Kan inte installera W7 pga CD/DVD-läsare, HJÄLP!
Hej, igår fick jag mitt nya datorpaket som jag snabbt satte ihop utan några större problem. Datorn i sig fungerar bra men jag har fått problem med mina CD/DVD-läsare. De två skivläsarna jag hade innan har jag varit tvungen att byta ut eftersom de använde sig av IDE och något sådant uttag finns inte på moderkortet.
Så i och med de nya komponenterna tänkte jag byta till Windows 7 från XP men jag kan inte installera Win7 på grund av CD/DVD-enheten saknar viktiga drivrutiner. Jag hittade nämligen en DVD-enhet med sata som låg hemma och den fungerar utmärkt. DVD-läsaren kan läsa in min W7 skiva från booten och påbörja de första stegen(språkval) av installationen men när jag trycker på "påbörja installationen" kommer en skylt upp som säger "En nödvändig drivrutin för CD/DVD-enheten saknas".
"Det gick inte att hitta några drivrutiner kontrollera att de korrekta drivrutinerna finns på installationsmediet och klicka sedan på ok". Jag har de senaste drivrutinerna för min dvd-läsare
(HL-DT-ST_DVDRAM_GH22NS40) så borde inte vara där problemet ligger. Jag har kopplat ur min CD-läsare eftersom jag inte har någon kontakt som passar men man ska väl inte behöva ha en för att installera OS.
Jag har också prövat att installera via USB utan några CD/DVD-läsare inkopplade men den säger då exakt samma sak.
Någon som kan bringa lite klarhet i det hela? Känns som jag är tvungen att köpa nya CD/DVD-läsare men skulle gärna ha w7 installerat nu. Tips på bra läsare med brännare till http://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3.
Tack på förhand! fråga gärna.