Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fattar inte att du kan skriva så bara. Har du en nyare bil? eller har en vän som har en nyare bil? Har ni provat att mecka med den? Bara att byta lampa på en ny bil är ett helvete (men dom är tack o lov inte fastlödade) och ska du fixa något större så är det rent kört!
Ursäkta uttrycket, men det är fördjävligt gjort av Apple! Det kommer en tid när RAM-Minnet inte räcker till, det händer alltid!

Beror ju iofs på vilken bil det är. På en Volvo är det inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jag tror att han syftar på till exempel hur mycket extra de tar betalt ifall du köper en macbook pro med 8gb ram istället för 4.

Yep, syftade inte på datorn i sig utan komponenter som minne, diskar etc

Permalänk

Hur hade dom ens tänkt sig att reparera dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag hatar inte! Tycker bara att det är fruktansvärt dåligt att löda fast minnena!! Och det är det! Har uppgraderat många Macbook till vänner som vill ha mer ram, även en apple dator vill äta ram om man kör tunga program!

Så visst f*n är det fel, och bildbehandlar du inte , så sitter du säkert. Men jag tycker synd om dig om du ska köra tunga program om 3år och vill ha mer ram, och så går det inte!

Sen att du tycker OSX skulle vara mycket snabbare än Win! Bara det talar för sig själv, var du står och tycker!
Själv älskar jag allt med teknik och tycker att "allt har sin plats" Win, IOX, Linux gör det dom ska, på sitt viss! Men att löda fast minne, finns det inga ord på!

För så gör man inte!

Jag bildbehandlar mycket, och hade jag känt att jag behövde 16GB ram hade jag köpt det istället. Förstå att de pengarna jag kan spara in på enklare arbetsflöde gör det värt för mig att köpa datorn. Pengarna den kostar är inte grejen för mig, hade jag behövt den kraftfullare versionen hade jag köpt den. Och att dra in "var jag står" i diskussionen är ju helt orelevant. Jag skrev i mitt första inlägg att jag aldrig kommer vara utan en stationär PC, jag fanboy'ar mao inte. Jag uppskattar däremot teknik som förenklar saker och ting för mig, vilket denna produkt verkligen gör. Att den inte gör det för hemmabrukar struntar jag i, det är inte en dator gjort för hemmabruk.

Och snälla du, ditt skrivsätt får det att framstå som att du sitter och bölar bakom skärmen för att Apple har släppt en produkt som inte ens är ämnad för dig.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jag är fortfarande förundrad över hatet mot Apple.
Vad är det som är så provocerande? Jag har aldrig riktigt fattat.

Logiskt tänkande:
Om du inte tycker att någon specifik produkt passar dina behov; skrolla vidare och glöm produkten. Köp istället något som passar dina behov.

Själv jobbar jag proffesionellt med grafik och för mig är betydligt mer värt att äntligen få en högupplöst skärm som kan återge samma upplösning, (åtminstone för ögonen), som trycksaken jag gör förmedlar.
För mig uppfyller Retina-macbook-pron något som ingen annan tillverkare lyckats med tidigare.
+
• Den väger mindre än min nuvarande 13-tummare.
• Den är typ, 4 ggr snabbare

För mig är det värt pengarna.
Om det inte är det för dig. Ok köp något annat då?

Tyvärr fungerar det såhär, helst på en "nörd"-sida som detta är. Förr var det Microsoft som alla skulle hata, Windows suger hit och dit, men nu har Apple tagit över rollen det svarta fåret. Får väl anta att det är en mognadsgrej att man måste hata någonting för att det inte stämmer överens med ens egna preferenser, dock verkar många äldre fortfarande vara inne på samma bana. Varför begränsa sig till vissa märken bara för att man ska ha ett visst hat mot något? Det verkar bara oerhört korkat. Ställer inte frågorna till dig, bara slänger ut dom!

Ont: Det var väl väntat att dom skulle gå samma väg som MBA. Väljer man att köpa en produkt som kostar såhär mycket, borde man veta sina behov och vad som kan behövas inom livscykeln för produkten. Lägg till och kör 16GB ram, så kommer du knappast behöva uppgradera såvida du inte pysslar med rejäla saker, som förmodligen görs på en workstation istället. Lagring, allt går mer mot molnlagring samt att det är väldigt enkelt att bara ha en portabel extern disk med trådlös anslutning eller TB. Det enda som jag hade velat sett kunna bytas ut är batteriet, men men.

