Permalänk
Medlem

Windows aktivering!

Hejsan

Jag köpte nytt moderkort,nätagg,processor och minnen till min dator. Installerade allt utan problem, skulle sen starta upp datorn igen.

Då jag inte bytt hårddisk eller operativ system så ska de ju bara vara att starta upp och installera nya drivrutiner. Men när jag startar upp datorn igen
så vill den bestämt Aktivera Windows.. då pluggar jag i internet sladden men den vill inte hitta internet och hjälpa en för 5 öre.. Hur gör för att
komma förbi? Jag har provat köra i felsäkert men det hjälper inte windows stoppar mig direkt.. Jag kör gamla windows xp..

Dom här delarna har jag satt i den nu

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638945
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626704
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650276
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745088

Snälla hjälp! Håller på bli galen

Tacksam för svar!!!

Permalänk
Medlem

Är det en OEM dator? D.v.s köpte du din dator från början i affären?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Är det en äkta windows licens och ingen OEM?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Du skulle kanske ha gjort en ny installation, installera drivrutiner och sedan aktivera windows, troligen via telefon då din licens var knutna till bl a gamla moderkortet. (om det var en OEM)

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jo det är äkta Windows...

Permalänk
Medlem

formatera om datorn. byter du delar så kommer inte windows fungera som det ska utan omformatering. kan funka utan problem om man byter ram, hdd, nätagg, kanske även cpu men byter du moderkort så formatera direkt. att internet inte fungerar är inte så konstigt om det inte ens finns drivrutiner installerade till det nya moderkortets nätverksenhet... formatera om nu är det bästa. sen kan du aktivera via telefon.

oftast så att aktiveringen i windows är knuten till ett id som skapas av dina installerade delar om jag inte minns fel så den får spader om man byter ut delar.

Permalänk
Medlem

Du bör ominstallera Windows om moderkortet inte är likadant som det gamla och du kan även ladda hem drivrutinerna för nätverket som sitter på moderkortet GA-Z68AP-D3 (rev. 2.0) från denna sida (Realtek LAN Driver) http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4015#d...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Aha men hur gör jag nu om jag omformaterar? För jag har provat sätta i xp skivan vid start och valt i bios att den ska starta via skivan först..men den kommer ändå till aktiveringen? Om inget funkar kanske det hjälper med en ny hårddisk som jag sen startar med skivan i?

Permalänk
Medlem

borde bara vara att ställa in att starta från skiva och sen starta om datorn. borde komma upp en rad som ber dig trycka ner valfri tangent för att komma in i installationsprogrammet om jag inte missminner mig helt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

borde bara vara att ställa in att starta från skiva och sen starta om datorn. borde komma upp en rad som ber dig trycka ner valfri tangent för att komma in i installationsprogrammet om jag inte missminner mig helt nu.

Har provat det men den hoppar som över det och går till aktiveringen istället..

Permalänk
Medlem

Om du har ställt in CD/DVD läsaren som första boot enhet i BIOS och XP CD skivan inte bootar efter omstart av datorn så misstänker jag det är något fel på CD skivan eller på CD/DVD läsaren.

Om du har en annan dator så kan du prova XP CD skivan i den och om den fungerar på andra datorn så är det troligen något fel med CD/DVD läsaren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att skivan eller cd läsaren är trasig. Men däremot har jag börjat fundera om jag satt rätt i biosen att den ska köra skiva fröst. Jag ska kolla
det när jag kommer hem efter jobbet idag.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att eftersom du har 8GB minne kanske det är bättre om du kör en nyinstallation av W7 istället? (antar att du har W XP x86 som bara kan hantera cirka 3.5GB ram) köp då en x64 licens och boota om datorn så ska allt komma på plats! Du kan även dualboota om du så skulle vilja bara du har två hårddiskar eller två partitioner. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

jag börjar nog överväga ett ens börja kriga med den .. BLir nog att lämna in den. För om jag förstått det rätt så gör HPs "windows aktivering" att den på något sätt känner av eller döper delarna till något specielt. Då sen om man ska byta så måste man aktivera om på nytt för att den ska kunna registrera nya delar.. Då blir det nog att lämna in och köpa w7 till.. Undra va de kan kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

jag börjar nog överväga ett ens börja kriga med den .. BLir nog att lämna in den. För om jag förstått det rätt så gör HPs "windows aktivering" att den på något sätt känner av eller döper delarna till något specielt. Då sen om man ska byta så måste man aktivera om på nytt för att den ska kunna registrera nya delar.. Då blir det nog att lämna in och köpa w7 till.. Undra va de kan kosta?

En tusenlapp.

Permalänk
Medlem

då blir det nog så!