Jag har sabbat registret

Permalänk
Medlem

Jag har sabbat registret

Min cd/dvd-brännare "försvann". Enligt trådar skulle borttagning av "upper filter och lower filter" på ett visst ställe lösa det. Problemet är att jag raderade fel grej. Jag vet vilken, så hur tusan återställer jag den? Datorn går inte att starta eller reparera. Kan jag från en annan win7-installation kopiera den och lägga in den manuellt i mitt eget register? Kommer det att fungera? Formatering är sista utvägen, och ska helst undvikas.
Länk till lösningen på det ursprungliga problemet:http://forums.driverguide.com/showthread.php?t=21669&page=4
Det jag felaktigt tog bort är upper filter i 4D36E967...
Kan jag på något sätt ersätta själva registret mot en gammal backup-fil jag hittade? Kan jag alltså koppla in disken i annan dator och fixa det här via utforskaren?

Ändrad rubrik
Permalänk
Medlem

Testa om du kan köra reparation ifrån Windows bootup genom att boota fån windows skivan tex. Windows 7 är mycket bättre på att reparera sig själv jämfört med XP.

btw din länk hänvisar till Windows XP? Du kör väl Windows 7?
Vad är ditt grund problem egentligen?

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Datorn startar med skivan, men kan inte reparera med den. Det saknas drivrutiner till dvd-läsaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Boota från usb?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Boota från usb?

Kopiera win7-skivan till ett usb?

Permalänk
Medlem

Yes, borde väl fungera om man gör tex bootbar usb minne. Dock kan jag nada om det så någon annan får förklara

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av penke62:

Datorn startar med skivan, men kan inte reparera med den. Det saknas drivrutiner till dvd-läsaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Måste vara något annat problem med din läsare...du skall inte behöva några drivrutiner för optisk läsare det laddar windows...
Hur skulle du annars kunna installera windows (nyinstallation) på tom hårddisk?

Kolla så att din DVD-läsare är rätt inkopplad...är det SATA eller IDE?
Du nämnde att din DVD försvann...har den funkar innan då? Har du gjort något i datorn och sedan försvann DVDn?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

det finne ett pogram som fixar allt sätter skivan i en dator som funkar laddar ner Windows 7 USB/DVD Download Tool läk stå sist..
sedan installerar du pogramet och öppnar det som administratör...

länk till Windows 7 USB/DVD Download Tool: http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

@ Castro: felet är ju inte läsaren. Felet är att jag har plockat bort en fil från registret som läsaren behöver.

Permalänk
Skrivet av penke62:

@ Castro: felet är ju inte läsaren. Felet är att jag har plockat bort en fil från registret som läsaren behöver.

registret finns på Hårddisken...hur tror du man kan installera ifrån läsaren när man gör en nyinstallation när hårddisken är tom (formatterad) och inte har något register?
Är läsaren hel och rätt installerad så hittas den när du sätter i Win7 skivan...skivan laddar drivare till läsaren...
Kommer du in i Bios...kan du se läsaren där?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Just för att registret inte talar om att läsaren är kass, som det gör nu. Om jag formaterar disken fungerar det säkert, men det vill jag undvika.

Permalänk
Skrivet av penke62:

Just för att registret inte talar om att läsaren är kass, som det gör nu. Om jag formaterar disken fungerar det säkert, men det vill jag undvika.

Ok gör vad du vill du vet ju allt redan...over and out!

Bara för din info...när du sätter i Win7 skivan så bootar du från skivan...skivan laddar drivrutiner till läsare...den bootar inte från hårddisken så varför skulle då en saknad registerfil som ligger på hårddisken påverka om läsaren skall starta... förklara det för mig? Din läsare är antingen felinkopplad eller så har någon kabel lossnat eller så är den sönder...kolla det först!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag kan bara konstatera att med disken kopplad i en dator där läsaren fungerar, där går det inte. Felmeddelande är att drivrutin saknas. Detta torde komma från den befintliga installationen, inte från skivan. För övrigt anser jag mig inte alls kunna eller veta allt, det är därför jag ber om hjälp.

