Sveriges snabbaste superdator till Linköping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Ursäkta min inkompetenes och rätta mig gärna om jag har fel, men har inte ett hd 7970 har 3788.8 GFLOPS, vilket är lite mer än en procent utav hela det klustret?
Kan inte en spelgrafik utföra sådana typer utav kalkyleringar eller varför bygger man inte bara store feta "gamingriggar" istället?

Du har inte reflekterat över skilnaden på "Gflops" och "TERRAflops"?

Permalänk
Medlem

En intresant side note är att de bara slänger de gamla servrarna.. så om man dyker upp vid deras serverhall strax söder om campus lagom till bytet så kan man kanske fixa en ny setup för hemmaservern

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Ursäkta min inkompetenes och rätta mig gärna om jag har fel, men har inte ett hd 7970 har 3788.8 GFLOPS, vilket är lite mer än en procent utav hela det klustret?
Kan inte en spelgrafik utföra sådana typer utav kalkyleringar eller varför bygger man inte bara store feta "gamingriggar" istället?

Att beräkningskluster även har en GPU baserad del är inte ovanligt. Dom har sjukt bra prestanda per watt och per krona, men kommer med vissa nackdelar. Taskigt med minne är en av dom. De 6 Gb VRAM som Tesla (nvidia Fermi) korten kommer med är småpotatis jämfört med mängden RAM en CPU i ett kluster har tillgång till. Men när ett problem väl är lämpat för GPU beräkningar (t.ex. molecular dynamics), så rullar det på riktigt fint!

Jag gjorde ett test med en simpel fraktalliknande beräkning med CUDA på mitt gtx570 och jämförde med motsvarande CPU-program. Det blev en fin uppsnabbning på ~200ggr mot den multitrådade CPU (i5 2500k) versionen, eller 800ggr om man körde CPU single thread Men då behövde jag inte accessa minnet överhuvudtaget!
Så den potentiella beräkningskraften är enorm, men den begränsas ordentligt av minnet/minnesaccesser, dvs typ alltid. Så peak GFLOPS siffran för en GPU får man ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Linköping Woho!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

En intresant side note är att de bara slänger de gamla servrarna.. så om man dyker upp vid deras serverhall strax söder om campus lagom till bytet så kan man kanske fixa en ny setup för hemmaservern

Där ser man, kanske ska vara framme där när detta händer då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alibababert:

milkyway@home ger ca 720 GigaFLOPs, den nya i linköping kommer ge 338 TeraFLOPs. dvs ca 500 gånger så mycket som milkyway@home

ot, jag och arbetsgruppen ska ned till linköping om en dryg vecka, skulle ju varit najs om man kommit dit när instalationen var i full gång.

Som Boxarez skrevt tigare ligger Milkyway@home på dygt 700 TeraFLOPs.
Försök att luska ut varför jänkarna skriver som dom gör, eller är det bara Milkyway som skriver så här?
En fingervisning på betydelsen får man på sammas sida som rapporterar "Tasks ready to send 1,489 " av vilket man kan gissa att det är nog 1489 work units som är klara att sändas och inte 1,489 stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Att beräkningskluster även har en GPU baserad del är inte ovanligt. Dom har sjukt bra prestanda per watt och per krona, men kommer med vissa nackdelar. Taskigt med minne är en av dom. De 6 Gb VRAM som Tesla (nvidia Fermi) korten kommer med är småpotatis jämfört med mängden RAM en CPU i ett kluster har tillgång till. Men när ett problem väl är lämpat för GPU beräkningar (t.ex. molecular dynamics), så rullar det på riktigt fint!

Jag gjorde ett test med en simpel fraktalliknande beräkning med CUDA på mitt gtx570 och jämförde med motsvarande CPU-program. Det blev en fin uppsnabbning på ~200ggr mot den multitrådade CPU (i5 2500k) versionen, eller 800ggr om man körde CPU single thread Men då behövde jag inte accessa minnet överhuvudtaget!
Så den potentiella beräkningskraften är enorm, men den begränsas ordentligt av minnet/minnesaccesser, dvs typ alltid. Så peak GFLOPS siffran för en GPU får man ta med en nypa salt.

Tack för ett fint svar; minns nu också att jag såg nvidia promota tesla(nån nvidiaprodukt iaf) som kunde slå ut stora serverhallar i beräkningskapacitet, så undrar varför inte det är helt standard.

Det jag lite och fantiserade om vore om han körde ett par evga sr-x med 7 st vattenkylda enslotskort utav gtx 690 eller hd 7990 när dom kommer, gärna OC.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Som Boxarez skrevt tigare ligger Milkyway@home på dygt 700 TeraFLOPs.
Försök att luska ut varför jänkarna skriver som dom gör, eller är det bara Milkyway som skriver så här?
En fingervisning på betydelsen får man på sammas sida som rapporterar "Tasks ready to send 1,489 " av vilket man kan gissa att det är nog 1489 work units som är klara att sändas och inte 1,489 stycken.

