Alla fyndtips från mellandagsrean

Nybörjarfrågor om SSD - Köpråd, installation och annat

Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor om SSD - Köpråd, installation och annat

Hejsan!

Min dator har börjat jävlas och jag misstänker (men är inte helt säker) på att det är hårddisken som krånglar. Därför går jag och funderar på att skaffa en ny hårddisk. Tyvärr saknar jag det en hel del kunskap vad gäller datordelar. Jag har försökt surfa runt för att få lite bättre koll men har inte riktigt fått klarhet i allt. I nuläget har jag fyra diskar i datorn varav alla är gamla vanliga hårddiskar. Det är tydligen SSD som gäller nu och det låter rätt spännande. Men min dator (som står i signaturen) har några år på nacken och jag är osäker på hur väl en ny SSD disk fungerar i den. Mitt moderkort är ett gammalt ASUS P5Q PRO. Den lär inte ha SATA 3, men frågan är om den ens har SATA 2? Jag hittar ingen information om det så förmodligen inte?
Och om det stämmer, är det alls någon poäng att skaffa en SSD i sådana fall?

Jag har läst mig till att det är bra om moderkortet stöder AHCI, vilket mitt tycks göra (jag hittar det i bios i alla fall), men kan jag behöva (/bör jag?) uppdatera BIOS ändå? (Inte gjort det tidigare, så jag är lite osäker på hur man gör.)

Efter att ha läst runt bland alla köptipstrådarna så tycks Samsung 830 vara ett bra val. Jag antar att jag bör skaffa en adapter så att den sitter på plats så då är kanske denna ett bra köp. Vad sägs om det?

Och om jag nu skaffar Samsung 830 behöver jag då uppdatera hårddiskens firmware? (Aldrig gjort något sådant tidigare.)

Är det något annat jag bör tänka på/göra när jag (/om jag) installerar SSD-disken? Eller är det bara att tuta och köra? Jag har fattat det som att man ska: koppla ur de andra diskarna, koppla in SSD:n, gå in i BIOS och ändra till AHCI (och eventuellt bootordningen om det behövs) och sedan bara installera ifrån DVD-skivan (i mitt fall) som vanligt. Ser det rätt ut? Det är inget annat jag behöver göra på grund av min gamla dator?

En hel del frågor men det hade varit trevligt om jag kunde fått lite hjälp.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Länken till ditt moderkort säger att den stödjer SATA (6 Gbit/s).
I övrigt ska du inte behöva uppdatera något alls utan bara installera så som du själv skrivit.

Permalänk
Medlem

Det stödjer ju både sata-300 och s-ata600 troligtvis funkar det att sätta ssd på någon av s-ata600 med du får testa självklart har moderkortet stöd för ahci så du kan glädjeligen köpa en ssd och pigga upp maskinen, sätter du disken på tex s-ata300 då går den lite långsammare men avsevärt snabbare än din gamla disk.

Och uppdatera firmware behöver du inte oroa dig över så mycket, det är nästan ingen risk idag med det momentet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Tittar man i länken för moderkortet ovan så står det "6x SATA 3Gb/s " (snarare än 6Gbit/s som Ibymafayhas skriver) under Expansion slots. Det måste väl vara mina vanliga SATA-portar det handlar om va? Det säger mig dock ingenting. Vad innebär det? Läser jag på Wikipedia om SATA så står det att SATA 2 går i 3 Gbit/s, men jag har väl ändå inte SATA 2 va?

Vad är SATA 300 och SATA 600 och hur skiljer sig de mot SATA 2 och SATA 3? Och menar du att några av mina kontakter stöder SATA 300 och några SATA 600, eller hur fungerar det?

Tittar jag i manualen till moderkortet så står det att det finns sex stycken vanliga SATA-kontakter. Men bredvid dem finns två SATA RAID kontakter de kallar SATA_E1 och SATA_E2, vad är de för något ochj hur skiljer sig de mot de vanliga SATA-kontakterna?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kakua:

Tack för svaren.

Tittar jag i manualen till moderkortet så står det att det finns sex stycken vanliga SATA-kontakter. Men bredvid dem finns två SATA RAID kontakter de kallar SATA_E1 och SATA_E2, vad är de för något ochj hur skiljer sig de mot de vanliga SATA-kontakterna?

Oftast om SATA-portarna heter E1/E2, R1/R2 eller liknande så är de kopplade mot en tredjepartskontroller som erbjuder enkel chipset-RAID. Tyvärr är prestandan på dessa väldigt dålig och personligen rekommenderar jag aldrig att använda dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Efter att ha läst runt bland alla köptipstrådarna så tycks Samsung 830 vara ett bra val. Jag antar att jag bör skaffa en adapter så att den sitter på plats så då är kanske denna ett bra köp. Vad sägs om det?

Och om jag nu skaffar Samsung 830 behöver jag då uppdatera hårddiskens firmware? (Aldrig gjort något sådant tidigare.)

Jag hade inte tagit det kitet, det finns billiga adapters att köpa separat. Och i en del fall (som Fractal Design R3) så finns det redan skruvhål i hårdiskburarna så ingen adapter behövs. SATA strömkontakt behöver du dock, eller en separat adapter.

Men då klarar du dig lika bra med 830 basic varianten, eller lap top kitet som ibland är billigare konstigt nog. Och då hamnar du en bit under 1000 lappen istället.

Med disken kommer också en Samsung softvara som dels kan optimera windowsinställningarna och som enkelt uppdaterar firmware.

Överhuvudtaget så är det en enkel affär, framförallt om du ominstallerar windows. Ska du spegla existerande hårdisk är det lite knöligare.