Folk som kommenterar negativt förstår inte att denna dator inte är gjord för er, vill man uppgradera sin dator 3 gånger per år och spela BF3 på högsta finns det andra datorer. Vill man däremot ha en slimmad, lätt 15" med underbar skärm och relativt bra hårdvara, köp för all del.

Blir ett köp på ingångsversionen med 16GB ram för min del, ser inget behov av att behöva uppgradera något den tid jag tänkt ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Tyvärr fungerar det såhär, helst på en "nörd"-sida som detta är. Förr var det Microsoft som alla skulle hata, Windows suger hit och dit, men nu har Apple tagit över rollen det svarta fåret. Får väl anta att det är en mognadsgrej att man måste hata någonting för att det inte stämmer överens med ens egna preferenser, dock verkar många äldre fortfarande vara inne på samma bana. Varför begränsa sig till vissa märken bara för att man ska ha ett visst hat mot något? Det verkar bara oerhört korkat. Ställer inte frågorna till dig, bara slänger ut dom!

Ont: Det var väl väntat att dom skulle gå samma väg som MBA. Väljer man att köpa en produkt som kostar såhär mycket, borde man veta sina behov och vad som kan behövas inom livscykeln för produkten. Lägg till och kör 16GB ram, så kommer du knappast behöva uppgradera såvida du inte pysslar med rejäla saker, som förmodligen görs på en workstation istället. Lagring, allt går mer mot molnlagring samt att det är väldigt enkelt att bara ha en portabel extern disk med trådlös anslutning eller TB. Det enda som jag hade velat sett kunna bytas ut är batteriet, men men.

Folk som kommenterar negativt förstår inte att denna dator inte är gjord för er, vill man uppgradera sin dator 3 gånger per år och spela BF3 på högsta finns det andra datorer. Vill man däremot ha en slimmad, lätt 15" med underbar skärm och relativt bra hårdvara, köp för all del.

Blir ett köp på ingångsversionen med 16GB ram för min del, ser inget behov av att behöva uppgradera något den tid jag tänkt ha den.

Kan bara hålla med, kan inte förstå grejen. Kunde inte bry mig mindre om märken men faktum kvarstår att Apple gör sjukt bra produkter som passar mig perfekt (och många andra). Har även jag en stationär PC och skulle aldrig göra mig av med den, däremot har jag saknat att ha en laptop med bra prestanda och en bra skärm att ha med mig på resande fot och nya MBP uppfyller alla krav jag har. Sen allt snack om att den är dyr, ja det är den men det är absolut en rimlig kostnad för det man får och det hade kostat precis lika mycket oavsett tillverkare.

Har heller inga tankar på att uppgradera/byta ut något inom några år och när det väl är dags så finns det garanterat någon bra lösning på problemet

Snuskigt bra skärm, enormt habegär! Speciellt om man gör en ordentlig hårdvarukalibrering av den, trevligt värre!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt produkt. Hade verkligen velat ha en sådan, men den är lite väl mycket pengar så får ha kvar min gamla MBP ett tag till.

Visst är det tråkigt att inte kunna byta delarna själv, men det enda det gör är ju att öka prislappen. Produkten blir ju inte sämre i sig. Så har man pengar så är detta en helt fantastiskt dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jag tycker det är helt fel att man gör det svårt att öppna och i princip hindrar konsumenter från att själva ändra om i sin produkt.

MEN ÄR DU SERIÖS NÄR DU GRÅTER FÖR ATT DOM ANVÄNT TORX ISTÄLLET FÖR EN VANLIG ENKELSPÅRIG SKRUV?
antar att du inte ens sett nånting annat än "en skruv/en skruvmejsel" det finns en hel del standarder och vad fan gör det att apple väljer att använda den ena eller den andra när en nyckel/mejsel på biltema antagligen inte ens kostar 20kr ? stadsbor in my heart...

Tror du har dåliga ögon eftersom du måste skriva med caps och ser att det inte är torx, utan Apple pentalobe, som är uttryckligen gjorda för att folk inte skall kunna öppna sina produkter.

