Permalänk
Medlem

Amazon EC2 + FAH = ???

Hej!

Är det någon som testat att vika lite på de servrar som Amazon hyr ut i Amazon Elastic Compute Cloud? Det står att man bara betalar för den datorkraft man använder (ursäkta den oproffsiga uttrycket). Och man får gratis 750 timmar på en liten windows och en liten linux server per månad i ett år. Och enligt mina avancerade beräkningar så är 750 timmar per månad inte mindre än hela månaden! Man får lite gratis data överföring och sånt också, men jag har inte orkat tänka ut ifall det är tillräckligt för folding, eller om man överskrider beloppen. Jag tror att även om man går över så är det inte så dyrt. Det finns en liten kalkylator man kan leka med på deras hemsida.

Det skulle hur som helst vara kul att veta ifall det finns två små servrar borta i USA som bara väntar på att jag ska börja använda dom, även om det skulle gå långsamt. Gratisvarianten är lite snål. Den ger "upp till" två beräkningsenheter, där en motsvarar en 2007 Xeon processor. Så man får inte den prestandan konstant.

info:

Priser: http://aws.amazon.com/ec2/#pricing
Hårdvara: http://aws.amazon.com/ec2/instance-types/

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Nu har jag loggat in via remote desktop eller vad det heter. So far so good! Börjar med att testa på windows. Blir lite mycket att försöka lära sig linux samtidigt som jag pysslar med detta!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JayDee:

Nu har jag loggat in via remote desktop eller vad det heter. So far so good! Börjar med att testa på windows. Blir lite mycket att försöka lära sig linux samtidigt som jag pysslar med detta!

låter nice!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

låter nice!

Det var rätt kul! Väldigt smidigt, men det verkar gå väldigt långsamt. Bara en kärna fick man... Vi får se om den skrapat ihop nått till imorgon. Och så måste jag hitta var det står hur mycket jag måste betala!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senaste uppdatering: Håller mig stabilt på 27 PPD...

Min laptop är ca 200 ggr snabbare... Undrar vad de tänk att man ska använda den där instansen till! MS-röj kanske...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väll den att använder du dina två kärnor så används dubbelt så mycket tid, så då får du 375 gratis timmar per månad istället, osv. Nu har jag inte läst någonting om tjänsten men jag tycker det verkar logiskt att det fungerar så Man får väll det man betalar för om inte annat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tror att poängen med den tjänsten är först och främst lagring. "Default" verkar motsvara en gammal netbook med 160 Gb lagringskapacitet och en virtuell kärna.
"High-CPU Extra Large Instance" ger tillgång till 8 virtuella kärnor, om jag förstår det rätt, det är fortfarande inte bra nog för att köra BigAdv. Det alternativet ger tillgång till 1,7 TB lagringsutrymme i molnet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Denna ska man välja: Cluster Compute Eight Extra Large Instance

Här är en till som testat att folda på Amazons grejor (gick inte snabbt för han heller): http://www.overclock.net/t/1221011/folding-for-free-on-amazon...

Dessa cloud computing faller på priset (om man använder dom till folding) och att CPU prestandan varierar kraftigt. Jag har testat HPCS och ipeer ECS, och på båda kan PPD/TPF hoppa upp och ner rätt mycket, det handlar även om att man skall ha lite tur med vilket fysiskt maskin man hamnar på då dessa ju är virtuella maskiner som delar på fysiska resurser med anda virtuella maskiner.

En "foldingmaskin" (12 vCPUs, minimalt med allt annat) hos ipeer t.ex. kostar drygt 1000kr i månaden och ger maximalt ~38-40k PPD@SMP, ungefär samma som en dedikerad 2600K kan få och den kostar inte 1000kr i månaden att driva (om man inte har sjukt dyr el), den kostar visserligen i inköp men det är relativt snabbt intjänat. Men problemet är att ditt cloud kan ha oturen att hamna bredvid en annan virtuell som också används hårt, jag låg oftast på ~20k på min ipeer (hamnade mest troligvis på samma maksin som en annan foldare).

Så länge det är gratis så är det ju egentligen inga problem, bara man får igång den men med dagens priser och prestanda funkar dom inte som foldingmaskiner.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Såg inte att det kommit svar här. Har nu stängt ner programmen, eftersom jag inte riktigt hade koll på kostnaden och för att det gick så långsamt såklart. Men användnings-statistiken har uppdaterats, och det har inte kostat något ännu. Folding gick hur som helst så långsamt att det inte kändes värt, men jag kanske drar igång igen eftersom det är mer än inget. Annars kan man ju använda den istället för dropbox, om man vill sticka ut lite.

Visa signatur