Permalänk
Medlem

Mycket beror naturligtvis på vilka högtalare man använder också. Själv så har jag för tillfället ett par B&W Signature 805 men har planer på att skaffa ett par 800 i stället. De har ganska komplicerade delningsfilter och kräver en hel del effekt för att komma till sin fulla rätt, speciellt om man vill kunna spela på koncertnivårer. Troligtvis så blir det en eller 2 st 208 som kommer få driva dessa. Med två st kommer man ha så mycket effekt att stegen aldrig kommer behöva använda sin höga spänningsmatning vilket är en fördel då distorsionen blir lägre. Måste bara lyckas hitta 2 st 208 i perfekt skick

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver normalt sett en förstärkare som kan ge runt 1KW peak för att klara att driva en högtalare utan att det ska bli dynamisk kompression, dvs det brukar innebära minst 300W rms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att jag med mina nästa högtalare kommer att behöva mer än 40-50W för att spela så högt jag vill... Med 98dB känslighet så har jag svårt att tro att någon kommer behöva flera hundratals watt i ett normalt rum/hus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bullshit att man skulle behöva så mycket effekt att få helt "lossless" ljud ut ur högtalarna.

Det som vanligtvis händer är att strömförsörjningen inte hänger med. Dvs att den sekundera kapacitansen hos kapacitatorbanken inte klarar av att mata transistorerna med ström under transienter, främst för att de hinner tömmas innan de blir påfyllda igen då vårat elnät växlar så långsamt. På SMPS är detta inte ett lika stort problem eftersom de arbetar med flera kHz i omvandlingen och de sekundera kapacitorerna blir snabbt uppfyllda.

Det är därför många upplever SMPS överlägsta till basåtergivning.

Detta i sin tur har inte ett skit med effekt att göra utan endast strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

kapacitatorbanken

Kondensator är ordet vi brukar använda på svenska. Alltså kondensatorbanken

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Bullshit att man skulle behöva så mycket effekt att få helt "lossless" ljud ut ur högtalarna.

Det som vanligtvis händer är att strömförsörjningen inte hänger med. Dvs att den sekundera kapacitansen hos kapacitatorbanken inte klarar av att mata transistorerna med ström under transienter, främst för att de hinner tömmas innan de blir påfyllda igen då vårat elnät växlar så långsamt. På SMPS är detta inte ett lika stort problem eftersom de arbetar med flera kHz i omvandlingen och de sekundera kapacitorerna blir snabbt uppfyllda.

Det är därför många upplever SMPS överlägsta till basåtergivning.

Detta i sin tur har inte ett skit med effekt att göra utan endast strömförsörjning.

Är det verkligen så? Eftersom musik kan ha frekvensen 20000Hz så måste det bli totalfail där eller? När decapitatorbanken bara kan ladda med 50Hz?
Jag trodde kondensatorerna matades med likström jag eftersom dom släpper igenom växelström, är det någon som vet hur det fungerar?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Jag trodde en Watt var en Watt och har du dynamik X så behöver du Y antal Watt för att det inte skulle bli komprimerat. Oavsett kondensatorbanker. Eller?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

decapitatorbanken

Halshuggarbanken?
Decapitate = halshugga

Är det ordet "kondensatorbanken" du är ute efter? Snälla, när ni babblar om hifi så använda gärna rätt termen för att inte förvilla nybörjare...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

hifi? Det här är korrekt audiofiliska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Är det verkligen så? Eftersom musik kan ha frekvensen 20000Hz så måste det bli totalfail där eller? När decapitatorbanken bara kan ladda med 50Hz?
Jag trodde kondensatorerna matades med likström jag eftersom dom släpper igenom växelström, är det någon som vet hur det fungerar?

Ja det sitter en likriktarbrygga efter transformatorn

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

hifi? Det här är korrekt audiofiliska.

Snarare väldigt ful svengelska som, enligt mig, indikerar brist på kunskap inom ämnet...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Snarare väldigt ful svengelska som, enligt mig, indikerar brist på kunskap inom ämnet...

Ja så kan det vara ibland.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Glättningskondensatorerna matas med pulserande likspänning, det är deras funktion att se till att det blir en jämn likspänning genom att vara tröga och lagra energi.

