iPhone 4S vs. Samsung Galaxy SII

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Skulle aldrig ens tänka på att ta en gammal SGS2 istället.

Läste någonstans att 4s har väl bästa grafikkretsen också?
Eller stämmer inte det?

Ingen aning. Tycker bara apples produkter känns plastiga.

Permalänk
Medlem

Till folk som säger att SGSII är platsig...förvisso men tappar du den i golvet så händer ingenting med den. Tappar du din bräckliga iPhone med "gorilla"glas kan du lika gärna gå och skrota den direkt då den garanterat går sönder Verkar ju nästan som att den går sönder bara man nyser på den *fnys*
http://www.youtube.com/watch?v=dDtNCiBQ8lc

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Frågan här är väl egentligen iOS eller Android? Hårdvaran är ju ungefär likvärdig oavsett vilken smartphone du väljer:

* ungefär lika stora
* ungefär lika bra kamera
* ungefär lika bra skärmar
* ungefär samma batteritid
* alla har gyro, accelerator, gps, kompass, osv

Det är ju snarare mjukvaran som avgör vad du kan och inte kan göra med telefonen, så jag skulle nog snarare fokusera på vilka för- respektive nackdelar du upplever med de olika operativen.

Permalänk
Medlem

Resultatet av när en person vill ha ett objectivt svar på en subjectiv fråga är ett 20-tal trådar av pajkastning utan att komma fram till något.

Om du inte vet själv vilken du ska välja är mitt tips då att ta den billigaste eftersom båda levererar samma sak.
I ditt fall är de samma pris på båda så då kan man ju tänka omvänt, ta den dyrast för du "tjänar mest på det".

Annars fråga dig själv: Vill du fortsätta med iOS eller testa något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Ingen aning. Tycker bara apples produkter känns plastiga.

Du vet att plast, känns plastig, pecis som guld känns som ett metall, och är du riktig van kan du ibland känna att guld faktiskt är guld.

Så då funderar jag exact vad känns plastig med aluminium, evt. glas?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Frågan här är väl egentligen iOS eller Android? Hårdvaran är ju ungefär likvärdig oavsett vilken smartphone du väljer:

* ungefär lika stora
* ungefär lika bra kamera
* ungefär lika bra skärmar
* ungefär samma batteritid
* alla har gyro, accelerator, gps, kompass, osv

Det är ju snarare mjukvaran som avgör vad du kan och inte kan göra med telefonen, så jag skulle nog snarare fokusera på vilka för- respektive nackdelar du upplever med de olika operativen.

"Ungefär" går ju säga om allt i såfall?

Vill han ha större skärm än 3,5" ?
Ja eller Nej?

Permalänk

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3621&idPhone2=4... Här har du en detaljerad jämförelse av de båda.

För mig personligen så föredrar jag S2an. Den har egenskaper som jag tycker är viktigare.
Sådant som dess stora formatstöd(bla Xvid/DivX), bra TV-Out, förvaringskapaciteten,
skärmens storlek och färgåtergivning, android, flashstöd, batteritiden samt att den har RADIO.

Jag är en sådan person som gillar att tweaka och pilla in i minsta lilla vrå av min enhet. Men det är inte för alla. Har haft en 3GS som jag var oftare frustrerad på än att jag gladde mig över den, om ni undrar över min referenspunkt.

Men som sagt, det är ett personligt val som du egentligen bara själv kan göra efter att ha tagit del av all information och bildat dig en egen uppfattning utifrån dina personliga preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Du vet att plast, känns plastig, pecis som guld känns som ett metall, och är du riktig van kan du ibland känna att guld faktiskt är guld.

Så då funderar jag exact vad känns plastig med aluminium, evt. glas?

Alla har olika uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Till folk som säger att SGSII är platsig...förvisso men tappar du den i golvet så händer ingenting med den. Tappar du din bräckliga iPhone med "gorilla"glas kan du lika gärna gå och skrota den direkt då den garanterat går sönder Verkar ju nästan som att den går sönder bara man nyser på den *fnys*
http://www.youtube.com/watch?v=dDtNCiBQ8lc

iPhone har _inte_ Gorillaglas, det har däremot SGSII vilket är mycket trevligt.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Hjälpsam

Kan lägga till ett alternativ i diskussionen då jag inte såg att den hade tagits upp innan.

HTC One X med nVidia Tegra III quadcore processor;
http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefoner/Mobiler/HTC-One-X/?co...