Permalänk
Medlem

Så är man automatisk Apple hatare för att man ifrågasätter något som det här?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoArmsButCookies:

Det är ju fantastiskt patetiskt av alla apple-haters här att gnälla över den datorn och sedan säga att den bidrar till miljöförstöring. Du tror inte att alla dessa skit acer, asus etc etc som ligger på 3000kr och håller i ett halvår varefter datorn är värd ungefär lika mycket som ett flingpaket vilket betyder att du måste byta allt bidrar lika mycket? Jag tror nog att den överkonsumtion som råder i allmänhet är den största boven och inte apples datorer.

Något som är ännu värre är att alla apple-haters hade gillat som fan om det hade stått dell på den, då hade det varit en helt annan sak. Visst jag kan hålla med om att apple inte alltid gör bra saker och att deras datorer kan vara aningen låsta men utan dessa komponenter tror jag inte att de hade kunnat göra datorn lika tunn och smidig som den är idag, men visst, släpa ni runt på era asus monster, det är okej för mig.

Varje gång apple släpper en ny produkt sitter man här och läser kommentarerna och förundras över hur ofantligt avundsjuka alla pc användare är, fast de inte vågar erkänna det.

Och till sist, alla de som hatar, hur fasen orkar ni ens skriva i tråden. Om det släpps en produkt ni inte bryr er det minsta om varför ens göra en ansträngning och skriva här, hur orkar ni ens hålla en diskussion när det är om en produkt ni hatar så?

Suck... Bara för att man är kritisk mot Apple så är man per definition en "apple-hatare" enligt vissa... Nej jag hatar inte Apple och Ja jag har haft Apple produkter och gillat dessa. MEN DENNA väg är bara dumsnålt och på gränsen till idioti.. Det är inte bara "modare" som detta slår ut mot utan även reperationsverkstaden som MÅSTE byta hela datorn så fort något ev. går sönder.. Sedan avundsjuka? På vadå!? Att Apples hårdvara oftast är överprisad? Att deras fabriker verkar vilja limma fast komponenter som förstör både för den vanliga användaren och dessutom försvårar reparationer? Sedan är väl detta ett entusiast forum? Folk skriver för att dela sin syn på saker och ting.. INTE PGA. de äger en ev. produkt. Så sluta med resonemanget "Men alla är bara avundsjuka..". För det är de flesta inte utan de väljer bara inte att betala överpris för en laptop. För vad jag ser här så finns det en faktion bestående av PC ägare och en bestående av Apple användare. Båda sidor har sina inskränkta personer men det ändrar inte det faktum att båda är lika stora kålsupare. Att sitta och påstå att PC ägare är värre än Apple ägare är naivt. Skillnaden är väl att PC ägarna är betydligt fler till mängden och borde därför ha fler "apple-hatare" men en sak borde den gemene mannen och kvinnan kunna fatta.. Bara för att man är kritisk så betyder det inte att man hatar ett märke..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Har inte läst tråden och vet inte om någon svarat så jag svarar endå. Vi har inte rätt till två års garanti i Sverige, det borde du veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

Jag bildbehandlar mycket, och hade jag känt att jag behövde 16GB ram hade jag köpt det istället. Förstå att de pengarna jag kan spara in på enklare arbetsflöde gör det värt för mig att köpa datorn. Pengarna den kostar är inte grejen för mig, hade jag behövt den kraftfullare versionen hade jag köpt den. Och att dra in "var jag står" i diskussionen är ju helt orelevant. Jag skrev i mitt första inlägg att jag aldrig kommer vara utan en stationär PC, jag fanboy'ar mao inte. Jag uppskattar däremot teknik som förenklar saker och ting för mig, vilket denna produkt verkligen gör. Att den inte gör det för hemmabrukar struntar jag i, det är inte en dator gjort för hemmabruk.

Och snälla du, ditt skrivsätt får det att framstå som att du sitter och bölar bakom skärmen för att Apple har släppt en produkt som inte ens är ämnad för dig.

Inte ämnad för mig ? Jag vill inte ha den!

Att du drar in pengafrågan hela tiden är helt irrelevant (ja det heter irrelevant och inte orelevant) !! Jag skulle kunna köra o köpa 4 st imorgon om jag hade velat ha 4st!
Och dom som inte har pengar i plånboken, kan dra o köpa en på kredit!
Du skriver ju som att alla går utan pengar, och så är verkligheten inte!

