Permalänk
Medlem

[Köpråd] 120hz eller Eyefinity?

EDIT: Jag har redan köpt en skärm (bara så ni vet) Men fortsätt gärna att komma med kommentarer för det en och det andra. Det finns fler människor därute som också behöver hjälp inom detta ämne.... hoppas jag.

Hej ni vänliga människor from the interwebz!

Det har kommit till min kännedom att jag har en summa pengar att bränna och som en sann gamer så bränner jag det på elektronik.
Jag har tittat på en del skärmar som t ex Acers GD245HQ (länkar hittar ni längst ner i inlägget) och Benqs XL2420T, båda dessa är i 120hz. Men det är inte vilken av dom som är bäst som min fråga är, frågan kommer jag till snart. Jag har också funderat på Eyefinity. Jag har en skärm som har tjocka kanter så jag lär inte behålla den om jag köper 3 styckena 60hz.

Anyways, inget mer snack om det. Min fråga är:
3x 60hz eller 1x 120hz.
(Jag kommer aldrig ha råd med 3x 120hz med tanke på att min budget ligger på ~6000kr, give or take)

Jag har 2 styckena GTX 460 SLI i datorn, klarar det Battlefield i 60+ FPS? Jag drar gärna ner grafik inställningarna för att få hög FPS, och jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort när Kepler lanseras och de sänker priset på 500-serien.

Kom gärna med förslag på skärmar! Båda 120hz och 60hz är välkomna.

/Eric

EDIT: Skriv gärna era argument mellan de olika alternativen!

Permalänk
Avstängd

Eyefinity med 3 ips skärmar

Permalänk

Gillar inte Eyefinity drar ned fps och jag tycker att alla skarvar i bilden är irriterande, kanske blir bättre om man vant sig (har bara testat hos en kompis) och köper eget. Jag skulle spara pengarna och köpa ett riktigt fett grafikkort och en skärm med 2560x1600!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Eyefinity med 3 ips skärmar

Argument?

Skrivet av kvicksilv3r:

Gillar inte Eyefinity drar ned fps och jag tycker att alla skarvar i bilden är irriterande, kanske blir bättre om man vant sig (har bara testat hos en kompis) och köper eget. Jag skulle spara pengarna och köpa ett riktigt fett grafikkort och en skärm med 2560x1600!

Hmm, då får det nog bli en hel del sommarjobb under 2012...

Permalänk
Medlem

Kom o tänka på en sak, nvidiakort stöder väl inte 3 skärmar? Med tanke på att du kanske skulle köpa ETT nytt kort från 500 serien?

Eller kan man använda ett 460 som slavkort kanske? Jag har ingen koll på det här, men värt en tanke.

det borde även hjälpa dig med beslutet Jag hade iaf kört på 3 skärmar!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

1 120Hz skärm om du är en sann gamer, sen kan du ha en sido skärm för annat, men att spela på eyefinity 3way setup är ... förfärligt i min åsikt, svårt o hålla koll på va fan som händer, tar upp massa plats på skrivbordet och du måste ha en bra avstånd för att kunna se allt

och det mest irriterande är nog svarta ränderna i mellan bilderna pga skärmarna.

BenQ XL2410T rekomenderat

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Kom o tänka på en sak, nvidiakort stöder väl inte 3 skärmar? Med tanke på att du kanske skulle köpa ETT nytt kort från 500 serien?

Eller kan man använda ett 460 som slavkort kanske? Jag har ingen koll på det här, men värt en tanke.

det borde även hjälpa dig med beslutet Jag hade iaf kört på 3 skärmar!

Då får jag väl behålla ett av mina 460 kort, blir det inte lite framedrop på en av skärmarna då?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en 120hz skärm.
Eyefinity är något man antingen älskar eller hatar, beroende på om du stör dig på skarvarna eller inte.

Dock så blir det äckligt krävande, och jag är inte säker på att GTX 460 SLI klarar bf3 i high med 60+ fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag hade satsat på en 120hz skärm.
Eyefinity är något man antingen älskar eller hatar, beroende på om du stör dig på skarvarna eller inte.