Fungerar med samma deal som 3 har på övriga telefoner just nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Har en SGSII och känner flera med en ajfån 4. Enligt mig mosar SII ajfånen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

iPhone har _inte_ Gorillaglas, det har däremot SGSII vilket är mycket trevligt.

Okej, då står det både rätt och fel på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_Glass - Står att iPhone har "According to Jonathan Ive of Apple, speaking on the iPhone 4 which uses Gorilla Glass, it is "comparable in strength to sapphire crystal but about thirty times harder than plastic."
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_devices_with_Gorilla_Gla... - iPhone står inte med

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trådskaparen är inte intresserad av att diskutera så jag tar för givet att han/hon skapade tråden för bråkets skulle. Finns otroligt mycket info över allt om det TS frågar efter.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Okej, då står det både rätt och fel på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_Glass - Står att iPhone har "According to Jonathan Ive of Apple, speaking on the iPhone 4 which uses Gorilla Glass, it is "comparable in strength to sapphire crystal but about thirty times harder than plastic."
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_devices_with_Gorilla_Gla... - iPhone står inte med

Gorilla glas hit å gorilla glas dit vem fan bryr sig? Så länge skiten håller e jag glad i alla fall

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Ni som säger iPhone glaset går sönder ifall man tappar den? Se till och inte tappa den då;)
Sen finns det något som heter skal, hjälper riktigt bra för skydda mobilen...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ni som säger iPhone glaset går sönder ifall man tappar den? Se till och inte tappa den då;)
Sen finns det något som heter skal, hjälper riktigt bra för skydda mobilen...

Problement med skal är ju att då blir mobilen både plastigare, större och fulare

Permalänk
Skrivet av emahex:

Problement med skal är ju att då blir mobilen både plastigare, större och fulare

Fulare Ja,större ja, plastigare nej, då man kör med silikonskal, plast hjälper inget(eller minimalt) men då kör man på en 4s och kör skal, då blir det nästan som en SII;)
Fast jag väljer mobil från vad den innehåller och inte design. Men alla är vi olika;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Okej, då står det både rätt och fel på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_Glass - Står att iPhone har "According to Jonathan Ive of Apple, speaking on the iPhone 4 which uses Gorilla Glass, it is "comparable in strength to sapphire crystal but about thirty times harder than plastic."
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_devices_with_Gorilla_Gla... - iPhone står inte med

Corning® Gorilla® Glass is used by more than 30 major brands, has been designed into more than 600 product models, and is featured on more than 600 million devices worldwide. Due to customer agreements, we cannot identify all devices that feature Gorilla Glass. Your favorite device may include Gorilla Glass, even if you don’t see it listed. Ask your manufacturer or retailer to learn more.

Detta är från källan wikipedia hänvisar till. Kan vara så att Apple är en kund med special customer agreements och därför inte heller hamnade på wikin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Fulare Ja,större ja, plastigare nej, då man kör med silikonskal, plast hjälper inget(eller minimalt) men då kör man på en 4s och kör skal, då blir det nästan som en SII;)
Fast jag väljer mobil från vad den innehåller och inte design. Men alla är vi olika;)

Jo visst alla tycker vi olika, men tycker att man ofta hör, "Jag väljer iphone för den är snyggare och "just workar" ". (fin böjning)
Om man då påpekar att iphone lätt går sönder och är väldigt begränsad så får man svar, "Köper skal och jailbreakar så klarar den allt".
Och visst de kan va sant, men då försvinner ursprungsargumentet till att man valde den...

Nu är detta väldigt sammanfattat och enbart egna observationer.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt någon av dem då bägge är gamla i mobilvärlden. HTC One X känns som den brutalaste telefonen just nu, men där är leveranstiden problemet om du ska ta del av Tre's erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Skulle inte köpt någon av dem då bägge är gamla i mobilvärlden. HTC One X känns som den brutalaste telefonen just nu, men där är leveranstiden problemet om du ska ta del av Tre's erbjudande.

Vill man dock inte ha en enorm 4.7" skärm så telefonen knappt blir hanterbar med två händer så väljer man inte HTC One X.

Jag själv som har små händer står lite i samma situation. Står mellan 4S, SG2 eller Xperia S. 4S har egentligen den perfekta storleken men gillar egentligen inte iOS och då återstår bara Samsung och Sony för mig eftersom HTC har alldeles för stora telefoner. Finns visserligen mindre av dessa också men jag vill inte behöva gå ner i prestanda bara för att få en mindre skärm utan ett bra litet format med bra prestanda.
Lumia 800 har också en bra storlek på telefon men vet inte om jag vågar ge mig in på WP7 telefoner då det känns som dom idag ligger så sjukt mycket efter iOS och Android.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Ungefär" går ju säga om allt i såfall?