Sen det där med hemmabruk, jag vet många som som köper det värsta "för hemmabruk" för att "hemmabrukarna" brukar göra (tro det eller ej) lite av varje! Dom har inte en dator för varje syfte! Dom gör allt på en!

Och du har helt rätt i att Macbook Pro inte är ämnad för mig! Men att jag sitter o bölar. *det får mig att le**

Jag har flera Apple produkter (man är ju prylbög) men att köpa en dator som inte går att uppgradera på något viss, nja! Då drar iallafall jag öronen bakåt!

Känns lite som att gå o bära på ett hundhuvud efter några år! Men jag är helt säker på att du kommer att trivas med din nya dator! Men, jag hade bara känt mig låst.

Den stora frågan är om du inte kommer att göra det om 3-4år, det vet vi inte!

hade du köpt en stationär dator från Apple med, om allt hade varit "fast" ?

Jag köpte min Qosmio för 16 000kr för 4 år sen. Och då hade den det bästa/senaste. Men utvecklingen rör på sig. Och jag har uppgraderat allt som går till det senaste! Jag skulle verkligen böla om det inte hade gått. Det kan jag lova dig!

Så jag skriver det igen: Fastlödade minne ------> Big fail av Apple!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Garanti är frivilligt däremot har man 3 års reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Så är man automatisk Apple hatare för att man ifrågasätter något som det här?

Nej, snarare när man konstant och evigt skriker att Apple suger av diverse anledningar, exempelvis att man i en ultraportal dator inte kan byta ut delar, eller att de är för dyra för den egna plånboken och sinnet, eller att deras telefoner är värdelösa för att man själv inte gillar ekosystemet.

Snarare för att man konstant, och evigt, skriker att Apple suger av diverse anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det verkar ju lovande med tanke på apples QC, en av minna vänner lyckades beta av fem styck iphone 3g på garanti. Två av dom var det fel på ur kartongen och den sista var närmast värdelös eftersom ios hade uppdaterats och telefonen orkade inte driva det längre.

Alltid något, vanligtvis brukar de skylla på vattenskada (oavsett fel) och att det därför inte går på garantin.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ämnad för mig ? Jag vill inte ha den!

Att du drar in pengafrågan hela tiden är helt irrelevant! Jag skulle kunna köra o köpa 4 st imorgon om jag hade velat ha 4st!
Och dom som inte har pengar i plånboken, kan dra o köpa en på kredit!
Du skriver ju som att alla går utan pengar, och så är verkligheten inte!

För målgruppen för den här datorn handlar det mycket om pengar. Om vi ponerar att du driver ett företag som t ex hanterar grafiska element på daglig basis, där det är väldigt viktigt att ha t ex en bra skärm. Om du på ett års sikt hade kunnat tjäna pengar på att köpa in den här datorn till dina grafiker för att de nu t ex kan jobba med precisionssaker som färgläggning på ett effektivt och korrekt sätt medan de kanske är påväg till ett kundmöte - hade du inte köpt in den här datorn? Klart det handlar om pengar!

Jag säger inte att det inte är "dåligt" att man inte kan uppgradera själv, men för den avsedda målgruppen spelar det inte någon roll. Hade jag kunnat byta saker i den hade det självklart varit positivt, men jag hade ju fått betala priset av en dyrare dator nu istället. Och eftersom det inte är intressant för de flesta med denna dator i siktet så tycker jag det är ett okej drag av Apple att göra. Allt jag försöker förmedla är att det bara ser dumt ut att sitta och smutskasta en fantastik pryl, bara för det inte passar dig (inte riktigt specifikt mot dig Skog1s, utan alla som sitter här och kastar paj). 2880x1800 IPS på 15" är riktigt imponerande och ett stort kliv i rätt riktning, det håller nog alla här inne med om. Vad som står på datorn ska väl inte inbjuda till ett så utbrett hat? Det är samma visa varje gång på detta forum - varje sig melodin heter AMD/Intel, NVIDIA/AMD, Android/IOS eller Mac/PC.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Nej, snarare när man konstant och evigt skriker att Apple suger av diverse anledningar, exempelvis att man i en ultraportal dator inte kan byta ut delar, eller att de är för dyra för den egna plånboken och sinnet, eller att deras telefoner är värdelösa för att man själv inte gillar ekosystemet.

Snarare för att man konstant, och evigt, skriker att Apple suger av diverse anledningar.