Permalänk
Skrivet av penke62:

Jag kan bara konstatera att med disken kopplad i en dator där läsaren fungerar, där går det inte. Felmeddelande är att drivrutin saknas. Detta torde komma från den befintliga installationen, inte från skivan. För övrigt anser jag mig inte alls kunna eller veta allt, det är därför jag ber om hjälp.

Men du kan inte flytta en hårdisk med en installation av OS till en annan dator och förvänta dig att den datorn med annan maskinvara skall boota med den disken...funkar inte så...tyvärr:)

innan vi gör något mer...speca vad du har för maskinvara...vilket operativsystem samt om din läsare är IDE eller SATA.
När jag vet detta kan vi gå vidare...ok?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

det finne ett pogram som fixar allt sätter skivan i en dator som funkar laddar ner Windows 7 USB/DVD Download Tool läk stå sist..
sedan installerar du pogramet och öppnar det som administratör...

länk till Windows 7 USB/DVD Download Tool: http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000...

Gör nu en bootbar USB som tkoop1 skrev. hur enkelt som helst!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Datorn startar med skivan, men kan inte reparera med den. Det saknas drivrutiner till dvd-läsaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Du påstår alltså att först så kan datorn läsa skivan, och sen helt plötsligt så "glömmer den bort" att det finns en dvd-läsare?
Mer sannolikt att det är något fel på läsaren/skivan än något annat.

Det är inte som så att det är drivrutin för din hårddisk (kontrollerkort) som saknas i installationen?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk

Fidel Castro har helt rätt, det måste vara fel på din optiska läsare (antingen HW eller inkopplingen av den) eller själva skivan om det inte funkar att boota på windows installationsskivan.

Vad som finns på hårddisken (Windows med hel eller skadad registerdatabas) är ganska ovidkommande i denna situation. Om den optiska läsaren är fungerande och korrekt inkopplad så kommer en hel och givetvis fungerande Windows-installationsskiva att starta upp korrekt! Och detta oavsett om registerdatabasen är hel, trasig eller inte finns alls på hårddisken!

Den enda valida situation jag kan tänka mig där du under bootsekvensen i från windows installationskivan får meddelandet att den inte hittar drivrutiner är ifall exempelvis hårddisken är ansluten via ett kontrollerkort som är av väldigt ny eller obskyr modell så att det inte finns valida drivrutiner på Windows installationskivan. (Då finns det troligen sådana att ladda hem ifrån kontrollerkortets tillverkares hemsida och det går att "stoppa in dem" med hjälp av F6 under bootsekvensen.)

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av freeAppz:

Gör nu en bootbar USB som tkoop1 skrev. hur enkelt som helst!

Jag är osäker om han ens har Win7...i första post länkar han en guide som gäller winXP...

Kan ju vara så att han har WinXP och då behöver ladda SATA-drivare via diskett genom att trycka F6...detta skall han ju inte behöva göra i Win7...?!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag provar med att byta läsare när jag kommit hem.
Km, det är Windows7 även om guiden pekar på xp.
Det är inte min mening att verka arrogant, jag ber om ursäkt för det.

Permalänk
Skrivet av penke62:

Jag provar med att byta läsare när jag kommit hem.
Km, det är Windows7 även om guiden pekar på xp.
Det är inte min mening att verka arrogant, jag ber om ursäkt för det.

Helt ok! Prova byta läsare...Lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju boota från skivan för i det läget används inte drivrutinerna från OS:et!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:
Skrivet av penke62:

Jag provar med att byta läsare när jag kommit hem.
Km, det är Windows7 även om guiden pekar på xp.
Det är inte min mening att verka arrogant, jag ber om ursäkt för det.

Jag jobbar som tekniker med rätt mycket felsökning och Fidel Castro har rätt i sak, men jag vill även passa på att dela med mig av en egen erfarenhet! Jag fick in en laptop på jobbet med exakt samma problem som TS beskriver (dock XP som OS), med skiva så frågade datorn efter en drivrutin till CD/DVD-läsare vid försök till boot från densamma. Min första tanke var samma som tidigare nämnts i tråden att läsaren var kass, tog en annan fungerande läsare från en likadan dator och satte i men problemet kvarstod!