Vill han ha större skärm än 3,5" ?
Ja eller Nej?

Exakt, men poängen var att det är lönlöst att jämföra tekniska specifikationer när egentligen alla telefoner som är relevanta för diskussionen är "good enough". Spelar ju ingen roll om en telefon har två kärnor mer, 400MHz snabbare processor eller dubbelt så mycket RAM om den ändå upplevs långsammare eller att operativet inte passar de behov man har. Sen kan man ju såklart föredra en stor eller liten skärm, men för mig är det underordnat om man inte har väldigt specifika krav.

Permalänk
Medlem

så, har 4S gorilla glass eller ej? http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw pekar ju mot att den inte har det:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

så, har 4S gorilla glass eller ej? http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw pekar ju mot att den inte har det:/

Gorilla glaset är ju bara bra mot repor. Behöver ha bra stöd från sidorna vilket inte iPhone har. Så tappa den eller stöta i den hårt klarar den ju inte utan alla som inte sitter still på ett kontor hela dagarna rekommenderas att ha skal till den.
Väldigt många bak och fram sidor som gått åt helvete på den här på verkstan där jag jobbar och nu tror jag alla kör skal:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Skulle aldrig ens tänka på att ta en gammal SGS2 istället.

Läste någonstans att 4s har väl bästa grafikkretsen också?
Eller stämmer inte det?

Ifånen har en bra grafikkrets men som är lite gammal. Därför är den likvärdig samsungs men inte bäst.
Ifån 5 lär få en nyare variant som är riktigt snabb. Kommer bli roligt att se hur den står mot Samsung galaxy s3.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Om någon har en 4s och är missnöjd kan jag byta den mot min Razr.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag är kluven, riktigt kluven.
Går i banorna att köpa en ny telefon och dessa är dem jag tittat på mest.

Galaxy har större skärm, OLED, har mycket längre passningstid och är inte bunden till iTunes.

Iphone har högre upplösning på skärmen, är inte för stor som S2, samt att jag kan den, då jag har en 3GS nu.

Vad tycker ni? Jag skulle helst vilja se konstruktiva argument och inte bara "du ska köpa den, för den är bäst".
Andra telefoner kan såklart också vara intressanta.

Mest största sannolikhet köper jag den här....
http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Fast-pris/

Har alltid varit på apples sida men köpte en galaxy note igår (5,3" skärm) riktigt grym men en galaxy s2 är go också typ sanmabuppbyggnad som note

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Trådskaparen är inte intresserad av att diskutera så jag tar för givet att han/hon skapade tråden för bråkets skulle. Finns otroligt mycket info över allt om det TS frågar efter.

TS flydde fältet. Jag var ute efter en objektiv bedömning på hur dem uppfattade deras SGII eller 4S.
Men det resulterarde istället i fanboy, pajkastning och en stor diskution om gorillaglas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

iPhone har _inte_ Gorillaglas, det har däremot SGSII vilket är mycket trevligt.

Skrivet av flancen:

så, har 4S gorilla glass eller ej? http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw pekar ju mot att den inte har det:/

Ja, iPhone 4S har högst sannolikt Gorillaglas.

Det framkom i Steve Jobs biografi (kapitel 35) där Cornings VD berättar om hur de började tillverka Gorillaglas igen efter många års uppehåll då de inte hade någon marknad för det, just för att Steve verkligen ville ha det till den första iPhone:en.

Sen kom det även en rapport här om veckan där Apple redogjorde för hur de bidrog till den Amerikanska ekonomin, där bland annat Cornings nämndes som leverantör av glas till iPhone.

Att den inte håller för stötar beror på design, inte på att glaset är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottmeister:

Corning® Gorilla® Glass is used by more than 30 major brands, has been designed into more than 600 product models, and is featured on more than 600 million devices worldwide. Due to customer agreements, we cannot identify all devices that feature Gorilla Glass. Your favorite device may include Gorilla Glass, even if you don’t see it listed. Ask your manufacturer or retailer to learn more.

Detta är från källan wikipedia hänvisar till. Kan vara så att Apple är en kund med special customer agreements och därför inte heller hamnade på wikin.

Aha där ser man

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9