I USA använder man punkt för decimaler och inte kommatecken som här.

Permalänk
Medlem

Självklart får de köra igenom systemet ordentligt under hög belastning för att se till att det håller ihop. HP gjorde det med sina servrar för sin molntjänst - de körde folding@home i några veckor.

Ett litet tips till Linköping - och glöm inte att skriva in nummer 37451 för team.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

vad använder man för diskar i ett sådant kluster? och hur lång bort är ssd i "riktig" server miljö?

Visa signatur

klon kritzteiger

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

En intresant side note är att de bara slänger de gamla servrarna.. så om man dyker upp vid deras serverhall strax söder om campus lagom till bytet så kan man kanske fixa en ny setup för hemmaservern

Det är du fan att man inte bor i Linköping då.

någon som har lust att plocka undan en åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k10n:

vad använder man för diskar i ett sådant kluster? och hur lång bort är ssd i "riktig" server miljö?

Vet inte vad just dom har för diskar men pratade med en kompis som jobbar inom med/mot domäner, där han berättade att dom använde RAM, SSD, SCSI (tror jag, nån 15k-disc), sen 5400rpm, tror dom inte använde 7200rpm, men kan ha missat det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Ursäkta min inkompetenes och rätta mig gärna om jag har fel, men har inte ett hd 7970 har 3788.8 GFLOPS, vilket är lite mer än en procent utav hela det klustret?
Kan inte en spelgrafik utföra sådana typer utav kalkyleringar eller varför bygger man inte bara store feta "gamingriggar" istället?

Man har ofta grafikkort i superdatormiljöer, men som tidigare nämnts så har de vissa nackdelar gämntemot CPU, samt att ifall jag minns rätt räknar man med kortare flyttal när man räknar ut en FLOP för ett grafikkort (t.ex. 16-bitar långt flyttal mot 64-bitar). Detta då räkningar med flyttal i grafikkort oftast inte behöver vara lika exakta.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

Hur många bitcoins får man per minut med den här? Vad kostar den? Är köpsugen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skinpop:

I USA använder man punkt för decimaler och inte kommatecken som här.

Aha! Olika standard alltså. Och de har även en annan standard i hur man skriver datum viket kan ge en del problem har jag fått erfara om man ska få en europeisk & amerikansk maskin att arbeta tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Självklart får de köra igenom systemet ordentligt under hög belastning för att se till att det håller ihop. HP gjorde det med sina servrar för sin molntjänst - de körde folding@home i några veckor.

Ett litet tips till Linköping - och glöm inte att skriva in nummer 37451 för team.

Tro mig; vi som kör gromacs på NSCs burkar vill kolla på våra egna proteiner och struntar totalt i Stanfords. Hade kunnat ge teamet en rätt schysst boost dock.

EDIT: Bara för att nämna för de som undrar varför NSC skaffar superdatorer istället för ett "@home"-projekt: en del beräkningar som görs behöver köras extremt parallellt, vilket gör dataöverföringen mellan noderna till ett kritiskt steg. Överföring via nätet kan aldrig tävla med överföringen lokalt i en superdator.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Man har ofta grafikkort i superdatormiljöer, men som tidigare nämnts så har de vissa nackdelar gämntemot CPU, samt att ifall jag minns rätt räknar man med kortare flyttal när man räknar ut en FLOP för ett grafikkort (t.ex. 16-bitar långt flyttal mot 64-bitar). Detta då räkningar med flyttal i grafikkort oftast inte behöver vara lika exakta.

Den senaste generationen gamingkort kan räkna 64-bitars flyttal (double precision), men till en reducerad hastighet (1/4 av maxhastighet för fermikort t.ex.) för att de inte ska konkurrera med deras dedikerade beräkningskort, vilka har samma GPU men kostar mångdubbelt mer. Så de kort som sitter i superdatorerna är de dyrare korten, dvs Tesla som kör 64-bit i full hastighet.

(De flyttal som används för spel är 32-bit (single precision))

Permalänk
Skrivet av Layon:

Tack för ett fint svar; minns nu också att jag såg nvidia promota tesla(nån nvidiaprodukt iaf) som kunde slå ut stora serverhallar i beräkningskapacitet, så undrar varför inte det är helt standard.

Det jag lite och fantiserade om vore om han körde ett par evga sr-x med 7 st vattenkylda enslotskort utav gtx 690 eller hd 7990 när dom kommer, gärna OC.