Dock så blir det äckligt krävande, och jag är inte säker på att GTX 460 SLI klarar bf3 i high med 60+ fps.

Som sagt bryr jag mig inte alls om hur det ser ut och kan "leva" med att spela på low. Kör medium just nu bara för att få högre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Då får jag väl behålla ett av mina 460 kort, blir det inte lite framedrop på en av skärmarna då?

Du får fråga någon annan om det där, tyvärr

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Asus VG236H

En polare tycker att Bf3 är snyggare o skönare att spela hos mig fast jag kör med custom (Lite av varje, ingen aa), o då sitter han med dubbla 6950....
120hz ger betydligt skarpare bild, och har inte sett någon tearing sedan jag skaffade denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125

Dock är det väll storebror som gäller nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005706

Låg upplösning dock... men du har ju "bara" 460 sli...

Permalänk
Medlem

Morgon läsning!

Skrivet av Dallebull:

Kan rekomendera Asus VG236H

En polare tycker att Bf3 är snyggare o skönare att spela hos mig fast jag kör med custom (Lite av varje, ingen aa), o då sitter han med dubbla 6950....
120hz ger betydligt skarpare bild, och har inte sett någon tearing sedan jag skaffade denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125

Dock är det väll storebror som gäller nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005706

Låg upplösning dock... men du har ju "bara" 460 sli...

pff, två 460 räknades som kraftfullt en gång i tiden. Ena skärmen verkade väldigt dyr och jag är inte så sugen på att köpa en skärm för 5000kr som jag inte kommer gilla...

Permalänk
Medlem

Eyefinity är riktigt tungdrivet, men mycket trevligt när man väl har bra FPS
Tar tid att vänja sig dock.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sacrum:

Argument?

Hmm, då får det nog bli en hel del sommarjobb under 2012...

Fast du har ju skrivit att du tänker betala 6000kr för EN 120hz?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sacrum:

Morgon läsning!

pff, två 460 räknades som kraftfullt en gång i tiden. Ena skärmen verkade väldigt dyr och jag är inte så sugen på att köpa en skärm för 5000kr som jag inte kommer gilla...

BTW. 460 är och kommer allid vara ett budget-kort! Sluta säg att det är kraftfullt. Det har också bara 1gb vRAM.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Eyefinity funkar bara med AMD-kort, du vill nog köra nVidia Surround

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Eyefinity funkar bara med AMD-kort, du vill nog köra nVidia Surround

Det är väl samma sak bara olika namn?

Permalänk

Jag skulle ta 3st 60hz, eftersom... det är lul jag tror att du kommer märka större skillnad och tycka att det är roligare grafikkorten du har nu konner klara bf3 på 60+ fps på low. Om du köper nya grafikkort, så tänk på att du inte kan använda eyefinity (eller surround vision som det heter om du köp nvidia) med geforce kort om du inte kör 2st i sli. Jag skulle i så fall rekommendera att du glömde 500 serien, och köpte ett raden 7000 kort, som kan köra eyefinity på ett kort. Om du ska spela bf3 så kommer du behöva allt grafikminne du behöver, så ett 7950 eller 7970 med 3gb minn är att föredra där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sacrum:

Det är väl samma sak bara olika namn?

Inte riktigt. För att använda surround vision behöver du 2st nvidia kort i sli. Surround har inte stöd för lika många spel osv. Eyefinity är alltså att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Inte riktigt. För att använda surround vision behöver du 2st nvidia kort i sli. Surround har inte stöd för lika många spel osv. Eyefinity är alltså att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag köper ett ATI-kort kan jag behålla ett GTX 460 och ha det som PhysX-kort?

Permalänk
Skrivet av Sacrum:

Om jag köper ett ATI-kort kan jag behålla ett GTX 460 och ha det som PhysX-kort?

Vet inte... tror de snackade om det i någon frågelåda för inte så länge sedan. Kolla det

Frågan är: spelar du några spel där du använder physx, eller är det bättre att sälja det också och lägga pengarna på det nya kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst eyefinity är coolt, men när du ägt det i ett par månader så tröttnar du på det. Det är mer "vilja ha"-faktorn som människor här på sweclockers är bra på att dela med sig av.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Fördelar med 120 Hz.

