XBMC 11.0 "Eden" redo för nedladdning

Permalänk
Medlem

Har precis fått igång mina "bibliotek" på förra versionen. Finns det egentligen någon anledning att uppdatera, uppfattar inte programmet som slött på något sätt. Hur spara biblioteken i sådana fall?

Permalänk
Medlem

Xbmc är ju det enda valet när det kommer till bibliotek av filmer.
Finns inget bättre program för att spela upp filmer osv om man nu laddar ner scene releaser.
man slipper ju packa upp filmerna, codecs osv osv vilket är underbart, jag har kört xbmc sen det kom till xboxen vilket är många år nu.

Citat:

Lajning
Har precis fått igång mina "bibliotek" på förra versionen. Finns det egentligen någon anledning att uppdatera, uppfattar inte programmet som slött på något sätt. Hur spara biblioteken i sådana fall?

Finns ingen anledning till att inte uppgradera
Biblioteket lär inte försvinna om du uppdaterar den, men man ska ju alltid ta backup. Du hittar mappen under användare/appdata/roaming

Citat:

Har någon lust att ge mig ett smart tips på hur jag ska sortera mina filmer och serier, samt döpa dem, för att xbmc ska kunna hitta omslag samt information om filmerna när de gör sin sökning på imdb? Får de fasiken inte att funka på något bra sätt...

Varför ska du döpa om filmerna??
Den hittar all info om filmerna om du lägger till en mapp under Filmer sen ställer du in vad mappen innehåller & om den skall söka film info automatiskt eller när du bestämmer så hamnar alla filmer med covers osv i biblioteket.
Trycker du åt vänster när du är inne i din mapp med filmer så kommer det upp en meny där du kan ställa in om du ska sortera efter datum eller bokstavsordning osv

Visa signatur

Athlon XP 2400 | 1024 Kingston SDram | Radeon 9600 128MiB Ram | Aspire 520w | 1 x 300GiB | 1 x 250GiB | 2 x 200GiB | 2 x 180GiB | 2 x 160GiB | 1 x 120GiB | 1 x 80GiB | = 1.83TiB | Coolermaster chassi|

Permalänk
Citat:

Varför ska du döpa om filmerna??
Den hittar all info om filmerna om du lägger till en mapp under Filmer sen ställer du in vad mappen innehåller & om den skall söka film info automatiskt eller när du bestämmer så hamnar alla filmer med covers osv i biblioteket.
Trycker du åt höger när du är inne i din mapp med filmer så kommer det upp en meny där du kan ställa in om du ska sortera efter datum eller bokstavsordning osv

Jotack, har försökt de, men får bara fram massa konstiga resultat, även fast de tex är en hel mapp med family guy avsnitt från en och samma säsong som ligger snyggt uppradade med olika avsnittsnamn. Ett avsnitt fick tex omslag från en helt annant film som hette "212"...och resten fick inget omslag alls. Vad menar du med "mapp under filmen"? Nu ligger alla avsnitt i en mapp som heter "Family guy-season 9" som i sin tur ligger i en mapp som heter "serier" som jag lagt till i biblioteket...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Låter spännande, precis vad jag söker!
Är sugen på att köpa ett mobo med inbyggd cpu o grafik som klarar 1080p, någon som vet?

Jag använder asrock e350m1 & det flyter på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jotack, har försökt de, men får bara fram massa konstiga resultat, även fast de tex är en hel mapp med family guy avsnitt från en och samma säsong som ligger snyggt uppradade med olika avsnittsnamn. Ett avsnitt fick tex omslag från en helt annant film som hette "212"...och resten fick inget omslag alls. Vad menar du med "mapp under filmen"? Nu ligger alla avsnitt i en mapp som heter "Family guy-season 9" som i sin tur ligger i en mapp som heter "serier" som jag lagt till i biblioteket...

Läs här (filmer): http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Adding_videos_to_the_lib...
Läs här (tv-serier): http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Adding_videos_to_the_lib...

