Permalänk
Medlem

Router utan internetuppkoppling?

Hallå hallå!

Har en ganska udda och antagligen dum fråga, men är det möjligt att ansluta en router utan internetuppkoppling till ett hemnätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Hallå hallå!

Har en ganska udda och antagligen dum fråga, men är det möjligt att ansluta en router utan internetuppkoppling till ett hemnätverk?

Ja, borde inte vara något större problem om du inte blir tvingad vid installtionen...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ja! då skapar man bara ett internt nätverk...

Permalänk
Medlem

Så klart, men vad har du tänkt göra ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Ja det kan du göra. Men ifall du bara ska dela filer så hade jag rekomenderat en switch bara eftersom att ni inte behöver ip-adresser ifall ni inte ska ansluta till internetet. (kan ha fel för mig nu men tror det är så). Det är för det mesta en bättre hastighet mellan datorerna då och bättre responstid. Detta är självklart från sak till sak men generellt sätt så.

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag inte helt ute och cyklar då

Tanken var att jag skulle använda en gammal router som åtkomstpunkt för min Xbox som står i ett annat rum. Alltså jag kopplar in Xboxen med internetkabel i routern (som inte är ansluten till internet) och kommer på så sätt åt den anslutning som min bredbandsrouter skickar ut i resten av huset...

Permalänk
Medlem

Meshing/bridging är en ganska avancerad funktion, och billiga routers har sällan stöd för det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Ja det kan du göra. Men ifall du bara ska dela filer så hade jag rekomenderat en switch bara eftersom att ni inte behöver ip-adresser ifall ni inte ska ansluta till internetet. (kan ha fel för mig nu men tror det är så). Det är för det mesta en bättre hastighet mellan datorerna då och bättre responstid. Detta är självklart från sak till sak men generellt sätt så.

Nej min vän, där har du väldigt fel
IP-adressen fungerar precis som din bostadsadress om du vill skicka ett fysiskt brev/paket, har du inte fyllt i mottagarens adress kommer inte paketet fram. Detta gäller oavsett om paketet skickas internt på ditt nätverk (eller via internpost på ett företag) eller externt till en annan enhet ansluten till internet (till en kompis i en annan stad).
Alla hemroutrar idag har dessutom en inbyggd switch på "insidan" vilken ger precis samma funktionalitet som en vanlig dumswitch för hemmabruk gör. Köper du en router med 100mbit-interface så får du 100mbit, köper du en router med 1Gbit-interface får du gbit-hastighet.
-MEN- om du kopplar in windowsdatorer i ett nät som saknar DHCP-server (dvs en server som delar ut ip-adresser) utan att ha angett en IP-adress statiskt så kommer windowsburken att ta en ip-adress i nätet 169.254.0.0-169.254.255.254 automatiskt, men detta gäller generellt bara windowsdatorer, jag har ingen aning om hur en xbox beter sig så jag kan inget lova gällande den. Använd istället ett riktigt nätverk med dhcp-server och hela konkarongen så får du bättre funktion overall!

Skrivet av Deemlin:

Okej, då är jag inte helt ute och cyklar då

Tanken var att jag skulle använda en gammal router som åtkomstpunkt för min Xbox som står i ett annat rum. Alltså jag kopplar in Xboxen med internetkabel i routern (som inte är ansluten till internet) och kommer på så sätt åt den anslutning som min bredbandsrouter skickar ut i resten av huset...

Det går aldeles utmärkt att göra och kan göras med i princip vilken hemmarouter med trådlös funktion som helst eftersom dem har bryggor mellan switchblocket och sitt trådlösa interface.
Du behöver göra följande:
1: Undersök vilket IP-nät som används av din befintliga router (cmd i kör, skriv ipconfig och leta upp "Anslutning till Lokalt Nätverk", är oftast 192.168.0.X eller 192.168.1.X). Notera den adress som används av din router, den står listad som "Gateway" och vilken nätmask som används.
2: Ange en annan adress i detta nät som "LAN-adress" på din gamla router, om din befintliga använder ex. 192.168.1.1 så skulle jag satt 192.168.1.2 på din gamla och samma nätmask som den befintliga.
3: Sätt nu upp det trådlösa nätet med den bästa krypteringen som stöds, i preferensordning: WPA2>WPA>WEP och anslut sedan din krysslåda till nätet

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Det går aldeles utmärkt att göra och kan göras med i princip vilken hemmarouter med trådlös funktion som helst eftersom dem har bryggor mellan switchblocket och sitt trådlösa interface.
Du behöver göra följande:
1: Undersök vilket IP-nät som används av din befintliga router (cmd i kör, skriv ipconfig och leta upp "Anslutning till Lokalt Nätverk", är oftast 192.168.0.X eller 192.168.1.X). Notera den adress som används av din router, den står listad som "Gateway" och vilken nätmask som används.
2: Ange en annan adress i detta nät som "LAN-adress" på din gamla router, om din befintliga använder ex. 192.168.1.1 så skulle jag satt 192.168.1.2 på din gamla och samma nätmask som den befintliga.
3: Sätt nu upp det trådlösa nätet med den bästa krypteringen som stöds, i preferensordning: WPA2>WPA>WEP och anslut sedan din krysslåda till nätet

Lycka till!

Ok, låter lite avancerat men det är ju värt ett försök! Tack för hjälpen!