Det finns en del som använder detta redan:
http://www.youtube.com/watch?v=EuimSJr6LZo&context=C4316cfaAD...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Vet inte vad just dom har för diskar men pratade med en kompis som jobbar inom med/mot domäner, där han berättade att dom använde RAM, SSD, SCSI (tror jag, nån 15k-disc), sen 5400rpm, tror dom inte använde 7200rpm, men kan ha missat det.

Nja, 5400rpm diskar används nog väldigt sällan i riktiga miljöer. Vanligtvis så är det SAS 10-15k RPM (möjligtvis SSD), eller 7200rpm SAS/SATA när kapacitet är viktigare än snabbhet.

Permalänk
Avstängd

E5-2660 propparna kostar lite mer än 10tusen på prisjakt. 2288st går på cirkus två och en halv miljon. Moderkort och minne lär ju kosta en del med. Med mängdrabatt så fem miljoner för hela skiten kanske. Jag börjar spara nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Att beräkningskluster även har en GPU baserad del är inte ovanligt. Dom har sjukt bra prestanda per watt och per krona, men kommer med vissa nackdelar. Taskigt med minne är en av dom. De 6 Gb VRAM som Tesla (nvidia Fermi) korten kommer med är småpotatis jämfört med mängden RAM en CPU i ett kluster har tillgång till. Men när ett problem väl är lämpat för GPU beräkningar (t.ex. molecular dynamics), så rullar det på riktigt fint!

Jag gjorde ett test med en simpel fraktalliknande beräkning med CUDA på mitt gtx570 och jämförde med motsvarande CPU-program. Det blev en fin uppsnabbning på ~200ggr mot den multitrådade CPU (i5 2500k) versionen, eller 800ggr om man körde CPU single thread Men då behövde jag inte accessa minnet överhuvudtaget!
Så den potentiella beräkningskraften är enorm, men den begränsas ordentligt av minnet/minnesaccesser, dvs typ alltid. Så peak GFLOPS siffran för en GPU får man ta med en nypa salt.

Min favorit när det gäller 'uppsnabbning' är den här berättelsen http://www.brightsideofnews.com/news/2009/3/22/interview-milk... där hastighetsökningen blev 10000 gånger efter att Gipsel skrivit riktade maskinkodsrutiner för grafikkorten. "If you compare the beginning of the project with today’s situation, you could claim a gain from “one WU a day” on a single Core 2 processor @3GHz to almost 10,000 WUs a day with a HD4870 "

Permalänk

Få denna o joina folding teamet!

Permalänk
Medlem

Asså, kidsen nu för tiden vet inte att en superdator kräver ett 50-tal garderobsstora kabinett i gymnastikstora salar med datorgolv + ett kärnkrafverk till kylning.

Sen skall det stå Cray på skåpen. Personalen skall ha vit skjorta med slips.

Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

E5-2660 propparna kostar lite mer än 10tusen på prisjakt. 2288st går på cirkus två och en halv miljon. Moderkort och minne lär ju kosta en del med. Med mängdrabatt så fem miljoner för hela skiten kanske. Jag börjar spara nu.

Hur tänkte du nu?

10 000 * 2288 = 22.8miljoner

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Trevligt! Fast en en "liten" bit kvar till K computer och Jaguar!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Asså, kidsen nu för tiden vet inte att en superdator kräver ett 50-tal garderobsstora kabinett i gymnastikstora salar med datorgolv + ett kärnkrafverk till kylning.

Sen skall det stå Cray på skåpen. Personalen skall ha vit skjorta med slips.

Gör om, gör rätt.

Jag håller med. Det ska vara rullband som snurrar. Och man ska kunna spela thermonuclear war på dem. Stora stålchassin med elakt röda lysdioder. Personalen ska ha strumpebandshållare och en clipboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, kidsen nu för tiden vet inte att en superdator kräver ett 50-tal garderobsstora kabinett i gymnastikstora salar med datorgolv + ett kärnkrafverk till kylning.

Sen skall det stå Cray på skåpen. Personalen skall ha vit skjorta med slips.

Gör om, gör rätt.

Personalen ska ha vit rock och gå runt med pärm och geigermätare
Jag jobbade tidigare på ett ställe som hade ett rätt najs kluster, och för att bli av med värmen från vattnet till kylningen så hade dom en anläggning som var större än serverhallen självt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Hur tänkte du nu?

10 000 * 2288 = 22.8miljoner

Se där. Då säger vi femtio miljoner då. Jag ska köpa trisslotter för hela min nästa lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CENSTRM:

Se där. Då säger vi femtio miljoner då. Jag ska köpa trisslotter för hela min nästa lön.

för liten chans, försök istället med andra tillgångs vägar.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Stolt student vid LiU!