Jag hade samma problem som du hade. Sökte runt lite i wiki'n och hittade dessa sidor. Om man namnger filerna på rätt sätt från början, för att sedan skapa ett nytt bibliotek så fungerar det shijtbra. Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Lajning:

Läs här (filmer): http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Adding_videos_to_the_lib...
Läs här (tv-serier): http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Adding_videos_to_the_lib...

Jag hade samma problem som du hade. Sökte runt lite i wiki'n och hittade dessa sidor. Om man namnger filerna på rätt sätt från början, för att sedan skapa ett nytt bibliotek så fungerar det shijtbra. Lycka till.

Har fan försökt allt, men filmerna får ändå information baserad på massa konstiga sifferkombinationer, vet inte varför. Vissa får typ ett klockslag: 20:12. Andra kan få titel efter bara siffror typ 223...vet inte varför den inte söker information utifrån filens namn....skitprogram alltså.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Har fan försökt allt, men filmerna får ändå information baserad på massa konstiga sifferkombinationer, vet inte varför. Vissa får typ ett klockslag: 20:12. Andra kan få titel efter bara siffror typ 223...vet inte varför den inte söker information utifrån filens namn....skitprogram alltså.

Jag hade också massor med problem med att få rätt namn. Allt mitt var packat vilket var en anledning så det var bara till att packa upp allt och döpa om de som inte följer standard. Dessutom se till att skippa underkataloger för episoder.

Efter massa meck så fick jag ändå inte till det 100 i XBMC så jag införskaffade Ember som är freeware, där kan jag organisera mitt bilbiotek MYCKET bättre. Kan verkligen rekommendera!

Det finns ett par nyckel filer som måste ligga i roten där filmen ligger, har du inte rätt på detta så kommer XBMC generera ny meta data vilket du inte vill om du kör ember så läs på vad XBMC förväntar sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Laddade ner den igår och det funkade bra till allt förutom Hi10P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Laddade ner den igår och det funkade bra till allt förutom Hi10P...

Yus, hoppades på att dom lagt till stöd för det men får vänta lite till tydligen. Nedrans också.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jag hade också massor med problem med att få rätt namn. Allt mitt var packat vilket var en anledning så det var bara till att packa upp allt och döpa om de som inte följer standard. Dessutom se till att skippa underkataloger för episoder.

Efter massa meck så fick jag ändå inte till det 100 i XBMC så jag införskaffade Ember som är freeware, där kan jag organisera mitt bilbiotek MYCKET bättre. Kan verkligen rekommendera!

Det finns ett par nyckel filer som måste ligga i roten där filmen ligger, har du inte rätt på detta så kommer XBMC generera ny meta data vilket du inte vill om du kör ember så läs på vad XBMC förväntar sig.

Vad är ember för något då? Är de en egen media spelare, eller är de något tillägg till XBMC...Blir fan inte klok på xbmc skiten. Hur svårt kan de vara att bara söka info till filmerna utifrån filmnamnet? Funkar fan inte för mig alls...Inte ens "Titanic" kan den hitta...

Berätta gärna mer om Ember...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa saker är fortfarande lite buggiga tycker jag. Inte så att det blir enklare alltid. Den hittar t.ex. inte alla mina filmer eller serier (vissa saker, som t.ex. band of brothers och the pacific tycker inte XMBC är serier och då ska de inte visas så). Sen får den dubbelt av vissa saker (typ de filer som ligger båda uppackat och i rar, där anledningen till att de är så är att förra versionen av XMBC inte kunde spela upp dem direkt från packade filer).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Vad är ember för något då? Är de en egen media spelare, eller är de något tillägg till XBMC...Blir fan inte klok på xbmc skiten. Hur svårt kan de vara att bara söka info till filmerna utifrån filmnamnet? Funkar fan inte för mig alls...Inte ens "Titanic" kan den hitta...

