bolibompa slutade

Skrivet av joojl:

haha nice troll

Haha förlåt lite sent... ;P