+ 120 Hz är bättre än 60 Hz.
+ Billigare inköpskostnad. (du får en bra 24" 120 Hz skärm för ~3000:- Du får inte 3 bra 24" 60 hz skärmar för samma pris.)
+ Billigare i drift. (1 skärm drar mindre ström än 3.)
+ Tar mindre plats på skrivbordet och är inte lika klyddigt generellt sätt.
+ Mindre krävande. (Är ganska säker på att det är lättare för grafikkort X att dra ett spel i 120 fps i 1080x1920 ön 60 fps i 1080x5760)
+ Finns inga irriterande svarta skarvar mitt i bilden.

Fördelar med Eyefinity

+ Större upplösning.
+ "Coolare".

Dock verkar du ganska defensiv när det gäller Eyefinity, så om du nu verkligen vill ha flera skärmar, varför frågar du oss?
Kör på det du själv vill isåfall.

Edit: Själv hade jag tagit de 6000:- du hade, sålt dina nuvarande grafikkort och lagt pengarna på en 120Hz skärm och nya, bättre grafikkort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt att köpa en 120hz. Det får bli en utan Nvidia 3D. Sedan får jag pengar över att köpa ett nytt grafikkort och kanske i framtiden utöka till 3x 120hz. Vi får se hur budgeten klarar sig. Någon som vet en bra 120hz då Nvidias 3D kit inte följer med?

Jag måste tyvärr säga att ni var väldigt dåliga på att argumentera för och emot 60hz/120hz. Ingen som kan göra en liten lista över + och - med de olika sakerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag måste tyvärr säga att ni var väldigt dåliga på att argumentera för och emot 60hz/120hz. Ingen som kan göra en liten lista över + och - med de olika sakerna?

Jag gav dig en klockan 13.37 idag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jo, jag vill gärna ha 3 skärmar, mest pga "coolhets-faktorn" men 120hz verkar lockande. Kommer 120hz ta över marknaden? Isf känns det lite mesigt med 3x 60hz och inte ha pengar till att kunna byta upp sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer 120hz ta över marknaden?

För gajmers, i synnerhet FPS-spelare, så ja.
Många föredrar IPS för bättre bildkvalite/färgkvalité (MMORPG-spelare, filmtittare), och vissa nöjer sig med vanliga TN-paneler.
En nackdel med 120hz som jag glömde nämna, är att har du inte t.ex 120 fps i ett spel så förslösas skärmens "potential".
(Fast det är en liknelse vid det jag nämnde tidigare om att det är jobbigare att dra 3 skärmar @ 60 fps än en skärm @ 120 fps.)

3x120hz är det inte ens lönt att titta på, då man antagligen lär behöva något i still med 7970 Trifire för att driva alla skärmarna i 120 fps, och då är vi uppe i en helt annan prisklass.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

För gajmers, i synnerhet FPS-spelare, så ja.
Många föredrar IPS för bättre bildkvalite/färgkvalité (MMORPG-spelare, filmtittare), och vissa nöjer sig med vanliga TN-paneler.
En nackdel med 120hz som jag glömde nämna, är att har du inte t.ex 120 fps i ett spel så förslösas skärmens "potential".
(Fast det är en liknelse vid det jag nämnde tidigare om att det är jobbigare att dra 3 skärmar @ 60 fps än en skärm @ 120 fps.)

3x120hz är det inte ens lönt att titta på, då man antagligen lär behöva något i still med 7970 Trifire för att driva alla skärmarna i 120 fps, och då är vi uppe i en helt annan prisklass.

Kanske inte just 3x 120hz. Utan en 120hz och två lite sämre 60hz.
Kommer det fungera?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har bestämt mig. Det blir nog en 120hz ( http://www.inet.se/produkt/2204790/acer-24-tft-gd245hqabid-120hz ) Den har Nvidias 3D kit om det vore så att jag köper ett nytt grafikkort och vill testa spela lite i 3D

Eller är nog någon annan som har ett bättre förlag?