Berätta gärna mer om Ember...

Google > http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=50348

Det är ett media library manager program som kan anpassas till XBMC. Det finns en hel del sådana program men detta är det som jag funnit varit bäst(utan tvekan). MEN du måste fortfarande följa XMBC standarden på filnamn, gör du det så är det inga problem.

I Ember så får man upp vilka filmer man har och sen kan den antingen automappa eller så mappar man förhand med ett smidigt GUI.

Skrivet av Ackelind:

Vissa saker är fortfarande lite buggiga tycker jag. Inte så att det blir enklare alltid. Den hittar t.ex. inte alla mina filmer eller serier (vissa saker, som t.ex. band of brothers och the pacific tycker inte XMBC är serier och då ska de inte visas så). Sen får den dubbelt av vissa saker (typ de filer som ligger båda uppackat och i rar, där anledningen till att de är så är att förra versionen av XMBC inte kunde spela upp dem direkt från packade filer).

Följer du standarden så anges på XBMC WIKI så ska det i regel inte vara några problem. I värsta fall får du använda program som Ember för att generera korrekt meta data.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Är det värt att testa XBMC på PC? Kör med TotalMedia Theatre 5 från ArcSoft främst då för BD.

Ja men inte om du skall köra Blu-ray 3D filmer då måste du fortfarande använda TMT 5 eller PWD. Jag har inte fått 3D att funka bra med XBMC.

Permalänk
Medlem

Kör betan i Linux. Men allt 24p-material får ljudet ca 250ms för tidigt. I övrigt funkar det bra. Bara jobbigt att justera syncen till -250 på det mesta man tittar på.

Edit: hoppas detta är fixat i skarpa

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det är ett media library manager program som kan anpassas till XBMC. Det finns en hel del sådana program men detta är det som jag funnit varit bäst(utan tvekan). MEN du måste fortfarande följa XMBC standarden på filnamn, gör du det så är det inga problem.

I Ember så får man upp vilka filmer man har och sen kan den antingen automappa eller så mappar man förhand med ett smidigt GUI.

Följer du standarden så anges på XBMC WIKI så ska det i regel inte vara några problem. I värsta fall får du använda program som Ember för att generera korrekt meta data.

Jag använder standarden att jag helst inte ändrar filnamnet när det är sådant att andra människor tycker att det är ett okej filnamn

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

FUnkar skit de också faktiskt, verkar inte vara jätte många i tråden du länkade heller som är nöjda...Mina serietitlar är som följer:Family.Guy.S09E04.HDTV
De borde väl åndå inte vara några problem att få de att fungera då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Stort tack, att ja inte bara googlade på det... Slappheten slog in antar ja.

Så ska du inte göra om du har filmerna på en annan dator. För då finns det risk att allt försvinner.
Ett alternativ är att gå in i System>Video>Library sen tar du clean library.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är det absolut. Har jag inte missförstått något har utvecklingen för xbox lagts ned till förmån för just PC (och såklart de andra plattformarna).
Jag kör förra versionen och är riktigt nöjd, blir att testa denna uppdateringen också!

Kanske blir att jag testar det nån gång eftersom det är freeware.

Skrivet av cokeman 1337:

Ja men inte om du skall köra Blu-ray 3D filmer då måste du fortfarande använda TMT 5 eller PWD. Jag har inte fått 3D att funka bra med XBMC.

Tack för den synpunkten. Jag gör mig ju inte av med TMT licensen, men XMBX kan vara ett alternativ speciellt ifall man vill installera på flera datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slobodan87:

Det är ytterst få filmer som bråkat för mig men ibland får man gå in och bygga en .nfo. Det gör jag även ibland för att koppla ihop filmer som hör ihop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slobodan87:

FUnkar skit de också faktiskt, verkar inte vara jätte många i tråden du länkade heller som är nöjda...Mina serietitlar är som följer:Family.Guy.S09E04.HDTV

Har du lagt det i en mapp som heter Family Guy som sedan har en undermapp som heter Season 9?
Den letar nämligen på första mappen som serie och sedan resten som säsonger. Har du lagt in att den ska använda rätt databas att leta på också så den inte försöker använda The Movie DB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Jag använder standarden att jag helst inte ändrar filnamnet när det är sådant att andra människor tycker att det är ett okej filnamn

Okay? Använder du XBMC standard så ska det fungera så troligen är det inte helt korrekt.

