Skype tillsammans med LoL ger enormt lagg!

Permalänk

Skype tillsammans med LoL ger enormt lagg!

Hej, har problem med lagg som skapas av skype, sitter och lirar LoL med en polare och skypar vilket ger att jag får fryslagg med jämna mellanrum. Misstänker att det är några portar som krockar eller så men är osäker.

Har googlat problemet och det verkar vara många som har samma problem men hittar ej någon lösning.

Stänger jag av skype så flyter det på hur bra som helst. Sitter på en 100/100 lina så det är inte där problemet ligger, enligt bredbandskollen har jag svarstid på 4ms och ca 30mbit både upp och ner (minst).

Problemet fanns inte när jag satt med samma set up hos mina föräldrar, de har dock en annan router så problemet borde väl ligga där gissar jag, men vad fan är det som gör det? Kan jag öppna en separat port för skype? Borde det hjälpa? Någon som vet lösning på problemet? Har bytt router hemma hos mig nu, hade en netgear (random modell) och kör nu med en apple airport extreme.

Mvh Dunder

Permalänk
Medlem

Testa att spela med skype statusen på upptagen(för den som det laggar hos) vet inte varför men det funkar för vissa.

Permalänk

Kan ju också testa TS/Vent

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Niklason:

Testa att spela med skype statusen på upptagen(för den som det laggar hos) vet inte varför men det funkar för vissa.

Exakt, det laggar då rutan i hörnet kommer upp vid tx, nya meddelanden.
Kör med "Upptagen" eller stäng av notifieringar.

Permalänk
Skrivet av Dundermunken:

Hej, har problem med lagg som skapas av skype, sitter och lirar LoL med en polare och skypar vilket ger att jag får fryslagg med jämna mellanrum. Misstänker att det är några portar som krockar eller så men är osäker.

Har googlat problemet och det verkar vara många som har samma problem men hittar ej någon lösning.

Stänger jag av skype så flyter det på hur bra som helst. Sitter på en 100/100 lina så det är inte där problemet ligger, enligt bredbandskollen har jag svarstid på 4ms och ca 30mbit både upp och ner (minst).

Problemet fanns inte när jag satt med samma set up hos mina föräldrar, de har dock en annan router så problemet borde väl ligga där gissar jag, men vad fan är det som gör det? Kan jag öppna en separat port för skype? Borde det hjälpa? Någon som vet lösning på problemet? Har bytt router hemma hos mig nu, hade en netgear (random modell) och kör nu med en apple airport extreme.

Mvh Dunder

Menar du FPS drops eller att du får hög latency? Som redan sagt så brukar overlay (msn/skype notiser t.ex.) ge vansinniga FPS drops.

En annan "blind-fix" vad gäller VoIP program brukar vara att köra programmen som administratör.

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Menar du FPS drops eller att du får hög latency? Som redan sagt så brukar overlay (msn/skype notiser t.ex.) ge vansinniga FPS drops.

En annan "blind-fix" vad gäller VoIP program brukar vara att köra programmen som administratör.

Skrivet av Dundermunken:

... att jag får fryslagg med jämna mellanrum. ...

Jag tror det står.

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Jag tror det står.

Jahaa! Dumma mig.. ett FRYSLAGG, okej okej. Häll varmt vatten på datorn så kanske det tinar.

Jag brukar inte svara på dryga jävla inlägg som består av 3 ord och ej för diskussionen vidare, men jag gör ett undantag för din skull.

Ett "fryslagg" är när du har 0 frames, dvs. att spelet totalfryser eller kraschar / hänger sig. Då han tror det är router-relaterat så blir jag fundersam på vad han menar med just "fryslagg". Latency lagg "fryser" aldrig bilden såvida du inte får disconnects.

F.ö. så "laggar" det inte när du får FPS drops.

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Ett "fryslagg" är när du har 0 frames, dvs. att spelet totalfryser eller kraschar / hänger sig.

Ett fryslagg är när du har 0 frames en kort tid, sedan fungerar det någon frame, sen fryser det igen.
Fryser spelet och börjar det inte fungera igen så har det hängt sig, det är inte fryslagg.

Skrivet av Överkill:

Då han tror det är router-relaterat så blir jag fundersam på vad han menar med just "fryslagg". Latency lagg "fryser" aldrig bilden såvida du inte får disconnects.

Han tror, du sa det själv. Fryslagg är dock fryslagg.
Nej latency fryser inte bilden, därför är det inte ett fryslagg. Oftast fryser inte bilden vid disconnects, i spel brukar animeringar fungera och det för att spelet inte kraschar utan tappar anslutningen.

Skrivet av Överkill:

F.ö. så "laggar" det inte när du får FPS drops.

FPS drops är en typ av lagg.

Permalänk

Skaparna av Skype gjorde ju Kazaa innan, så det är lite fulkod på gång, min teori är att pga du har en 100/100 uppkoppling så snor Skype din bandbredd för att routa andras telefonsamtal:

"Skype is a dangerous little piece of software. It works great, yes, but you have no idea how it accomplishes that.
For one, it does a lot of shit that you might not want. As opposed to most other instant messengers which simply talk to a central server and open individual connections when they are actually needed, Skype is peer to peer software. It constantly keeps a lot of connections to different Skype users around the world open and probes for new ones, without you noticing. If you internet connection is fast enough, it will use you as a "super node", which is a kind of mini-server that keeps other Skype users in your vincinity up to date. All of this is done without asking or notifying you, and it does not really care if your bandwidth is limited or meant for something else either... if it's there and it's fast, it will use it up."
[sic]

Källa: http://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/w2vu2/til_the_...

Mitt förslag är att du dumpar skiten och använder dej av något annat alternativ, t.ex. TeamSpeak, Mumble, Google Hangouts...

Permalänk
Skrivet av conformeR:

Skaparna av Skype gjorde ju Kazaa innan, så det är lite fulkod på gång, min teori är att pga du har en 100/100 uppkoppling så snor Skype din bandbredd för att routa andras telefonsamtal:

"Skype is a dangerous little piece of software. It works great, yes, but you have no idea how it accomplishes that.
For one, it does a lot of shit that you might not want. As opposed to most other instant messengers which simply talk to a central server and open individual connections when they are actually needed, Skype is peer to peer software. It constantly keeps a lot of connections to different Skype users around the world open and probes for new ones, without you noticing. If you internet connection is fast enough, it will use you as a "super node", which is a kind of mini-server that keeps other Skype users in your vincinity up to date. All of this is done without asking or notifying you, and it does not really care if your bandwidth is limited or meant for something else either... if it's there and it's fast, it will use it up."
[sic]

Källa: http://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/w2vu2/til_the_...

Mitt förslag är att du dumpar skiten och använder dej av något annat alternativ, t.ex. TeamSpeak, Mumble, Google Hangouts...

http://arstechnica.com/business/2012/05/skype-replaces-p2p-su...

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Ett fryslagg är när du har 0 frames en kort tid, sedan fungerar det någon frame, sen fryser det igen.
Fryser spelet och börjar det inte fungera igen så har det hängt sig, det är inte fryslagg.

Håller med, det anser jag också att fryslagg innebär, även om "fryslagg" är en oriktigt benämning. Formulerade mig dåligt.

Skrivet av Mr_no_one:

Han tror, du sa det själv. Fryslagg är dock fryslagg.
Nej latency fryser inte bilden, därför är det inte ett fryslagg. Oftast fryser inte bilden vid disconnects, i spel brukar animeringar fungera och det för att spelet inte kraschar utan tappar anslutningen.

Exakt. Latensproblem fryser inte bilden. Men OP misstänkte router/connection problem vilket gjorde mig konfunderad då han skrev "fryslagg" som är något helt annat. Ska inte vara småsint och påpeka att du skriver att "Oftast fryser inte bilden vid disconnects.", men det finns spel där din bild fryser i några sekunder innan du kastas ut.

Skrivet av Mr_no_one:

FPS drops är en typ av lagg.

FPS drops är absolut ingen typ av lagg. Du "laggar" alltid då "lagg" betyder latens, vilket är din svarstid. Man brukar säga att det "laggar" om svarstiden blir för hög/lång för att spela, eller vad du nu gör ska göra, bekvämt.

På min tid så kallades "FPS lagg" för att spelen "hackade" som passar mycket bättre i min mening.

Permalänk
Skrivet av Överkill:

"Oftast fryser inte bilden vid disconnects.", men det finns spel där din bild fryser i några sekunder innan du kastas ut.

Möjligt, jag kom inte på ett spel som beter sig så, men jag kan inte utesluta det.

Skrivet av Överkill:

FPS drops är absolut ingen typ av lagg. Du "laggar" alltid då "lagg" betyder latens, vilket är din svarstid. Man brukar säga att det "laggar" om svarstiden blir för hög/lång för att spela, eller vad du nu gör ska göra, bekvämt.

På min tid så kallades "FPS lagg" för att spelen "hackade" som passar mycket bättre i min mening.

FPS drops är lagg. Ja man "laggar" alltid, men sen är det skillnad på din hårdvara och nätverks lagg.
Lagg är lite otydligt på den fronten.
FPS drops/fryslagg/FPS lagg grundas på din dator.
Delay "lagg" ingame är tack vare nätverket. (rubberbanding)

Vi talar nog om samma sak, bara att ordet "fryslagg" var otydligt i detta fall.

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Möjligt, jag kom inte på ett spel som beter sig så, men jag kan inte utesluta det.

FPS drops är lagg. Ja man "laggar" alltid, men sen är det skillnad på din hårdvara och nätverks lagg.
Lagg är lite otydligt på den fronten.
FPS drops/fryslagg/FPS lagg grundas på din dator.
Delay "lagg" ingame är tack vare nätverket. (rubberbanding)

Vi talar nog om samma sak, bara att ordet "fryslagg" var otydligt i detta fall.

Japp det ser ut att vara så