Trött på detta thomson nu! Köpråd nyta grejor.

Permalänk
Medlem

Trött på detta thomson nu! Köpråd nyta grejor.

Tjena!

Har adsl via tele2 8mbit och av dom så får man ju en jäkla Thomson router/modem och det krånglar som bara den! Den kan starta om sig själv och sedan inte släppa fram internet på flera timma samt att portar inte går att öppna. Så nu tänker jag köpa ny utrustning!
Skall jag ha ett kombinerat modem/router eller skall jag ha ett löst modem och en lös router?
Vilket blir bäst i längden?
Vill gärna inte lägga en förmögenhet på detta men kanske en tusing om det räcker?

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Har du enbart internet heller har du iptv och,heller iptele med?
Har du enbart internet så kan du köpa i stort sett vilken adsl modem,router du vill.
Men har du iptv,iptele så är jag inte säker hos telia så behöver man ju en router med "rätt" firmware installerad för att ip,tele,tv ska funka och även att telia ändrar sin kundprofil från smart till tilgin (som är iptele boxen).
Sen behöver du då även en box för iptele om du har det.

Men som sagt jag vet inte exakt hur tele2 har det med ip,tv,tele, men jag vet att har du bara internet så funkar vilken adsl modem,router som helst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jo jag har bara internet via dom.
Har du tips på någon bra router för jag kan inget dom sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=387#rparams=l=s85948626
Tex någon av zyxxel,linksys,netgear tp-link har jag endast provat en router av och den funkar sådär (det finns många sämre med andra ord) och en del får ju tp-link att funka bra så det kan vara ett till alternativ.

Ett märke du INTE ska ta är d-link dom har jag stora erfarenheter av (och i stort sett endast dåliga).
Jag och min bror har varsin dlink router dir-655 med hårdvaru verision A4 (mad andra ord ska dom vara identiska).

Min router funkar kanon med firmware 1,30EU men med 1,31EU så funkar den knappt alls tex så är hastigheten i mitt hemma närverk då nere på typ 10kb/s och att öppna google.se tar 3-4 försök och minst en minut (aftonbladet är helt omöjligt jag gav upp efter 40-50 gånger).
Min brors router är helt enkelt tvärtom den fungerar med FW 1,30EU som min gör med 1,31EU men den funkar däremot bra med 1,31EU dock så är den inte lika stabil som min.
Jag kan köra min i månader utan att starta om min bror behöver starta om 1-2 gånger i månaden (dvs starta om när man inte kommer ut på nätet) och det är jag som laddar upp,ner mest av oss samt streamar till en popcorn c-200 och ett nätverk med 3 datorer och han har bara en dator och laddar upp,ner typ 1/20 del av vad jag gör.

Så som du ser så har dlink STORA problem och en del kan inte få sin router att fungera alls det spelar ingen roll vilken FW dom provar andra kan köra alla FW och det funkar bra.
Och det är INTE bara 655 som har dessa bekymmer utan det är i stort sett ALLA d-links routrar för privatpersoner (dvs dom billiga) för dom skiter fullständigt i dom däremot så är deras företags serier betydligt bättre men då är det många tusen lappar vi talar om.

Dom andra märkena vet jag inget alls om.

Tittar du på den här länken så är det routrar som är lanserade från 2010 (den övre så är det från 2004 vilket dom flesta av dom är).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=387#rparams=l=s85949254
Så mitt förslag är att köpa en som är förhållandevis nyutvecklad då den då har mer minne och betydligt snabbare processor och är med andra ord betydligt snabbare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!