Trådlösa USB-donglar strular (Win7 x64)

Permalänk
Medlem

Trådlösa USB-donglar strular (Win7 x64)

Tjena!

Köpte för ett par veckor sen en D-Link DWA-140 på Elgiganten, en trådlös USB-dongel som pallar N-standarden. Detta var till min HTPC så att jag skulle slippa dra en TP tvärs igenom hela lägenheten. Kopplade i och installerade drivrutinerna, noterade att den klagade på något som hade att göra med NDIS, men brydde mig inte så mycket om det, utan körde igång direkt. Testade strömma 1080p och det funkade klockrent. Kalas!

Problemet var dock att med rätt så regelbundna mellanrum så kopplade den ner, tvärdog helt och hållet alltså. Om jag försökte resetta (disable+enable) nätverksadaptern så hängde sig datorn och det var bara att köra en hård reset (hålla in strömknappen). WTF. Tänkte att det var keffa drivrutiner från D-Link, så for till Elgiganten och fick pengarna tillbaka. Köpte istället en Netgear WNA3100 och körde igång den igår. Upplever dock precis samma sak med den, så jag misstänker inte längre att felet ligger i dongeln, utan snarare nån konf i datorn som ställer till det för mig.

Nu börjar jag alltså ha slut på idéer. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Har testat följande:

* Slagit av IPV6
* Slagit av nåt NDIS-filter på nätverksadaptern
* Bockat ur "Tillåt att Windows stänger av den här enheten för att spara ström"

Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-E350N-USB3 Fusion.

Tacksam för alla tips.

/Viktor

Edit: la till info om vilket moderkort jag har.

Edit igen:

Hmm, insåg att jag hade glömt follow-up på det här problemet. Det kan ju faktiskt vara bra att det står här hur jag löste det, om nu någon råkar ut för samma bekymmer och hittar den här tråden.

Jag gjorde helt enkelt en systemåterställning till strax innan jag installerade D-Link-dongeln, och sedan installerade jag Netgeardongeln från början. Efter det funkade det kalas!

Permalänk
Medlem

Kollat event-loggen? Om NDIS klagar så är det inte konstigt du upplever problem.

Permalänk
Medlem

Lite ny info är att när den dog nu senast (4:30 in i en film...) så kopplade jag in nätverkskabeln utan att starta om datorn, men inte ens då ville det gå igång. Hade sedan tidigare disablat det trådbundna interfacet och skulle nu enabla det, men den bara stod och tuggade. Verkar ju vara nåt vitalt i Windows nätverkshantering som har pajat?

Har kollat i eventloggen som snabbast och inte hittat något som jag i alla fall reagerar på direkt. Ska kolla imorgon om den skapade någon system restore-point innan den körde in D-Link-drivarna, och isf prova köra en restore till före dess. Annars blir det att installera om datorn troligtvis. Det här måste ju gå att få att fungera?