Köpråd dator för programmering

Permalänk

Köpråd dator för programmering

Är i akut behov av en bärbar dator som ska främst användas till programmering.
Det jag söker är:
* Bra processor
* Lång batteritid
* Pålitlighet och garantitid

Det som kvittar helt:
* Stor hårddisk
* GPU
EDIT:
* DVD-läsare/brännare är också något jag absolut inte behöver.

Storleksmässigt kan jag tänka mig från 13 till 17, beror helt enkelt på resten av specifikationerna och pris.
Så, kom med förslag tack !

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Vad ska du programmera? (Vilket språk och område)

Permalänk

För närvarande blir det Java i Eclipse. Både till Android och server. Inget krävande iaf.
Gillar dock att ha många program igång samtidigt så lite processorkraft och ramminne skadar ju inte, prioriterar det förstnämnda eftersom ramminne är ju lätt att utöka.

Visa signatur

Permalänk

Finns fan för mycket att välja på... Har än så länge ramlat på några som verkar intressanta:
http://www.dustinhome.se/fujitsu-lifebook-ah531-ci5-23-4gb-50...
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_fujitsu_lifebook_ah531_in...
En Inspiron N5050 eller 14z från dell, med 15% studentrabatt.

Det känns som att väldigt många något bättre prompt också ska ha med en fristående GPU när en sådan är helt ointressant för mig.

Visa signatur

Permalänk

Lutar verkligen åt en http://cdon.se/hemelektronik/15inch_fujitsu_lifebook_ah531_in... , känns som svårt att hitta något som är bättre utan att vara extremt mycket dyrare. Dell N411z för 4836,50 med studentrabatt är annars ett alternativ då jag får betydligt lättare, tunnare, bättre batteritid och i5 istället för i3..
Ingen som har nåt mer tips ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eventuellt kanske mer minne, beror lite på hur mycket applikationer du skall ha igång iofs, men är det bara Eclipse du skall köra som säger så skall det allt räcka med 4GB. Nu var det ett iofs ett tag sedan jag testade Android SDK, men misstänker att android-emulatorn fortfarande är rätt resurs-krävande (cpu/minne), kan vara värt att kolla upp om du nu inte skall deploya/debugga direkt mot en riktig tablet eller telefon.

Permalänk

Jo mer minne är inget att fundera på, 4GB extra för 170kr följer självklart med i varukorgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl sagt någon Lenovo eller Apple, men när det just gäller Java så blir väl Apple uträknat. Så kvar står Lenovo, typ den här: http://www.dustinhome.se/lenovo-thinkpad-l420-ci3-23-4gb-500-...

Sen är det ju snällt att tala om vilken budget du har för datorn.

Permalänk
Skrivet av taailyn.:

Jag skulle väl sagt någon Lenovo eller Apple, men när det just gäller Java så blir väl Apple uträknat. Så kvar står Lenovo, typ den här: http://www.dustinhome.se/lenovo-thinkpad-l420-ci3-23-4gb-500-...

Sen är det ju snällt att tala om vilken budget du har för datorn.

Är student så budgeten är begränsad. Skulle väl kunna tänka mig att sträcka mig upp mot 6k, men då känns det som att jag vill också ha mycket mer för pengarna.
Exemplet du skickar är det ju med samma processor som den för 3k från CDON. Antar att skärmen o i princip allt annat ä mycket bättre, men har nog lite svårt att motivera mig själv att betala mer än 100% mer för den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är viktigt när jag sitter och jobbar är en SSD disk och mycket minne. Det har till och med gått så långt så att jag använder min bärbara istället för min desktop på jobbet då den bärbara har en SSD.

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Det jag tycker är viktigt när jag sitter och jobbar är en SSD disk och mycket minne. Det har till och med gått så långt så att jag använder min bärbara istället för min desktop på jobbet då den bärbara har en SSD.

Hehe, SSD var precis något jag höll på att titta på nu. Köper jag datorn för 3k har jag ju faktiskt budget kvar för en helt ok SSD. Vet dock inte riktigt om jag har tid att sätta mig in i val av SSD nu, hade nog velat beställa och få den skickad idag.

Visa signatur

Permalänk

Hade bestämt mig för 3k datorn på CDON men hann precis ta slut när jag skulle trycka iväg beställningen!
Så nu är det bara börja om. Nån som har nåt tips på en billig med i3 eller i5 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa en intel i3 eller i5 med den design och skärmstorlek du tycker är bekvämast.

Permalänk
Medlem

Thinkpads är otroligt snygga, sköna och oftast bra. Fungerar dessutom kanon med GNU+Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Thinkpads är otroligt snygga, sköna och oftast bra. Fungerar dessutom kanon med GNU+Linux

Att kalla thinkpads för snygga är väl en liten överdrift, dock ska tangentbordet vara bland dom bästa.
Om man dessutom har som vana att tappa dom i golvet då och då eller rent av kasta dom i väggen så är ju en thinkpad det enda rätta.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Om du mest ska programmera som du säger så är det väll i princip bara skärmupplösningen du behöver bry dig om. Kan vara trevligt att få plats med mycket kod men resten av hårdvaran spelar inte så stor roll så länge du slänger ut Windows som man ju kan gissa att datorn är smittad av

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963559

ska satsa på en sådan här för samma ändamål som dig när den släpps med Ivy-B alternativt HP's eller Samsung's alternativ men jag är iaf helt såld på ultrabook's byggkvalitet och hur lätt det är att ta med sig dom bra batteritid har dom också!