Permalänk
Medlem

Nybygge, tips mjukvara, hårdvarutips.

Hej!
Har fått i uppgift att bygga en dator åt kompisens familj. Och det är inget mig emot så jag tog på mig uppgiften.
De ska mesta dels ha datorn till att surfa på, spotify, se någon film dock lär min kompis lira något spel då och då.
De ville ha detta packetet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751606 efter att ajg suttit ner med dem och förklara det mesta på lätt sätt om de olika komponenterna. Jag rekommenderade dock inte det paketet då det räcker mer än gott och väl med typ en i3, GTX460, 1333 Mhz 4 gb liknande dator men de ville inte slösa på kvalitén och det var ändå bara 2000 kr om ens det som skiljde och delar man upp det på ca 6-7 år är det inte särskilt mycket pengar det rör sig om.
Sen funderar jag på dessa delar. ALDRIG kört annat än, corsair, XFX, Intel, Segate/samsung och i denna är det crucial (1333 mhz också.. ska va 1600 till en sådan dator imo) Silver point nätagg, Saphire grafikkort. Något jag borde vara orolig över?

Hur som helst, jag har allt byggt ihop och grejar mycket i datorer så den biten kan jag men om ni känner för att komma med något tips så gör gärna det, kanske är något som jag inte vet.

Det jag mest vill ha lite synpunkter på är program. Kommer installera Win 7, har Sp1 på ett minne så kör in det direkt, sedan Java, Adobe Reader, Adobe Flash och något som jag funderar på är Antivirus program. Själv kör jag med Panda Cloud Antivirus och jag är hel nöjd, helt moln baserat så det drar inte ett skit för mig prestanda mesigt. Eller bör jag fixa Microsoft security Essentials? Det står mellan dem två iaf, så kom gärna med förslag där!

Sen har jag tänkt köra in CCleaner för att lätt kunna städa datorn på Cache och hålla den fräsh, resten av programmen blir väl sådant som dom kommer behöva. Ska be och få en lista på alla dom och köra in så det är klart och förmodligen lägga de flesta på partitionen D:/. på en 1 gb disk tänkte jag göra C:/ till 300 gb och den andra till 700 GB.
Anledning är att de kommer få lagra allt på D:/ utom program som används ofta och cache då den blir håller sig finare och fräshare längre på detta viset.

Hur som helst, kom gärna med tips och trixa om typ allt. Vet förmodligen allt jag behöver men kan va något fint tips som kommer in!
tack på förhand

Edit: Slutlösning gå ner för att läsa diskussioner och lösning.

"Har löst problemen själv. Byggde om den i princip helt och plocka ur lite "döda" chassi funktioner och drog alla kablar lite smartare så jag kunde byta plats på hårddisken och använde en "adapter" lösning för att få ström till grafikkortet sen fixa minnena på rätt plats.
Sitter med KVM Switch o kör in lite program (ccleaner, utorrent, skype, spotify etc) så jag lämnar över den imorgon!

Tack för hjälpen som vanligt! "

Permalänk
Medlem

Ge dom en ssd! stooor skillnad.

Permalänk
Medlem

Vad jag rent spontant tänker på är att du vill lägga programmen på en separat disk. Detta tror jag spelar mindre roll i sammanhanget. Du ska nog hellre satsa på att lägga "Documents & Settings" på en separat partition, då den mappen innehåller alla användare och dess inställningar/filer och är där det antagligen kommer bli mest fragmentering. Programmens filer ändras väldigt sällan.

Hur utrymmet sen delas mellan partitionerna låter jag dig avgöra, då det mest handlar om hur dom kommer använda datorn.

Skrivet av B00tsman:

Ge dom en ssd! stooor skillnad.

Ganska omotiverat på en surfdator, eller? Nog för att grabben(?) i familjen ville spela något spel, men det motiverar inte ett köp, skulle jag säga. Men förklara för all del för familjen att det är skillnad mot en vanlig disk, och låt dom veta att det finns alternativ. Disken kostar dock ungefär 20% av hela datorns inköpspris isf..

Eller om han nu inte bokstavligt talat ska "ge dom en ssd" ;);)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om silverpower... Kanske du skulle sätta ihop ett paket på inet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Aldrig hört talas om silverpower... Kanske du skulle sätta ihop ett paket på inet istället?

Kolla i arkivet skulle jag föreslå då.
Swec gjorde ett test på ett 460W ihop med ett FSP. Och Silent Power fick betyget "Bra Produkt" med bra värden. Är väl inte helt otroligt att 500W aggregatet är väldigt likt 460W.
http://www.sweclockers.com/recension/15456-fsp-aurum-xilenser...

