Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Asrock z68 hittar inte PCI-E Grafikkort

Hej har ett problem som en del andra också verkar ha, men jag har ändå inte hittat någon lösning.

Har följande komponenter.
Asrock z68 Extreme 3 Gen 3
Intel I5 2500K
Gigabyte Ati Radeon 4850
Corsair 1600 MHz minnen
Ett 750W PSU från Thermaltake

Byggde datorn idag.
Problem:
Jag får bild på skärmen när jag: Använder onboard Grafiken eller om jag har Grafikkortet i den nedre PCI-E Platsen, dock är ju denna långsammare och jag vill ju inte riskera att jag sitter med ett kass moderkort.
Jag får alltså inte bild från Grafikkortet när jag sätter de i övre PCI-E Sloten.

Jag har sett att det finns fler som har samma/liknande problem men ingen av trådararna jag hittat har resulterat i en lösning, någon här inne som vet mer?

Här är en tråd med samma problem på tomshardware:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/324184-15-need-advice-asr...

Med vänliga hälsningar
Sebastian Eriksson

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk

Hej!

Börja med att stoppa in ditt grafikkort i den översta PCI slotten. Koppla inte in den extra strömmen som kortet behöver. Då borde kortet pipa till, men fläkten bör snurra. Då kan du säkerställa att de finns ström fram till porten.

I annat fall, är du säker på att den andra porten är "slöare"? Och, i så fall hur snabb arbetar den? 8x? Testa kör programmet gpu-z med kortet i den porten för att se hur fort de arbetar. 8x hastighet bör inte skapa någon flaskhals för ditt system.

Kollat igenom Bios/Uefi efter någon möjlig inställning?

Hör av dig!

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Tänker dra till på en gissning att moderkortets primary grafikplats inte är det översta. Se om du hittar någon inställning för det i bios

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Skrivet av lagerHLT:

Tänker dra till på en gissning att moderkortets primary grafikplats inte är det översta. Se om du hittar någon inställning för det i bios

Finns inställning för om man vill ha Onboard, PCI, och PCIE som primärt grafikkort, dock kommer ju inte ens någon bootskärm upp om jag har kortet i den övre PCIe porten.

Skrivet av Steffelitix:

Hej!

Börja med att stoppa in ditt grafikkort i den översta PCI slotten. Koppla inte in den extra strömmen som kortet behöver. Då borde kortet pipa till, men fläkten bör snurra. Då kan du säkerställa att de finns ström fram till porten.

I annat fall, är du säker på att den andra porten är "slöare"? Och, i så fall hur snabb arbetar den? 8x? Testa kör programmet gpu-z med kortet i den porten för att se hur fort de arbetar. 8x hastighet bör inte skapa någon flaskhals för ditt system.

Kollat igenom Bios/Uefi efter någon möjlig inställning?

Hör av dig!

/ Stefan

Det finns ström fram till porten då fläkten på korte snurrar oavsett vilken port den sitter i.

Här är en screen på gpu-z

PCI-E 2.0x16 @ x8 2.0... =(

Sen vore det ju inte så skojj om övre pci-e porten är dålig om man får för sig att köra Crossfire nån gång, samt den dagen grafikkortet behöver x16 för att inte flasta, det är ju nästa steg så att säga ett nytt grafikkort.

Tack för att ni engagerar er och hjälper mig!

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

Ja men jag har samma moderkort oxå men jag tog PCI-E på översta fullt 16x redan ingen 8x ingen nere PCI-E . testa då .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Skrivet av Quadcore:

Ja men jag har samma moderkort oxå men jag tog PCI-E på översta fullt 16x redan ingen 8x ingen nere PCI-E . testa då .

Inte säker på att jag förstår vad du menar?

Visa signatur

Permalänk

Har provar:
Flasha om BIOS till senaste och den som just nu är Beta, Hjälpte inte
Tagit ur moderkortet och kört det på en icke ledande skiva (för att säkerställa att det inte var kortis någonstans)
Ändrat runt på inställningarna hit och dit i BIOS

Dock inget som hjälper.
Har hittat massor med trådar där folk tycks ha samma problem de hittar inte grafikkortet i den övre PCI-E sloten men i den undre funkar det, dock går det inte att köra SLI/Crossfire och kortet går i 8x...

Har skickat en ticket både till butiken och till AsRock

Visa signatur

Permalänk

Har även hittat en ny märklig sak i detta ämne.

När grafikkortet sitter i PCIEx16 sloten så funkar helt plötsligt inte mitt ljudkort som sitter i PCI2 sloten, dock funkade det fint när jag flyttade ljudkortet till PCI1 sloten....
Men fortfarande ingen grafik när den sitter i PCIE2 alltså x16 porten

Visa signatur

Permalänk

Vill avsluta denna tråd eftersom det inte finns något jobbigare än att hitta trådar med lösa slut när man själv felsöker!

Har idag talat med suporten på Inet som trodde det kunnde finnas ett böjt stift i CPU Sokeln, så jag demonterade CPUn hitta inget och monterade ihop allt igen.

Men döm om min förvåning när jag får bild ifrån 4850 kortet!

Så de var väl sannorlikt taskig kontakt någon stans i sockeln!

Tack Inet för bra support!

Visa signatur