Tja, det är väl teknik intresserade på detta forum och apple förhindrar uppgraderingar, moddningar och annat in i det sista. Så är det då konstigt att Apple inte är så omtyckta då? Svar: Nej.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Tror du har dåliga ögon eftersom du måste skriva med caps och ser att det inte är torx, utan Apple pentalobe, som är uttryckligen gjorda för att folk inte skall kunna öppna sina produkter.

ehm... fail by me xD

sålänge dom säljer verktygen till en rimlig peng står jag dock fast vid att det inte är något fel med att ha special skruvar!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

ser inte många som skriver att apple suger, ser du? Jag ser snarare kritik mot att löda och limma fast de vanligaste komponenterna som byts ut i en dator efter några år. Det är skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

ser inte många som skriver att apple suger, ser du? Jag ser snarare kritik mot att löda och limma fast de vanligaste komponenterna som byts ut i en dator efter några år. Det är skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Det är skillnad. Men den här falangen upprepas i varje tråd som handlar om Apple, vilket numera är rätt många då tyvärr många traditionella PC-tillverkare har satt sig i baksätet när det gäller laptops.

Skrivet av sj6:

Tja, det är väl teknik intresserade på detta forum och apple förhindrar uppgraderingar, moddningar och annat in i det sista. Så är det då konstigt att Apple inte är så omtyckta då? Svar: Nej.

Upprepar:

Skrivet av hav:

SweClockers.com - Sveriges största Apple-hatarforum (och som det pratas om datorer och hårdvara ibland på) som funnits på nätet sedan 1999.

Permalänk
Medlem

Först dödar de Shake (program)
Följt av Xserve
och därefter Final Cut

Någon uppdatering av Mac Pro tycks inte prioriteras.

Därefter så skiter de i att släppa en 13" modell.
och nu detta. En Mac räcker många år, men med fastlödda/limade delar och batteri som inte går att byta. Vad i hlvt!

Jag har jobbat och använt Mac sedan jag gick på lågstadiet (början av nittiotalet), givetvis oftast kompletterat med egenbyggda Windowsburkar (när jag väl började med dylikt) men ändå. Nu kommer jag alltså att frångå apple helt vad det tycks inte tänker jag byta min MacBook Pro mot denna skitpryl. Farsans MacBook Pro har jag bytt batteri i 2 gånger samt satt in en intel SSD i, funkar klockrent trots att den har ja vad är det, sex år på nacken (första intel varianten).

Djävla Apple, och då har jag traditionellt varit en stor förespårkare, varför?
Åhhh suck.

och jo jag jobbar med grafik och film, så jo den är ämnad för mig och mina likar etc. Detta är och var ett skott i foten.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Apple gick downhill förra gången Steve Jobs lämnade, nu kommer han inte tillbaks ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Andra datorer får man väl öppna utan att garantin ryker?
Med en Apple så rycker väl garantin direkt om man öppnar?

Permalänk
Medlem

Detta gör ju att jag som förr kunnat tänka mig en macbook om jag skulle ha laptop, inte längre är intresserad. Vidare kommer jag inte rekomendera någon att köpa en macbook. Andrahandsvärdet på datorerna lär ju sjunka som en sten efter ett år dessutom.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Ni som åberopar 2 års garanti gör det i enlighet med konsumentköplagen, en lag som bara är tillämpbar om en privatperson köper produkten, MacBook Pro säljs nog (tack vare prset) i mycket liten utsträckning till privatpersoner.

Garanti är helt frivilligt för en återförsäljare eller tillverkare att lämna, således regleras den inte i KKL som sådan. Det enda som står om garanti i KKL är vad en sådan innebär. Det är ett vanligt missförstånd bland icke insatta personer att man har en lagstadgad garantirätt.

Däremot finns en lagstadgad reklamationsrätt, som dessutom är på 3 år. Den ger dig rätt att reklamera fel på en vara upp till 3 år från dagen du köpte den. Det som skiljer reklamationsrätt från garanti är att det efter 6 månader är du som köpare som ska kunna styrka att felet är ursprungligt ,dvs att varan är behäftad med felet redan vid köptillfället. Inom 6 månader anses samtliga fel som uppstår vara ursprungliga om inte säljaren kan påvisa att det beror på yttre åverkan eller felaktigt handhavande, etc. Exempelvis havererade hårddiskar anses ej vara ett ursprungligt fel efter denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Andra datorer får man väl öppna utan att garantin ryker?
Med en Apple så rycker väl garantin direkt om man öppnar?