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

Och nej jag har inte tänk ge dem en ssd
Men jag har sagt att det finns iaf. kanske blir som så att de byter till en om 3-4 år när jag omformaterar den åt dem så den håller sig fräsch o fin de lär vara billigare då samt fixa 1600 mhz minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Hej!
Har fått i uppgift att bygga en dator åt kompisens familj. Och det är inget mig emot så jag tog på mig uppgiften.
De ska mesta dels ha datorn till att surfa på, spotify, se någon film dock lär min kompis lira något spel då och då.
De ville ha detta packetet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751606 efter att ajg suttit ner med dem och förklara det mesta på lätt sätt om de olika komponenterna. Jag rekommenderade dock inte det paketet då det räcker mer än gott och väl med typ en i3, GTX460, 1333 Mhz 4 gb liknande dator men de ville inte slösa på kvalitén och det var ändå bara 2000 kr om ens det som skiljde och delar man upp det på ca 6-7 år är det inte särskilt mycket pengar det rör sig om.
Sen funderar jag på dessa delar. ALDRIG kört annat än, corsair, XFX, Intel, Segate/samsung och i denna är det crucial (1333 mhz också.. ska va 1600 till en sådan dator imo) Silver point nätagg, Saphire grafikkort. Något jag borde vara orolig över?

Hur som helst, jag har allt byggt ihop och grejar mycket i datorer så den biten kan jag men om ni känner för att komma med något tips så gör gärna det, kanske är något som jag inte vet.

Det jag mest vill ha lite synpunkter på är program. Kommer installera Win 7, har Sp1 på ett minne så kör in det direkt, sedan Java, Adobe Reader, Adobe Flash och något som jag funderar på är Antivirus program. Själv kör jag med Panda Cloud Antivirus och jag är hel nöjd, helt moln baserat så det drar inte ett skit för mig prestanda mesigt. Eller bör jag fixa Microsoft security Essentials? Det står mellan dem två iaf, så kom gärna med förslag där!

Sen har jag tänkt köra in CCleaner för att lätt kunna städa datorn på Cache och hålla den fräsh, resten av programmen blir väl sådant som dom kommer behöva. Ska be och få en lista på alla dom och köra in så det är klart och förmodligen lägga de flesta på partitionen D:/. på en 1 gb disk tänkte jag göra C:/ till 300 gb och den andra till 700 GB.
Anledning är att de kommer få lagra allt på D:/ utom program som används ofta och cache då den blir håller sig finare och fräshare längre på detta viset.

Hur som helst, kom gärna med tips och trixa om typ allt. Vet förmodligen allt jag behöver men kan va något fint tips som kommer in!
tack på förhand

Silverpower är seasonic tillverkat bland de bästa på att göra nätagg även corsair många av deras bästa agg kör seasonic så där behöver du inte vara orolig har ett silverpower jag med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Silverpower är seasonic tillverkat bland de bästa på att göra nätagg även corsair många av deras bästa agg kör seasonic så där behöver du inte vara orolig har ett silverpower jag med

Okej vad bra!

Citat:

Du ska nog hellre satsa på att lägga "Documents & Settings" på en separat partition, då den mappen innehåller alla användare och dess inställningar/filer och är där det antagligen kommer bli mest fragmentering. Programmens filer ändras väldigt sällan.

Detta låter ju väldigt rimligt.
Funderinga kring det är hur jag flyttar den rätt till partitionen D:/. Klipper jag bara ut den och klistrar in den där? kan väl knappast bli rätt med sökvägar osv. Att det är ett steg på vägen köper jag men behöver jag ändra något i windows mappen för att filerna ska hitta rätt senare. Känns som att windows kommer göra en ny sådan mapp så fort en bild eller något sparas nästa gång.

Permalänk
Medlem

Sådär nu är den iaf byggd. Visade kompisen o förklarade allt så det tog lite tid men gjort är det iaf.
Bara en massa installation kvar!

Skulle dock gärna vilja få länkat en guide om hur man flyttar "Documents and Setting" från C till D.
kommer endast vara ett användarkonto btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Sådär nu är den iaf byggd. Visade kompisen o förklarade allt så det tog lite tid men gjort är det iaf.
Bara en massa installation kvar!

Skulle dock gärna vilja få länkat en guide om hur man flyttar "Documents and Setting" från C till D.
kommer endast vara ett användarkonto btw.

Ändra standardplatsen för mappen Mina dokument
Om du vill ändra standardplatsen för mappen Mina dokument gör du så här: 1. Klicka på Start och sedan peka på Mina dokument.
2. Högerklicka på Mina dokument och klicka sedan på Egenskaper.
3. Klicka på fliken Mål.
4. I rutan Mål Gör något av följande: ◦ Skriv sökvägen till mapp som du vill använda och klicka sedan på OK. Till exempel, D: \ My Stuff.

Om mappen inte finns, är Skapa meddelande dialogrutan visas. Klicka Ja för att skapa mappen och klicka sedan på OK.

-Eller-
◦ Klicka på Flytta, klicka på den mapp där du vill spara dina dokument, och klicka sedan på OK två gånger.

Om du behöver skapa en ny mapp klickar du på Skapa ny mapp. Skriv ett namn på mappen och klicka sedan på OK två gånger.