Skrivet av slobodan87:

Jag kan garantera att Ember funkar fin fint så länge man följer XBMC standarden för namn. När det gäller serier så ser mitt ut på föjande vis

Root (katalog som är delad till XBMC)
- Season1
-- folder.jpg
-- poster.jpg
-- my.Series.s01e01.me.avi
-- my.Series.s01e01.me.jpg
-- my.Series.s01e01.me.srt
-- my.Series.s01e01.me.nfo
-- my.Series.s01e02.me.avi
-- my.Series.s01e02.me.jpg
-- my.Series.s01e02.me.srt
-- my.Series.s01e02.me.nfo
-- my.Series.s01e03.me.avi
-- my.Series.s01e03.me.jpg
-- my.Series.s01e03.me.srt
-- my.Series.s01e03.me.nfo
- Season2
-- folder.jpg
-- poster.jpg
-- my.Series.s02e01.me.avi
-- my.Series.s02e01.me.jpg
-- my.Series.s02e01.me.srt
-- my.Series.s02e01.me.nfo
-- my.Series.s02e02.me.avi
-- my.Series.s02e02.me.jpg
-- my.Series.s02e02.me.srt
-- my.Series.s02e02.me.nfo
- fanart.jpg
- folder.jpg
- poster.jpg
- season-all.tbn
- tvshow.nfo

Detta fungerar perfekt på serier.

Visst finns det säkert de som inte gillar mjukvaran och det är väll därför det finns mängder att välja ifrån. Men jag tror också att det handlar väldigt mycket om ens struktur på filerna, tyvärr måste det följa 100%igt, annars fungerar det inte. Jag höll på i några veckor för att få rätt min mina filer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Okay? Använder du XBMC standard så ska det fungera så troligen är det inte helt korrekt.

Jag kan garantera att Ember funkar fin fint så länge man följer XBMC standarden för namn. När det gäller serier så ser mitt ut på föjande vis

Root (katalog som är delad till XBMC)
- Season1
-- folder.jpg
-- poster.jpg
-- my.Series.s01e01.me.avi
-- my.Series.s01e01.me.jpg
-- my.Series.s01e01.me.srt
-- my.Series.s01e01.me.nfo
-- my.Series.s01e02.me.avi
-- my.Series.s01e02.me.jpg
-- my.Series.s01e02.me.srt
-- my.Series.s01e02.me.nfo
-- my.Series.s01e03.me.avi
-- my.Series.s01e03.me.jpg
-- my.Series.s01e03.me.srt
-- my.Series.s01e03.me.nfo
- Season2
-- folder.jpg
-- poster.jpg
-- my.Series.s02e01.me.avi
-- my.Series.s02e01.me.jpg
-- my.Series.s02e01.me.srt
-- my.Series.s02e01.me.nfo
-- my.Series.s02e02.me.avi
-- my.Series.s02e02.me.jpg
-- my.Series.s02e02.me.srt
-- my.Series.s02e02.me.nfo
- fanart.jpg
- folder.jpg
- poster.jpg
- season-all.tbn
- tvshow.nfo

Detta fungerar perfekt på serier.

Visst finns det säkert de som inte gillar mjukvaran och det är väll därför det finns mängder att välja ifrån. Men jag tror också att det handlar väldigt mycket om ens struktur på filerna, tyvärr måste det följa 100%igt, annars fungerar det inte. Jag höll på i några veckor för att få rätt min mina filer.

