Permalänk
Medlem

SSH - Ping

Hej!

Jag skrev nyligen om mitt lilla projekt med D-itg et.c.
Nu är det så att jag behöver hjälp med en enklare sak får det helt enkelt inte att fungera.
Jag ska SSH:a till 3 st noder som ska skicka ping flood till 1 nod och sen avlyssna det med hjälp av SPAN.
Har sshnycklar till alla noder med empty password, och lagt till användaren i /etc/sudoers där jag skrivit "användare" ALL=(ALL) ALL NO PASSWD: ALL.
Skripten är väldigt enkelet uppbyggda och ser ut så här:
Avlyssningsnod som sshar in till respektive nod:

#!/bin/bash ssh 10.0.0.4 "/home/ide/ping1" & ssh 10.0.0.5 "/home/ide/ping2" & ssh 10.0.0.6 "/home/ide/ping3" & minicom -S /home/ide/testet

Nod1:

#!/bin/bash ping -f -s 56500 10.0.0.3

Och så likadant på alla andra noder som ska skicka flooden till den noden. Vad gör jag för fel?

Det enda minicom skriptet gör är att sätta på SPAN på cisco catalyst 2950, så alla ssh sessioner kommer att dö.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Löste det genom att ordna lösenord för respektive root användare, och skapa nya ssh-nycklar med dem.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har du ju redan löst ditt problem men jag tänkte iaf tipsa om clusterssh. Det är en applikation som öppnar X antal xtermar mot X antal ssh-session och tillåter dig att skriva till samtliga klienter samtidigt.

Inget om man är ute efter att skripta något men kan vara väl så behändigt om man vill göra något på flera burkar samtidigt.

//C

Permalänk
Medlem

Ahh tack för tipset!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz