Permalänk

Snabba upp SSD

Jag har märkt på sistone att min SSD inte är lika snabb längre så jag laddade ner "AS SSD Benchmark" för att se hur snabb den va. Jag blev inte riktigt nöjd med mina resultat så jag läste lite om det och där var någon som sa att om jag satte den på AHCI istället för på IDE som den var på från början så skulle jag få bättre resultat.

Som ni ser så fick jag bättre, den vänstra är med IDE och den högra är AHCI

Nu undrar jag om det finns något annat jag kan göra för att få upp hastigheten. Som ni ser så är den ju fortfarande inte hög.

Jag har har en OCZ Vertex 2 120GB

Tack på förhand

Permalänk

kör atto istället så lär du se andra hastigheter

http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-f...

kika där..finns en del knep me

lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Något låga siffror är det ju även för AS SSD.
Hur länge har den körts? Kan ju vara så enkelt att det är dags för en formatering i form av Secure erase som i sin tur återställer hastigheten till vad den ska vara, detta leder ju dock självklart till att du kommer behöva installera om systemet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag har märkt på sistone att min SSD inte är lika snabb längre så jag laddade ner "AS SSD Benchmark" för att se hur snabb den va. Jag blev inte riktigt nöjd med mina resultat så jag läste lite om det och där var någon som sa att om jag satte den på AHCI istället för på IDE som den var på från början så skulle jag få bättre resultat.

Som ni ser så fick jag bättre, den vänstra är med IDE och den högra är AHCI

Nu undrar jag om det finns något annat jag kan göra för att få upp hastigheten. Som ni ser så är den ju fortfarande inte hög.

Jag har har en OCZ Vertex 2 120GB

Tack på förhand

Hur mycket ledig plats har du? Sen vet jag inte hur Trim sköts på den enheten, men min Intel blir ju lite bättre när jag kört någon manuell trim i deras SSD Toolbox någon gång ibland.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vilken sata kontroller har du kopplat disken till? Och har du testat att installera intels drivrutiner för deras sata kontroller om du kopplat till den.
MSAHCI är den inbyggda drivern i windows om jag inte minns helt galet

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com