Okej, känns lättare att bara spela upp direkt i typ vlc än att hålla på med allt sånt pill, tack för hjälpen i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Okej, känns lättare att bara spela upp direkt i typ vlc än att hålla på med allt sånt pill, tack för hjälpen i alla fall.

Ja, bryr man sig inte om att ha ett "library" i XBMC och inte häller bryr sig om det lilla extra som XBMC ger så är väll vlc en okay lösning. Men tänk på att VLC kräver ganska mycket mer än vad XBMC gör, kör jag VLC på min XMBC dator så laggar filmerna sjukt mycket medan XBMC kör dem utan problem.

Men generellt, har du den uppdelningen jag visade så ska XBMC kunna generera det mesta själv. Nackdelen som jag såg det var att all meta data och filmer blir sparat på XBMC enheten och vad händer då om den lägger ner? Då blir det en stort jobb att fixa igen om man fått manuellt mappa ett par st och kanske lagt in annan fanart o.s.v. Därför valde jag att spara meta datat i mitt share istället där filmerna ligger.

Watched flaggan verkar man dock bara kunna spara på XBMC enheten så det får man tyvärr sätta om enheten lägger ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Kanoners, utmärkt tajming nu när jag precis håller på att bygga ihop min htpc.

Ser fräscht och smidigt ut. Nu återstår bara vad man skall köra för system i grunden, Linux ligger bra till men ja har alla mina filmer och musik på NTFS formaterade diskar...

De flesta Linuxdistributioner har väl stöd för NTFS

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ja, bryr man sig inte om att ha ett "library" i XBMC och inte häller bryr sig om det lilla extra som XBMC ger så är väll vlc en okay lösning. Men tänk på att VLC kräver ganska mycket mer än vad XBMC gör, kör jag VLC på min XMBC dator så laggar filmerna sjukt mycket medan XBMC kör dem utan problem.

Men generellt, har du den uppdelningen jag visade så ska XBMC kunna generera det mesta själv. Nackdelen som jag såg det var att all meta data och filmer blir sparat på XBMC enheten och vad händer då om den lägger ner? Då blir det en stort jobb att fixa igen om man fått manuellt mappa ett par st och kanske lagt in annan fanart o.s.v. Därför valde jag att spara meta datat i mitt share istället där filmerna ligger.

Watched flaggan verkar man dock bara kunna spara på XBMC enheten så det får man tyvärr sätta om enheten lägger ner.

Aktiverar man hårdvaru accelaration ska de ju funka med vlc, orka hålla på och andra massa i filnamn och saker bara för att få omslag lixom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man uppdaterar från äldre version av Eden(2 versioner innan (Eden RC eller vad de kallades))?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Någon som vet hur man uppdaterar från äldre version av Eden(2 versioner innan (Eden RC eller vad de kallades))?

Det är väl bara att lägga den nya över den gamla.

Permalänk
Medlem

Ideer på så billig och strömsnål xbmc dator som möjligt? Raspberry Pi verkar inte riktigt fixa biffen. Är det fusion som gäller ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har ni problem med Library har ni nog gjort något fel, tror jag haft 1 eller 2 filmer som programmet hittat helt fel men det är 2st på kanske 1000st.

Har en mapp för Filmer, sen varje film rarad i en mapp som inte är omdöpt på något vis. Serier ligger i en mapp och en mapp för varje serie sen "s01" osv i den mappen.

Fungerar hur bra som helst och man få alltid automatiskt såfort man slår igång HTPCN. Har ni ändrat scraper? ändrat nån inställning? något måste ni göra Om ni laddar ner vilket ni självklart inte gör så döp inte om filerna eller mapparna.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är värt att uppgradera så att mitt spotify fortfarande funkar? För vill verkligen inte uppdatera och sen vänta så jag kan använda spotify igen :-/

Älskar xbmc, bästa jag laddat ner på myyycket länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD