Får man bara 60 fps med en 60Hz Dataskärm ? Plus Köpråd.

Permalänk

Får man bara 60 fps med en 60Hz Dataskärm ? Plus Köpråd.

Har en BenQ G2420HD och den har enbart 60Hz. Är det sant att jag inte kommer uppleva mer fps än just 60 fps ?
Ifall jag får tex 70 fps i ett spel då ser jag ändå bara 60 ?
Sen om så är fallet vad rekomenderar ni för Dataskärm med tex 120Hz ?

Permalänk
Medlem

Den kommer bara kunna visa 60st bilder/s men med högre fps så känns spelet mer flytande med respons och musrörelser.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Den kommer bara kunna visa 60st bilder/s men med högre fps så känns spelet mer flytande med respons och musrörelser.

och mer tearing.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

okej
någon som kan rekomendera en 120hz skärm ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan länka en relativt lång tråd om detta med över 60 fps om man har 60 hz på skärmen? Hur många fps ögat kan se osv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

och mer tearing.

Dock så väger ju känslan av 100+fps över något enormt än "lite tearing". Högst personlig åsikt dock, beror givetvis på spel också. Kan tänka mig att typ wow är skitsamma men snabba fps som typ quake eller cs1.6 så är det ju enorm skillnad, trots 60Hz.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Här är en artikel om input-lag i spel som är ett "måste" om du är intresserad av sånt här.

http://www.anandtech.com/show/2803/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

och mer tearing.

Small price to pay.
Hellre mer flyt i musrörelserna än slippa tearing för min del.

Alla är olika ;>

Permalänk

Hur kan en fps över skärmens uppdateringsfrekvens göra att det "flyter bättre"? Jag menar vad hjälper det att grafikkortet skickar massa nya bildrutor när skärmen ändå inte uppdaterar mer än 60Hz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe_x90:

Hur kan en fps över skärmens uppdateringsfrekvens göra att det "flyter bättre"? Jag menar vad hjälper det att grafikkortet skickar massa nya bildrutor när skärmen ändå inte uppdaterar mer än 60Hz?

I FPS spel så är det en enorm skillnad mellan 60 och 125 fps tex. Detta kan vem som helst som spelat ett snabbt FPS tex. Quake intyga. Varför det är så? Ingen aning.. men att sitta och tänka.. "Skärmen kan bara visa 60 fps ändå.." är ju inte direkt produktivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Hur kan en fps över skärmens uppdateringsfrekvens göra att det "flyter bättre"? Jag menar vad hjälper det att grafikkortet skickar massa nya bildrutor när skärmen ändå inte uppdaterar mer än 60Hz?

Det är skillnad att sitta och titta på vad skärmen uppdaterar och hur det känns att spela med musen i handen. Dessa diskussioner är helt värdelösa att föra med personer som inte testat själva (menar absolut inte specifikt dig, rent allmänt ). Man skulle kunna säga att dessa inte har något med varandra att göra egentligen i denna situation när man skall förklara fenomenet (fast det är ett helt klart felaktigt uttalande).

Stoppar du upp två identiska system bredvid varandra där båda skärmarna är låsta på 60Hz, där ena även är låst på 60fps medan den andra har en låst fps på 120. Byter du dessa emellan kommer du märka stor skillnad i flyt när vi pratar fps-känsliga spel där jag inkluderar i princip 90% av FPS-spel som t.ex. CS1.6, Quake, Battlefield och Call Of Duty. Ju snabbare spel ju större skillnad i princip.

Ett exempel i förslagsvis CS1.6 som bygger mycket kring att ligga på 100fps. Det går att spela på 60fps, men den stora skillnaden mellan 100fps är något så kritiskt att rekylen för vapnen blir lägre ju högre fps du har ("max" 100fps). Vilket gör att spelkänslan påverkas enormt även fast du bara har 60Hz på din skärm. Samma sak om du i CS1.6 har en ostabil FPS som hoppar mellan säg 90-100fps, innebär att din rekyl påverkas "randomiserat" och du kommer uppleva att du inte riktigt träffar "där du bör göra" emellanåt. Dessutom så känner man ett bättre flyt i hela spelet överlag. Bara ett exempel på varför man i vissa spel strävar efter högre FPS trots att skärmen bara klara 60Hz.

Så, vad man vill sträva efter är en 120Hz skärm med 120 stabila FPS när det gäller snabba FPS-spel, spelar man WOW, SC, Diablo är det skitsamma, även om det alltid är trevligt med bättre flyt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Hur många fps ögat kan se osv.

Börja inte nu igen... Världen du ser utanför datorn är inte en serie av "Frames", alltså en serie bilder. Ögat ser inte i "FPS", men en datorskärm visar FPS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Börja inte nu igen... Världen du ser utanför datorn är inte en serie av "Frames", alltså en serie bilder. Ögat ser inte i "FPS", men en datorskärm visar FPS.

Börja med vad? Jag ställde en fråga i inlägget om någon kunde länka en tråd så denna tråden inte behöver urarta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Är det någon som kan länka en relativt lång tråd om detta med över 60 fps om man har 60 hz på skärmen? Hur många fps ögat kan se osv.

100fps.com
Vassego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det är skillnad att sitta och titta på vad skärmen uppdaterar och hur det känns att spela med musen i handen.

Nej, det är omöjligt. Det enda sättet du har att uppleva spelet på är genom skärmen. Om skärmen gör så att du inte kan uppleva spelet på mer än 60 FPS är det fysiskt omöjligt att det "känns" bättre på 100FPS. Är det fallet är det en dålig kodad grafikmotor, där antalet FPS relaterar till gameplay, som det gör i fallet 1.6 som du nämner

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

och mer tearing.

Inte nödvändigtvis, enligt egna erfarenheter så blir tearingen minimal efter ca. 70-75fps i dom spel jag spelar, det är värst i spannet 62-70.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Nej, det är omöjligt. Det enda sättet du har att uppleva spelet på är genom skärmen. Om skärmen gör så att du inte kan uppleva spelet på mer än 60 FPS är det fysiskt omöjligt att det "känns" bättre på 100FPS. Är det fallet är det en dålig kodad grafikmotor, där antalet FPS relaterar till gameplay, som det gör i fallet 1.6 som du nämner

Förstår vad du menar och jag håller givetvis med. Men det var inte det jag ville förmedla med ordet "känsla", förmodligen jävligt dåligt förklarat från min sida. Det jag menar är att spelkänslan i vissa typer av spel så har fps'en ingen "direkt" koppling till vad skärmen klarar att leverera för Hz för att förändra flytet och spelupplevelsen.

Eftersom du menar att det är "fysiskt omöjligt" att det "känns bättre" så är det väl inte mer än att du själv provar t.ex. QuakeLIVE som är gratis. Sätta fps_max på 60 och sedan 125, återkom med resultat. Tvekar inte en sekund på att du fortfarande tycker det är fysiskt omöjligt. Där har du vad jag menar med "känsla".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

stackars alla barn idag..förr i tiden va man glad om man kom upp i 50fps i spel haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

stackars alla barn idag..förr i tiden va man glad om man kom upp i 50fps i spel haha

Vet inte vad du räknar som "förr i tiden" men för 10 år sedan satt man väl ändå med 100fps+ i half-life/quake etc.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Nej, det är omöjligt. Det enda sättet du har att uppleva spelet på är genom skärmen. Om skärmen gör så att du inte kan uppleva spelet på mer än 60 FPS är det fysiskt omöjligt att det "känns" bättre på 100FPS. Är det fallet är det en dålig kodad grafikmotor, där antalet FPS relaterar till gameplay, som det gör i fallet 1.6 som du nämner

Läs min länkar ovan så förstår du att högre fps ger lägre responstider från musrörelse till det att något uppdateras på skärmen, detta förbättrar spelkänslan

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Vet inte vad du räknar som "förr i tiden" men för 10 år sedan satt man väl ändå med 100fps+ i half-life/quake etc.

Om man hade mega über dator som hade en prislapp på minst 15k, ja
En kompis till mig sitter nu i dagsläget och spelar bf3 med 27-35 fps på medium och är skitnöjd bara för att han kan spela det ens, han har vant sig vid den låga fps:en och klagar inte på den heller

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

En skillnad på fps över skärmens kapacitet kan man inte se med ögat, däremot påverkas output och input enheter och deras respons. Rör du musen en decimeter på 60 fps och en gång på 120 så kommer ögat i teorin kunna se samtliga rörelser i 60 medans det endast ser hälften på 120 förutsatt att du har en skärm på 60hz. Vill man spela med bästa möjliga feedback bör man med andra ord låsa fpsen till detsamma som skärmen klarar av att leverera. Man drar dessutom in på strömförbrukningen och såklart värmeutveckling.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Grejen är den att vid 60Hz skärm och säg 70FPS så kommer inte bilderna att skickas till skärmen med ett "passande" flöde så du inte bara missar bilder som den inte hinner visa utan du får även ett ojämnt flöde vilket leder till ojämna rörelser.

Jag har efter timmtal trail and error kommit fram till att om man låSer FPSen till din exakta refreshrate (inte bara dina Hz utan den verkliga effektiva frekvensen bilderna visas i på skärmen) så blir du inte bara av med all tearing (utom en enda brytning som ligger STILLA (i CF)) utan du får även helt jämnt flöde i bilderna vilket leder till mjukare rörelser...

Det funkar även att sätta fps cappen på du bubbla din refreshrate för ett liknande resultat med halverad input delay...

Kör nu blackops i 116.7 FPS med absolut ZERO input lag, 100% jämna och perfekt bildflöde.

Det samma gäller för 120HZ skärmar.
Din FPS måste vara jämnt del/multiplicerbar
med din skärms refreshrate.

Så mjukt och fint det nu är för mig ställer mig tveksam till om 120HZ ens är värda sitt pris...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med över 60Hz? Jag har kört på både 100Hz och 60Hz och absolut INGEN skillnad. Helt onödigt att köpa en 120Hz skärm om du ändå inte ser någon skillnad på dem. Just nu kör jag på en 60Hz Samsung och spel som Cod och BF funkar skitbra.
Aldrig fått minsta lag på dessa spel (utom lag pga långsamma servrar eller folk med hög ping)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vad är meningen med över 60Hz? Jag har kört på både 100Hz och 60Hz och absolut INGEN skillnad. Helt onödigt att köpa en 120Hz skärm om du ändå inte ser någon skillnad på dem. Just nu kör jag på en 60Hz Samsung och spel som Cod och BF funkar skitbra.
Aldrig fått minsta lag på dessa spel (utom lag pga långsamma servrar eller folk med hög ping)

Att du inte känner skillnad på 60 och 120Hz ens i spel är för mig ett enormt frågetecken, då jag själv känner stor skillnad bara av att röra musen på skrivbordet mot bakgrunden.. :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

http://www.lysator.liu.se/~sdw/fpscmp02.zip

Klassiskt gammalt verktyg, även om det inte kan simulera känslan på just input.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Att du inte känner skillnad på 60 och 120Hz ens i spel är för mig ett enormt frågetecken, då jag själv känner stor skillnad bara av att röra musen på skrivbordet mot bakgrunden.. :/

Nepp, ingen skillnad. Antar att om du vänjer dig vid 120Hz och inte kör på 60 på ett tag så kanske en gnutta skillnad. Men det gör dig inte bättre i spel.
Ganska kul för att jag kunde vara grym med en kass dator i spel mot andra som hade 3x snabbare grejer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Waowt:

Nepp, ingen skillnad. Antar att om du vänjer dig vid 120Hz och inte kör på 60 på ett tag så kanske en gnutta skillnad. Men det gör dig inte bättre i spel.
Ganska kul för att jag kunde vara grym med en kass dator i spel mot andra som hade 3x snabbare grejer

Ingen skillnad då är det ju något fel ^^

Testa spela CS på 60 fps och 100 fps på 120hz skärm är som dag och natt när man sprejar etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka skärmen till 61Hz på nvidias kontrollpanel jag fick på nåt konstigt sätt bättre bild med 61Hz. Har max 62fps nu på spel. Har kört så här i 3år och det har inte skadat skärmen överhuvudtaget btw har inte en enda död pixel Benq =bäst kvalite.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nepp, ingen skillnad. Antar att om du vänjer dig vid 120Hz och inte kör på 60 på ett tag så kanske en gnutta skillnad. Men det gör dig inte bättre i spel.
Ganska kul för att jag kunde vara grym med en kass dator i spel mot andra som hade 3x snabbare grejer

Missförstå mig inte, jag spelar ingenting nu för tiden. Sitter själv med an gammal 21,5" HP TFT 4ms 60Hz från 2008 Givetvis gör en 120Hz skärm mig "bättre" i snabba spel som quake/cs1.6 som kräver en del skill till skillnad från typ cod eller bf.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10