Du får byta hårddisk och minnen i en MBP utan att garantin ryker, så du får uppenbarligen öppna upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Följt av Xserve
och därefter Final Cut

Därefter så skiter de i att släppa en 13" modell.
och nu detta. En Mac räcker många år, men med fastlödda/limade delar och batteri som inte går att byta. Vad i hlvt!

Jag har jobbat och använt Mac sedan jag gick på lågstadiet (början av nittiotalet), givetvis oftast kompletterat med egenbyggda Windowsburkar (när jag väl började med dylikt) men ändå. Nu kommer jag alltså att frångå apple helt vad det tycks inte tänker jag byta min MacBook Pro mot denna skitpryl. Farsans MacBook Pro har jag bytt batteri i 2 gånger samt satt in en intel SSD i, funkar klockrent trots att den har ja vad är det, sex år på nacken (första intel varianten).

Djävla Apple, och då har jag traditionellt varit en stor förespårkare, varför?
Åhhh suck.

och jo jag jobbar med grafik och film, så jo den är ämnad för mig och mina likar etc. Detta är och var ett skott i foten.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.453863/tim-cook-bekraftar-ny-...

Fixades inte de större problemen med den nya versionen av final cut pro?

Men se macbook pro retina som en "macbook air på sterioder" Du kan helt enkelt inte uppgradera den själv. Sen har den faktiskt 8gb ram i grund, vet inte om man behöver så mycket mer, men kanske blir 16gb så den funkar i ett antal år till framöver!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Gertoi #142

Citat:

Följt av Xserve
och därefter Final Cut

Tack för det.
Där har vi däremot något som är värt att diskuteras.
Ska allt bli i-Toys framöver?
Vi som de facto gör content till i-produkterna då? Ska vi göra dom på en Dell/HP eller hur tänker dom egentligen?

Även om man kanske inte gör vinst på "pro-produkterna" Mjukvaran(+ supporten som det innebär) och MacPro, så kanske man ändå kan förstå att det finns ett mervärde att ha kontroll över hela ekosystemet.

Att man la ner serverdelen kan jag däremot förstå, men tveksamheten i strategin kring pro-delen, som varit Apples stam, rot, ben att stå på i med och motvind under alla år tycker jag känns.... väldigt fel.

"Post PC" i all ära, men det krävs ändå fortfarande fet hårdvara för att skapa innehåll till "i-toy:sen"

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Fattar inte att du kan skriva så bara. Har du en nyare bil? eller har en vän som har en nyare bil? Har ni provat att mecka med den? Bara att byta lampa på en ny bil är ett helvete (men dom är tack o lov inte fastlödade) och ska du fixa något större så är det rent kört!
Ursäkta uttrycket, men det är fördjävligt gjort av Apple! Det kommer en tid när RAM-Minnet inte räcker till, det händer alltid!

Jag vet att det är minst sagt omständligt att byta något på en nyare bil, och i det fallet håller jag med om att det är överdrivet för där är så pass mycket plats i en bil att dom skulle kunna tänka på lampbyten. Men bilar är så avancerade idag att vi inte bara kan fixa det själv. Du tror att du förlorar massor av pengar när du måste köra till verkstaden hela tiden? För det första, det är inte så sjukt ofta och för det andra, anledningen till att du inte kan fixa det själv är också anledningen till att dina överlevnadschanser i en ny bil är många gånger högre än en gammal. Det är också anledningen till att den inte dricker 3 liter soppa/mil.

Men det var inte bilar detta handlade om. Jag kan säga som jag säger för jag har aldrig någonsin behövt lämna in något på lagning. Jag har inte sönder mina grejer. Den enda anledningen till att jag plockar isär saker är för att det är kul.
Jag har visserligen bytt till SSD i min laptop och planerar att stoppa i mer RAM. Men det är för att jag köpte en lite billigare laptop från början som jag trodde skulle räcka till mina behov.
Men detta handlar inte om en budgetdator. Det handlar om en färdig lösning som är högpresterande. Fungerar den när du får den och du behandlar den väl så kommer du med största sannolikhet inte behöva lämna in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Följt av Xserve
och därefter Final Cut

Du glömde Rosetta, samt att de våldtagit det som en gång hette spaces.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!