CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination
Överklocka i7 930 tips/råd tack!
Visa signatur
Hej!
Kan börja med säga helt ny på överklockning men bygger mina egna datorer osv så är inte helt borta
Men brukar oftast köpa mig till bra prestanda ist för överklocka dock skulle jag vilja testa lite nu inför ivy bridge osv så kanske man blir
en erfarenhet rikare. Behöver lite hjälp och komma igång och kanske en snabbguide. Jag är inte ute efter slå rekord utan bara dra upp den lite snabbare.
Lite frågor:
Är det olika sätta att överklocka beroende på moderkort?
Är det enkelt och pilla med?
Risker?
lite info om min dator:
Processor: Intel Core i7 CPU 930 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Minne: Corsair Dominator minne 8 GB : 4 x 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3
High-performance 4GB Dominator kit for dual channel systems, 1600MHz, 7-8-7-20, 1.65V
moderkort: Asus P6T SE
GFX: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
HDD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
Har stor öppen burk med mycket kylning, 6st noctua fläktar i chassit.
Samt processorkylaren från noctua http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496004
Hej!
Kan börja med säga helt ny på överklockning men bygger mina egna datorer osv så är inte helt borta
Men brukar oftast köpa mig till bra prestanda ist för överklocka dock skulle jag vilja testa lite nu inför ivy bridge osv så kanske man blir
en erfarenhet rikare. Behöver lite hjälp och komma igång och kanske en snabbguide. Jag är inte ute efter slå rekord utan bara dra upp den lite snabbare.
Lite frågor:
Är det olika sätta att överklocka beroende på moderkort?
Är det enkelt och pilla med?
Risker?
lite info om min dator:
Processor: Intel Core i7 CPU 930 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Minne: Corsair Dominator minne 8 GB : 4 x 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3
High-performance 4GB Dominator kit for dual channel systems, 1600MHz, 7-8-7-20, 1.65V
moderkort: Asus P6T SE
GFX: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
HDD: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
Har stor öppen burk med mycket kylning, 6st noctua fläktar i chassit.
Samt processorkylaren från noctua http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496004
Hejsan
Jag kör med samma processor som dig och om du inte ska överklocka till maximum så behöver du nog inte göra några andra ändringar än att höja på multipern i bios. Du borde kunna nå 3,6~3,8 utan problem kanske även ~4,0Ghz med lite tur. Jag själv fick lov att ändra lite på vissa värden i bios för att nå 4,0Ghz men det är rock solid i den hastigheten. Du kanske vill veta några grader och min kör då i 30-32 idle och max load på 70-72 grader. Kör med en kylaren Scytech Mugen-2. Om du kör med orginalkylaren så kan du behöva byta kylare för att nå 3,7~4,0Ghz men om orginalkylaren används så borde du kunna nå 3,4~3,7Ghz beroende på datorlådans luftflöde.
CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination
Copyright © 1999–2024 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.