Switchade nätdelar arbetar med högre frekvens än nätfrekvensen och då ökar framförallt transformatorernas verkningsgrad och man kan då gör dem mindre, pulståget som kommer till glättningen ökar också i frekvens och man kan då minska kondensatorernas storlek.
Man kan dessutom använda flera fasförskjutna kretsar så att det pulserar ännu tätare, då blir ut spänningens rippel ännu mindre, och det känner ni nog igen från div datordelar, (antal faser som strömförsörjningen jobbar med.)
Om man gör en 3 fasmatning så blir det så här, pulståget är redan utan glättning väldigt mycket närmare en jämn likspännnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kondensator är ordet vi brukar använda på svenska. Alltså kondensatorbanken

Ibland hänger inte huvudet med

Ja, kondensatorbanken laddas med likström, den är dock pulserande eftersom dioderna "klipper av" sinusvågen i växelströmmen.

bigmac pro: Jämför det med en internetuppkoppling där watt=hastighet och transientrespons=svarstid och antag att du vill spela. Det kvittar nästan vilken hastighet (effekt) du har, bara den räcker till för ändamålet. Däremot är svarstiden (transientrespons) väldigt viktig för att få ett bra flyt i spelet.

Permalänk

]Ja där ser ni, decapitatorerna decapiterar vågformen

Här har ni en riktig decapitator, men punish-knapp och allt preset: melted triode..

Om man vill få minsta möjliga rippel från en linjär icke pwm nätdel hur ska den vara konstruerad då? Principen liksom.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Om man vill få minsta möjliga rippel från en linjär icke pwm nätdel hur ska den vara konstruerad då? Principen liksom.

Bra dimensionerad glättning, alltså INTE så stor som möjligt och sedan stabilisering i ett eller flera steg beroende på vilka krav man har, man får räkna/simulera vad som behövs för den prestanda man vill uppnå, det är svårt att hitta rätt nivå, men att göra det bättre än det tekniskt sett behövs kostar bara pengar i onödan och sänker dessutom verkningsgraden på nätdelen, det är i princip ingen skillnad mot switchade nätdelar, man stabbar dem på samma sätt och de kan tom vara lite svårare att få bra eftersom det ofta finns en del hf skräp som läcker över och kanske behöver filtreras bort, speciellt om det är för audiobruk.
Switchade nätdelar brukar vara rätt känsliga på skärmningen för att inte störa närliggande kretsar, datorer och digitala slutsteg brukar ge tydliga stör-signaturer som man tex kan höra om man tar en vanlig radio och lyssnar/kanalsöker när datorn/slutsteget är på och sedan gör om det med dem avstängda, man kan även göra om testet och växla mellan jordat och ojordat uttag, skillnaderna brukar vara rätt tydliga.
Radion är inget "bra" instrument, men många har en sån o kan enkelt testa själv, men har man riktiga instrument så kan man se skräpet tydligt med ett oscilloskop eller spektrumanalysator.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bra dimensionerad glättning, alltså INTE så stor som möjligt och sedan stabilisering i ett eller flera steg beroende på vilka krav man har, man får räkna/simulera vad som behövs för den prestanda man vill uppnå, det är svårt att hitta rätt nivå, men att göra det bättre än det tekniskt sett behövs kostar bara pengar i onödan och sänker dessutom verkningsgraden på nätdelen, det är i princip ingen skillnad mot switchade nätdelar, man stabbar dem på samma sätt och de kan tom vara lite svårare att få bra eftersom det ofta finns en del hf skräp som läcker över och kanske behöver filtreras bort, speciellt om det är för audiobruk.
Switchade nätdelar brukar vara rätt känsliga på skärmningen för att inte störa närliggande kretsar, datorer och digitala slutsteg brukar ge tydliga stör-signaturer som man tex kan höra om man tar en vanlig radio och lyssnar/kanalsöker när datorn/slutsteget är på och sedan gör om det med dem avstängda, man kan även göra om testet och växla mellan jordat och ojordat uttag, skillnaderna brukar vara rätt tydliga.
Radion är inget "bra" instrument, men många har en sån o kan enkelt testa själv, men har man riktiga instrument så kan man se skräpet tydligt med ett oscilloskop eller spektrumanalysator.

Ja jag har sett störningarna man kan få med pwm-nätdelar. Jag har sett ca 35-40dB störningar över det andra brusgolvet på vissa highgain stärkare till mickar och sånt.

Visa signatur