Googlade lite och hittade några som råkat ut för samma sak men ingen hade fått någon förklaring på vad det berodde på. Kände att jag inte kunde bränna så mycket tid i felsökning och provade därför med en USB-dvd som gick utmärkt att boota ifrån. Det underliga var att efter allt var ordnat med datorn så fungerade den ursprungliga läsaren utmärkt att boota ifrån. Läsning och skrivning fungerade också bra i OS, så jag har gått och retat mig lite på att jag aldrig dök ner lite djupare i frågan. Kontentan är att det inte är någon omöjlighet att detta händer även med en läsare som av allt att dömma faktiskt fungerar även om det rent teoretisk inte borde vara så. Kvar ligger lite funderingar på om moderkortet fått en tillfällig släng av alzheimers, vilket jag aldrig lär få veta.

Lycka till med problemlösningen!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Jag jobbar som tekniker med rätt mycket felsökning och Fidel Castro har rätt i sak, men jag vill även passa på att dela med mig av en egen erfarenhet! Jag fick in en laptop på jobbet med exakt samma problem som TS beskriver (dock XP som OS), med skiva så frågade datorn efter en drivrutin till CD/DVD-läsare vid försök till boot från densamma. Min första tanke var samma som tidigare nämnts i tråden att läsaren var kass, tog en annan fungerande läsare från en likadan dator och satte i men problemet kvarstod!

Googlade lite och hittade några som råkat ut för samma sak men ingen hade fått någon förklaring på vad det berodde på. Kände att jag inte kunde bränna så mycket tid i felsökning och provade därför med en USB-dvd som gick utmärkt att boota ifrån. Det underliga var att efter allt var ordnat med datorn så fungerade den ursprungliga läsaren utmärkt att boota ifrån. Läsning och skrivning fungerade också bra i OS, så jag har gått och retat mig lite på att jag aldrig dök ner lite djupare i frågan. Kontentan är att det inte är någon omöjlighet att detta händer även med en läsare som av allt att dömma faktiskt fungerar även om det rent teoretisk inte borde vara så. Kvar ligger lite funderingar på om moderkortet fått en tillfällig släng av alzheimers, vilket jag aldrig lär få veta.

Lycka till med problemlösningen!

Intressant! Bra att du delade med dig...tyvärr hade jag nog gjort som du...försökt komma runt problemet istället för att gräva ned mig i det...:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Intressant! Bra att du delade med dig...tyvärr hade jag nog gjort som du...försökt komma runt problemet istället för att gräva ned mig i det...:)

Privat försöker jag nog i det längsta att lösa problematik för jag vill förstå och veta, på jobbet får man helt enkelt prioritera efter tid! Ibland får man därför lite lösa trådar som man aldrig egentligen kan reda ut i efterhand, sen gnager skiten i bakhuvudet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med en annan läsare, och det är precis samma problem fortfarande. Återstår att gå på usb-linjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Jag känner att jag behöver få veta vad det är du tycker är roande.

Permalänk
Hedersmedlem

hej ja jag har haft samma problem men när jag installerade om windows funkade det försökte ta bort samma filer som du men gjorde fel så fick jag blåskärm och den starta ej upp windows men då fick jag låna mammas dator och köra in skivan på usb
fick instalera om windows men hade filer jag behövde spara så jag formaterade ej bara instalerade windows det funka sedan tog jag alla mina viktiga filer och la dom på en annan hdd, sedan så formaterade jag datorn och instalerade om det och sedan dess har min dvd funkat, jag har samma i nu som när jag tog bort filerna...

hoppas det löser sig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av penke62:

Jag har testat med en annan läsare, och det är precis samma problem fortfarande. Återstår att gå på usb-linjen.

Testat olika Satakontakter, för det kan vara så att vissa är mer avsedda för DVD-spelare än andra, typ 4-6:an + att det fimnns inställningar i bios att bar köra dessa i IDE läge (port4-6). Finns bla i Gigabytes fall.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat olika Satakontakter, för det kan vara så att vissa är mer avsedda för DVD-spelare än andra, typ 4-6:an + att det fimnns inställningar i bios att bar köra dessa i IDE läge (port4-6). Finns bla i Gigabytes fall.

Har provat både sata och ide.

Permalänk
Medlem

Laddade ner Imgburn och gjorde en iso fil. Den godkändes inte som giltig av Copy-programmet. Man kan bli trött för mindre...