5. I rutan Flytta dokument klickar du på Ja för att flytta dina dokument till den nya platsen, eller klicka på Nej om du vill lämna dina dokument i den ursprungliga platsen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ändra standardplatsen för mappen Mina dokument
Om du vill ändra standardplatsen för mappen Mina dokument gör du så här: 1. Klicka på Start och sedan peka på Mina dokument.
2. Högerklicka på Mina dokument och klicka sedan på Egenskaper.
3. Klicka på fliken Mål.
4. I rutan Mål Gör något av följande: ◦ Skriv sökvägen till mapp som du vill använda och klicka sedan på OK. Till exempel, D: \ My Stuff.

Om mappen inte finns, är Skapa meddelande dialogrutan visas. Klicka Ja för att skapa mappen och klicka sedan på OK.

-Eller-
◦ Klicka på Flytta, klicka på den mapp där du vill spara dina dokument, och klicka sedan på OK två gånger.

Om du behöver skapa en ny mapp klickar du på Skapa ny mapp. Skriv ett namn på mappen och klicka sedan på OK två gånger.

5. I rutan Flytta dokument klickar du på Ja för att flytta dina dokument till den nya platsen, eller klicka på Nej om du vill lämna dina dokument i den ursprungliga platsen

Alltså det jag tänkt mig är ju att flytta Administratör avändaren (som då blir den enda användare då det endast kommer vara en) alltså "User filen" där all hämtning från firefox ligger, cache till spel, alla hämtade bilder från google etc etc.
Jag vill flytta den till D partitionen så att det fungerar korrekt också. Jag vill även skapa en genväg till den, en slags spegel som gör att mappen visas i "start" högerspalt och ett som annat så att det ser ut som om den ligger som vanligt på "C" utan ändringar men i själva fallet ligger på "D" i en subbmapp men de använder "mina dokument" som vanligt.

Är det bara att göra som du sa och lägg en genväg som spegel eller hur funkar det ock går det?
Anledning till att jag ivll göra detta är attdet blir otroligt mycket lättare och omformatera datorn samt att hålla "C" fräsh med endast windows och standard program och inget mer.

Permalänk
Medlem

Startar gör den men får ingen grafik och tycker fläktar går mer än vad de borde. inget överdrivet men säg 50-60% vilket kan vara något i start up tills man bootat eller något.
Hur som helst får jag ingen grafik, jag tror att det har något att göra med; Att jag använder HDMI-kabel direkt; Att jag inte vet om minnena sitter i rätt bank då det stod väldigt otydligt så drog 1 och 3e tror jag. Ska testa 2-4 tror att de ska vara rätt. Den ger nämligen ett pip ljud vid start vilket borde vara Pga minnena och sitter då grafikkortet i med HDMI kabel borde det inte bli grafik.

Har ingen Vga o sätta till de integrerade grafikkortet heller, från dra bort till mor o far och hämta det.
Vad tror ni att det rent spontant kan vara?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem du måste verkligen kolla så grafikortets tänder är helt nertryckta hela vägen. Jag fick inte heller nån bild så till slut böjde jag på mettalkanten av grafikoret och till slut fick jag in den ordändligt Ditt chassi och moderkort+grafikort går antagligen inte ihop.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

tror du han pallar sitta o fixa ssd +ahcimode o sån shit? SSD=fryslagg+blueschreen ssd=regret satsa på wd caviar black med dual core

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Hade samma problem du måste verkligen kolla så grafikortets tänder är helt nertryckta hela vägen. Jag fick inte heller nån bild så till slut böjde jag på mettalkanten av grafikoret och till slut fick jag in den ordändligt Ditt chassi och moderkort+grafikort går antagligen inte ihop.

ne det är ett jätte grafikkort i ett mini chassi fattar inte hur komplett kunde rekommendera det. Men grafikkortet sitter inte ordentligt i menar du?
Fläkten på det går iaf så antar att PCI kabeln från Nätagget sitter i rätt iaf, finns dock 2 pins kvar som är för sig själva och ett uttag till bredvid som är precis lika stort. Vet inte vilket den ska sitta i då jag endast är van med 1 uttag med antingen 6 eller 8 pins eller vad det är. Problemet är att Hårddisken sitter över det andra uttaget så rätt omöjligt att få i den. Om jag inte flyttar den till den andra platsen men där har jag buntat upp en klump med överblivna kablar från nätagget och dem räcker inte längre. Kan inte göra av dem på något annat ställe än där så..

Men hur som helst så menar du att grafikkortet inte sitter i ordentligt?

Edit: varför går fläckten på procen/grafikkortet lite hårdare än vad jag kan se att de behöver?

Permalänk
Medlem

Har löst problemen själv. Byggde om den i princip helt och plocka ur lite "döda" chassi funktioner och drog alla kablar lite smartare så jag kunde byta plats på hårddisken och använde en "adapter" lösning för att få ström till grafikkortet sen fixa minnena på rätt plats.
Sitter med KVM Switch o kör in lite program (ccleaner, utorrent, skype, spotify etc) så jag lämnar över den imorgon!

Tack för hjälpen som vanligt!